Hur stor del av lönen får vara traktamente ?

Nello
23 december 2012 · 75 Inlägg

Jag har en polare som kör dragbil både sverige och norge.

Han har på kontot varje månad 27000 inkl traktamenten varav jag tror han sa 12500 va grundlönen (vilket jag tycker låter lite i underkant)

Nu till frågan.

Jag har hört någonstans att traktaments delen inte får överskrida månadslönen för då blir traktamentet på det som är över lönen inte längre skattefritt.

vart jag fått det ifrån vet jag inte och om det stämmer vet jag inte heller.

Men om det är så så kommer han ju få betala restskatt på detta senare vilket inte är så roligt.

Dockan
23 december 2012 · 733 Inlägg

Att han har 14 500kr i traktamente låter orimligt, jag brukade ligga på kanske 7-8 000, så troligtvis har han även en viss procent lön, dvs att han får in typ 7% av det bilen tjänar på en månad.

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.
Volvo Amazon Cab "Betty" (1964)
calle gsi Mek
23 december 2012 · 78 Inlägg

Traktamentet för Norge ligger i år på 799kr/dag. Så det är ju bara att kolla hur många dagar han varit där.

Audi A4 B7 tdi Quattro
Dockan
23 december 2012 · 733 Inlägg

Då har det jävlar i mig gått upp hårt, hade 550 förra året.

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.
Volvo Amazon Cab "Betty" (1964)
Peter_5565
23 december 2012 · 326 Inlägg

Dockan skrev:
Då har det jävlar i mig gått upp hårt, hade 550 förra året.

Jag var på kurs en vecka i Norge för två år sen. 800:- om dagen fick jag i traktamente. Kan det vara olika vad man jobbar med?

Dockan
23 december 2012 · 733 Inlägg

Det är per dygn btw, olika trakt., för dag och natt. Så är det iaf för oss chaufförer

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.
Volvo Amazon Cab "Betty" (1964)
Nello
23 december 2012 · 75 Inlägg

Han får inga % av vad bilen tjänar han får alltid 27000.

Det åkaren gjort är att räkna 15 norska trakt och 15 svenska trakt (samma varje månad) och sen betalar han resten till 27000 i lön vilket blir någonstans 12500:-

Det jag ville veta är om man får betala ut mer traktamente skattefritt än vad som betalas i lön eller om det blir skatt på traktamentet annars.

calle gsi Mek
23 december 2012 · 78 Inlägg

Nello skrev:
Han får inga % av vad bilen tjänar han får alltid 27000.

Det åkaren gjort är att räkna 15 norska trakt och 15 svenska trakt (samma varje månad) och sen betalar han resten till 27000 i lön vilket blir någonstans 12500:-

Det jag ville veta är om man får betala ut mer traktamente skattefritt än vad som betalas i lön eller om det blir skatt på traktamentet annars.

Så han har alltså jobbat 30dagar för en lön på knappt 14000kr före skatt. Tycker han ska kontakta facket för det kan aldrig vara enligt gällande avtal. Om han nu jobbar heltid alltså. Traktamente är INTE lön.

trakt Norge ca 12000
trakt Sverige ca 5000kr
lön 10000kr efter skatt

Audi A4 B7 tdi Quattro
Nello
23 december 2012 · 75 Inlägg

Ja det är exakt så han jobbar och det är ju en överenskommelse mellan dom.. Men frågan är om han får problem av att få 17k i trakt och 14k i lön.

Han verkar inte bry sig så mycket hur pengarna kommer till honom bara han får sina 27k på kontot.

Men vad säger skatteverket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2012 · 13 776 Inlägg

vad ska dom säga? traktet är skattefritt eftersom det är ersättning för mat och övriga utlägg.

facket kan därimot bli rätt förbannade förutsatt att det är en svensk bil han kör smile
för dom gillar nog knappast inte att han har så låg lön. risk för blockader och grejer mot firman smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
calle gsi Mek
24 december 2012 · 78 Inlägg

Nello skrev:
Ja det är exakt så han jobbar och det är ju en överenskommelse mellan dom.. Men frågan är om han får problem av att få 17k i trakt och 14k i lön.

Han verkar inte bry sig så mycket hur pengarna kommer till honom bara han får sina 27k på kontot.

Men vad säger skatteverket.

