3137
Sök

Volvo 960 T5

Byta motor i min 960 3.0L sexan (Rasad) till en 2.5L femma med turbo (T5).

Racebo
17 733 Visningar
Uppdaterades senast 11 februari 2013
Racebo
420 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Ifrån mitt andra projekt så ska jag ta motorn (orginal motor ifrån en v70 T5).

Mer info om detta kommer senare!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

2 024 Inlägg
25 januari 2013
#2
Fast det där blir väl inte besiktningsbart? Har ett minne av att vid motorbyte på en 91a så måste hela drivlinan plockas från motordonatorn. Är inte helt hundra på detta, men det poppade upp i huvudet när jag såg projektet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 677 Inlägg
25 januari 2013
#3
Prem lagd! smile

241 Inlägg
25 januari 2013
#4
Prem lagd här med tongue


Racebo
420 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#5
Expoze skrev:
Fast det där blir väl inte besiktningsbart? Har ett minne av att vid motorbyte på en 91a så måste hela drivlinan plockas från motordonatorn. Är inte helt hundra på detta, men det poppade upp i huvudet när jag såg projektet.

Alltså när jag kollade sisst på ombyggt fordon så får jag byta motor och bessiktan som vanligt, bara det att det blir ett "motorbyte" på papprena smile
hade jag där emot en -92 så hade jag haft mycket mera problem eller som jag säger: ännu mera jobb framför mig! smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

2 024 Inlägg
25 januari 2013
#6
Racebo skrev:
Expoze skrev:
Fast det där blir väl inte besiktningsbart? Har ett minne av att vid motorbyte på en 91a så måste hela drivlinan plockas från motordonatorn. Är inte helt hundra på detta, men det poppade upp i huvudet när jag såg projektet.

Alltså när jag kollade sisst på ombyggt fordon så får jag byta motor och bessiktan som vanligt, bara det att det blir ett "motorbyte" på papprena smile
hade jag där emot en -92 så hade jag haft mycket mera problem eller som jag säger: ännu mera jobb framför mig! smile

Det var som sagt bara ett svagt minne som hoppade upp i skallen, antar att du är lite mer uppdaterad än mig på detta. Tänkte bara nämna det i förbifarten utifall att du inte hade haft koll. big_smile

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Racebo
420 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#7
Expoze skrev:
Racebo skrev:
Expoze skrev:
Fast det där blir väl inte besiktningsbart? Har ett minne av att vid motorbyte på en 91a så måste hela drivlinan plockas från motordonatorn. Är inte helt hundra på detta, men det poppade upp i huvudet när jag såg projektet.

Alltså när jag kollade sisst på ombyggt fordon så får jag byta motor och bessiktan som vanligt, bara det att det blir ett "motorbyte" på papprena smile
hade jag där emot en -92 så hade jag haft mycket mera problem eller som jag säger: ännu mera jobb framför mig! smile

Det var som sagt bara ett svagt minne som hoppade upp i skallen, antar att du är lite mer uppdaterad än mig på detta. Tänkte bara nämna det i förbifarten utifall att du inte hade haft koll. big_smile

du skrev jag svarade inge fel med det tongue
Alltså jag kollade lite snabbt men jag är iaf 80% säker på att det kommer att gå att göra så som jag har sagt/tänkt smile
Men men, vi får annars se vad bess gubbarna säger smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

eatsleeprace
26 januari 2013
#8
Allt är besiktningsbart. SFRO Besiktning så löser sig det mesta. Det man behöver för reggning över årsmodell 93 är avgas, intyg på motorn, intyg på motorns effekt osv. Finns folk som har reggat en C30 05a med Toyota Supra motor RWD osv ... Allt går ! smile

Kommer följas, alltid roligt med sådana här byggen smile

Racebo
420 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#9
eatsleeprace skrev:
Allt är besiktningsbart. SFRO Besiktning så löser sig det mesta. Det man behöver för reggning över årsmodell 93 är avgas, intyg på motorn, intyg på motorns effekt osv. Finns folk som har reggat en C30 05a med Toyota Supra motor RWD osv ... Allt går ! smile

Kommer följas, alltid roligt med sådana här byggen smile

Jag ska iaf försöka bessikta bilen med bara utbytt motor sen får vi se vad dom säger om det tongue

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

eatsleeprace
26 januari 2013
#10
Dem kommer ge dig körförbud , bättre du ber en SFRO besiktnings man kommer och tar en titt och ger dig klar tecken smile

Racebo
420 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#11
eatsleeprace skrev:
Dem kommer ge dig körförbud , bättre du ber en SFRO besiktnings man kommer och tar en titt och ger dig klar tecken smile

Okej, får göra så smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

eatsleeprace
27 januari 2013
#12
Tänk på att alltid använda helst volvo original delar. 960 har 170hk och en t5 motor har 225hk, vilket upphögning och bromsar måste bytas också. Sånna små saker, men kontakta en SFRO man och fråga om råd , 10-15 min i telefonen lönar sig wink

Racebo
420 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#13
eatsleeprace skrev:
Tänk på att alltid använda helst volvo original delar. 960 har 170hk och en t5 motor har 225hk, vilket upphögning och bromsar måste bytas också. Sånna små saker, men kontakta en SFRO man och fråga om råd , 10-15 min i telefonen lönar sig wink

Nu tänker du på en 2.5 liters 960 tongue
Jag har en 3.0 liters 960, så om jag nu slänger i t5an så borde det inte vara så svårt att bara bessikta det (eftersom man får trimma bilen 20%) och jag kommer bara upp i 18.7% ca i trimmning om jag byter motor tongue

Men går det inte att göra så som jag har tänkt så får jag ringa nån på SFRO och så får dom komma och kolla pån smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

eatsleeprace
27 januari 2013
#14
Är det en Automat från början ? smile

Racebo
420 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#15
eatsleeprace skrev:
Är det en Automat från början ? smile

Japp smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

eatsleeprace
27 januari 2013
#16
Då är det bäst att SFRO kommer ! smile

Racebo
420 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#17
eatsleeprace skrev:
Då är det bäst att SFRO kommer ! smile

Okej, för att? tongue
blev nyfiken när du skrev så ^^

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

eatsleeprace
27 januari 2013
#18
Ombyggnad av pedalställ, styrboxen från automaten ska bort, bromsarna fungerar inte likadant på manuell som automat osv ... kommer inte ihåg exakt allt men smile

Racebo
420 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#19
eatsleeprace skrev:
Ombyggnad av pedalställ, styrboxen från automaten ska bort, bromsarna fungerar inte likadant på manuell som automat osv ... kommer inte ihåg exakt allt men smile

Ne men bilen kommer att bli en automatare tongue

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

eatsleeprace
27 januari 2013
#20
Okej, men el systemet måste du klippa och löda om ändå. Sen hur vet du om automatlådan funkar ihop med en t5 motor ? tongue


Sök