Med tanke på att traktamente inte är varken sjukpenninggrundande eller pensionsgrundande så blir det ju lite tråkigt för honom när han blir sjuk och när det är dags för pension.

Den enda som "tjänar" på den uppgörelsen är ju hans arbetsgivare.

Audi A4 B7 tdi Quattro
Dockan
24 december 2012 · 733 Inlägg

Ja då är det helt klart ett problem, så det ska han ju helt klart ta upp med noågon! Men tanke på alla problem som redan finns i branschen så behöver vi inte spä på dom så sätt. Sen är det ju mycket framtid som hänger på det med, pension och om du i framtiden vill ta ett lån på ett hus tex.

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.
Volvo Amazon Cab "Betty" (1964)
Nello
24 december 2012 · 75 Inlägg

Jo helt klart är det inte optimalt med pension och sjuk ersättning osv men som det är nu har han ett jobb inom vården som ger honom 12000:- / mån eller att köra detta för 27000 men med väldigt dåliga förmåner så jag förstår honom att han inte vill sälja hus och bil för att inte jobba som han gör.

Men han vill ju helt klart hitta något som ger lite mer trygghet.

MB350se S-klass =)
25 december 2012 · 295 Inlägg

calle gsi skrev:

Nello skrev:
Han får inga % av vad bilen tjänar han får alltid 27000.

Det åkaren gjort är att räkna 15 norska trakt och 15 svenska trakt (samma varje månad) och sen betalar han resten till 27000 i lön vilket blir någonstans 12500:-

Det jag ville veta är om man får betala ut mer traktamente skattefritt än vad som betalas i lön eller om det blir skatt på traktamentet annars.

Så han har alltså jobbat 30dagar för en lön på knappt 14000kr före skatt. Tycker han ska kontakta facket för det kan aldrig vara enligt gällande avtal. Om han nu jobbar heltid alltså. Traktamente är INTE lön.

trakt Norge ca 12000
trakt Sverige ca 5000kr
lön 10000kr efter skatt

Nu är jag ju ingen trucker eller så, Men har 6000kr i trakt varje månad som svetsare..
Vet att traktet är ju olika beroende på vilket fack mag går under och så...

BMW 328IA "beevern" (1997)
calle gsi Mek
25 december 2012 · 78 Inlägg

MB350se skrev:

calle gsi skrev:

Nello skrev:
Han får inga % av vad bilen tjänar han får alltid 27000.

Det åkaren gjort är att räkna 15 norska trakt och 15 svenska trakt (samma varje månad) och sen betalar han resten till 27000 i lön vilket blir någonstans 12500:-

Det jag ville veta är om man får betala ut mer traktamente skattefritt än vad som betalas i lön eller om det blir skatt på traktamentet annars.

Så han har alltså jobbat 30dagar för en lön på knappt 14000kr före skatt. Tycker han ska kontakta facket för det kan aldrig vara enligt gällande avtal. Om han nu jobbar heltid alltså. Traktamente är INTE lön.

trakt Norge ca 12000
trakt Sverige ca 5000kr
lön 10000kr efter skatt

Nu är jag ju ingen trucker eller så, Men har 6000kr i trakt varje månad som svetsare..
Vet att traktet är ju olika beroende på vilket fack mag går under och så...

Så vitt jag vet så är det skatteverket som bestämmer nivån på traktamenten. Sen kan man få en extra reseersättning från sin arbetsgivare och det bestäms i kollektivavtalet eller i ett lokalt avtal mellan arbetsgivare och fackklubb. Men den ersättningen är inte skattefri.

Audi A4 B7 tdi Quattro
endorfinslaven
26 december 2012 · 671 Inlägg

Trakt kan vara hur mkt som helst och är helt åsidosatt från lönen.
Det skiljer mellan företag vad de betalar i trakt men skatteverket har en rekommendation.

Det finns länder där pengarna lättare kommer in som tex. att jobba i Kina där är utgifterna låga men traktet på 1200kr/dag. Då blir det en del om man är där veckor till månader....
Värre var det för kollegorna som åkte till IRAN o Saudi Arabien 4-500kr om dagen i talibanland.

plasmapolarn Riktigt dum i huvudet
26 december 2012 · 70 Inlägg

Från  1 jan -13 är traktet i Norge 976 sek minus avdrag då såklart såsom mat

Volvo XC 70 D5 "Ocean Race edition" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang