3905
Sök

Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...

VWetgirig hobbymekare
140 643 Visningar
Uppdaterades senast 19 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#201
reeLay skrev:
Det ser jättefint ut, det är ju sådant som får en att vilja fortsätta! Keep up the good work!

Tack smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#202
==&#9642; O &#9642;=&#9642; R &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; G &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; L &#9642;==&#9642; P &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; T &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;==&#9642; V &#9642;=&#9642; W &#9642;==

Del 17 – Tvättning av bromsdelar och ärende till posten

Lite bromsmonteringsdetaljer till höger framhjul rengjorda smile :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015537.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015538.jpg

Och så löste jag ut ett ’brev’ på posten tongue :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015539.jpg

Check: Totalt 12,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#203
==&#9642; O &#9642;=&#9642; R &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; G &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; L &#9642;==&#9642; P &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; T &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;==&#9642; V &#9642;=&#9642; W &#9642;==

Del 18 – Tvättning av de sista bromsdelarna och utflykt till Tidaholm

Sorry, no pictures – men alla bromsdelar har blivit rengjorda och klara med samma metod som ovan smile

Inget ytterligare arbete är gjort … ännu … vilket betyder: Check: Totalt 13 timmar

MEN …

… så snart jag får tid över igen ska här tillverkas ny plåt till bilen, för nu idag har jag minsann (tillsammans med garagekompisarna Andreas och Stefan) avverkat första dagen av totalt tre av en plåtkurs (steg 1) hos Oskar Klahr i Tidaholm cool

Sammanfattning av ”Dag 1”:
Efter lite introduktion var det dags att skrida till verket. Det föll på min och Stefans lott att …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-909eec82d049e6eb2aa731a56d57a26e.jpg
… tillverka ytterplåten vid A-stolpen till en Ford ’33-34 tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-abeeae295d04bc295f405ed307a89b3f.jpg
Vi utgick från en lös förlaga vars olika veck och profiler numrerats 1-8 utifrån den ordning man bör/måste följa för att lyckas med uppgiften wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1a567c5c7aba252ee5359028d0697b40.jpg
Vi mallade av två bitar – en höger och en vänster

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d336bc1abadace7fa3c1c3ecd76ba3f2.jpg
För att ha någon som helst förutsättning att lyckas med de två första kantvikningarna mot motorhuv respektive dörr, måste totalt fyra mallar tillverkas av plåtprofiler.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f770e0940278466f27527aa2166616f7.jpg
För att forma profilerna använde vi oss av krymp- och sträckmaskin. Det ser lätt ut, men … nåja, testa själva roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-692a1aa6e7f66104cafefc9fa6bfdf43.jpg
När profilerna ansågs klara, fästes ändarna med plåttänger och mitt på …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b08f9ad22db9124e7da7feffba988a8d.jpg
… profilen satte vi en punktsvets.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-901bc34b5fbf0ecc5e96a037d793286d.jpg
Vi monterade lämpliga hjul på sick- & falsmaskinen enligt Oskars instruktioner och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-31e74f0984eedeb444a0a67cacd37610.jpg
… valsade sedan ut plåtvecket mot motorhuven genom att styra hjulen på valsen dikt an mot profilen vi punktat på plats.

Man kör inte hela vecket på ’ett drag’ utan gör det i fyra etapper och eftersom det översta hjulet är reglerbart i höjdled med ett vred går det till på följande vis: Under första etappen vrider man ner överhjulet till dess det gör kontakt med plåten, och sedan ytterligare 1½ varv. Etapp två blir ytterligare 1¼ varv. För att sedan avgöra hur mycket du ska vrida, så kör du vredet i botten och släpper sedan upp hälften, för att under den fjärde etappen slutligen följaktligen vrida ner hjulet till dess det tar stopp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-eb9a9e0d61857ba36aaf175dc8b662b2.jpg
Närbild på detta moment wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-42b2ffd72c9da5a211fcd31a08d45c6e.jpg
Längst ner var radien på vecken så pass skarp att plåten ville vecka sig, så vi var tvungna att korrigera med hjälp av krympmaskinen tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#204
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ce03e0cbf3461c54fa7f3e3985dde0a0.jpg
Här förbereder vi moment tre: Med en rits (modifierat skjutmått) mäter vi var vi vill ha vecket och för över måttet till …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e254e93112d16c6189118b35fa60064b.jpg
… sick- & falsen där ett mothåll med motsvarande mått hjälper till att skapa en linje helt parallell med mallens lätt svängda profil i botten. Men i ytterändarna (vid pilarna) kommer vi inte åt utan att förstöra de profiler vi gjort i det förra momentet, så därför måste vi …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2f6150aa19a5af85da01f255cd305912.jpg
… vi byta hjul på sick- & falsen för att arbeta ut materialet i dessa ändar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-94f28cef2bf4f36fcc4f04ff5135cb50.jpg
Nederkanten på den profil vi just tillverkat ska nu i sin tur smalnas av något fram mot framskärmen och därför ritsas en kil med max bredd 8mm ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-126435f1d526746d06fc9d850ba0d02e.jpg
Återigen byter vi hjul på verktyget och med det …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6827186c897e59d38833745d1dbb7970.jpg
… understa hjulets kant som mothåll kan vi skapa …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cfeb7d2989b2dad56156b688351c7ba8.jpg
… ett snyggt veck längst ner smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ee7e9d91265187e37847cc3d57ea94f7.jpg
Efter det att den fjärde vikningen utförts måste vi sedan slutligen korrigera formen något med hjälp av krympmaskinen enligt bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c5cb8f116d4b7476f092face9b3ceaef.jpg
Moment fem blir att skapa ett veck innanför motorhuven. På mallen mäter vi avståndet och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-60858ae529d90743287f1a2dd26a83cc.jpg
… överför måtten till bitarna vi arbetar med.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#205
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-83d7aca6c54e680459bde4cbac090de0.jpg
Byte av hjul …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2a38bbe4ad0ae551b6660d3f5bf31c77.jpg
… och efter det att vi märkt ut start- och stoppunkter med en tuschpenna så valsar vi ut skåran till samma djup som på mallen. För att avgöra när vi är klara så använder vi känslan i fingret som vi drar längs vecket för att få något så när rätt djup.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-07951076baf0d5ec57d77f10d4ac37a0.jpg
Även här måste vi krympa plåten med start från kanten (till höger om pennan) upp emot det vecket vi nyss tillverkat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-29c221a1b9c63febc10a8373dd834bed.jpg
Moment sex är att parallellt med nyss tillverkade ’dike’, göra motsvarande ’ås’ med hjälp av dessa smala hjul.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4a187bfe16a67099f913fffdbd53e17f.jpg
När båda dessa moment är klara riktas ändarna med hjälp av hammare och mothåll för att få en fin rundning i alla ändar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-479ac20a1dd66f140bfcef2d64486382.jpg
Moment sju är att rulla midjelisten med hjälp av dessa hjul, som är specialtillverkade för att möjliggöra tillverkning av ljust midjelister till Ford ’33-’34 wink . Jag tog ingen bild på detta moment, men inte heller här gick det att köra profilen ända ut, utan man fick rikta det en helt del i ändarna med hjälp av hammare och mothåll innan vi (och Oskar) var nöjda med resultatet neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9cd9e8c46eb696869c01886056a48193.jpg
Inför det sista momentet – den slutliga vecket mot dörröppningen, måste en kil klippas ut längst ner enligt bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4d02beea46bc29604bd15e59bff7a4cc.jpg
Överhjulet som användes i detta sista moment var det ’skarpaste’ som fanns att tillgå. Underhjulet fungerade som mothåll. Under detta sista moment fick vi göra vad Oskar kallade för ett ”mellanmoment”:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7435d5a45b680527c389efaf9f6b3e69.jpg
Nämligen sträcka plåten i den skarpa radien längst ner. Först sedan kunde vi avsluta vikningen i sick- & falsmaskinen.

Ni följer väl med den spännande fortsättningen ?! big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

292 Inlägg
28 januari 2013
#206
Ser riktigt ballt ut! big_smile

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#207
Både intressant och lärorikt dessutom smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 049 Inlägg
29 januari 2013
#208
Tack Mats för att du även för vidare viss vetskap till en förjordad hammare och mothålls bockare.
Ni är både vetgiriga och ambitiösa!

Ni skall tillbaka två gånger till? Avlägga gesällprov?

10 163 Inlägg
29 januari 2013
#209
Fan va trevliga maskiner tänk om man haft sådana och kunskapen till att använda dom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

138 Inlägg
29 januari 2013
#210
Satan så härligt med lite uppdateringar här med! big_smile

Grymt bra jobbat med den där plåten, nästan så jag skulle behöva den där utbildningen, man skulle ju tjäna på att kunna göra egen plåt hmm


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#211
tommyhjortasen skrev:
Tack Mats för att du även för vidare viss vetskap till en förjordad hammare och mothålls bockare.
Ni är både vetgiriga och ambitiösa!

Ni skall tillbaka två gånger till? Avlägga gesällprov?

Jag är också en sådan där gammaldags herre - men lite ny kunskap skadar aldrig! wink

Vi kommer att vara här upp i tre dagar ... inget gesällprov vad jag vet smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#212
smet skrev:
Satan så härligt med lite uppdateringar här med! big_smile

Grymt bra jobbat med den där plåten, nästan så jag skulle behöva den där utbildningen, man skulle ju tjäna på att kunna göra egen plåt hmm

Perfekt för dig att gå kursen isåfall ... det är bara att slå en signal till Oskar Klahr i Tidaholm och anmäla sitt intresse smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#213
Sammanfattning av ”Dag 2”:
Idag var det dags för mig att pröva det engelska hjulet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-165d6d644be76ff3b62e90f85e72dcc3.jpg
Plåtbiten körs fram och tillbaka i ett diagonalt mönster från den ena sidan till den andra. En kant på 20-25 mm har lämnats på varje sida där man inte för köra med hjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-be17a776462b20303df6ada6fc4ba23d.jpg
Nu har jag bytt till en längre plåtbit – här ska göras en liten stänkskärm cool Den undre kulan är utbytbar och jag körde med ’nr 2’ den näst flataste rullen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9e3841190919fe9cc0eb2584e4adcc55.jpg
Efterhand som man kör fram och tillbaka …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1c9cec2d7efe66e8fe90cba1ad66c038.jpg
… kommer plåten att bukta sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-74191f3f9ecc5518114f0b0d633d4f07.jpg
För att hjälpa böjningen på traven kör jag långsidorna i krympmaskinen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-39ac9c66274763c6f597c7eac502312b.jpg
Jag byter nu till en ”skarpare” kula och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b0dbf97b0a1cc1b12b7922d3d1bd3125.jpg
… området som sparas längs långsidorna har nu ökats eftersom plåten nu rundar sig mycket lättare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cd66583a5467cbd57a2b24aeacf7308c.jpg
Undertecknad som fastnat på bild roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-285c33edc48c736ca09e7aa1d9f58e2f.jpg
När plåten valsats tillräckligt länge har det dels längts, dels kupats och efter ännu några omgångar i krympmaskinen …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f03e3d36247c33570184377e3284403e.jpg
… kontrolleras radien mot en mall som ritats upp på ett papper.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#214
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4a9b882b4ee25e49785557c270ca8592.jpg
När radien är okej (jobbet tar någon timma om ni undrar…) så valsas ändarna som inte bearbetats tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7e2b0c760ffbaf14ab7328546dffe14e.jpg
Jag kontrollerar sedan radien mot Oskars Ford ’32:a, och när jag är nöjd med formen …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-bb61208d655b71719f3b08f2aa14cffb.jpg
… snyggar jag till framkanten på skärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e400a177c42019a34451264decb06a03.jpg
Färdigt – min första egentillverkade stänkskärm big_smile

Oskar frågade om det var något särskilt vi ville testa, och jag sa att jag gärna vill pröva att tillverka en stänkskärm till en bil. Oskar hade faktiskt en bakskärm från en gammal engelsk 30-tals bil liggande och den fick bli mitt objekt att bygga en kopia av smile .

En skärm av denna typ måste byggas i minst tre sektioner; Skärmkant, främre halvan av skärminfästning/överdel och slutligen bakre halvan av motsvarande del. Jag börjar med skärmkanten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1ebb81c208765c1363e69fddc2d9918a.jpg
Pappersark fästs fast med starka magneter och jag …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f08a83c55c25d36399e56052a1a9344a.jpg
… vänder på skärmen för att kunna rita av konturerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e9e1aaa10d896c472eeffdf2e9f99ec3.jpg
Avståndet upp till mitten av radien är ca 80mm här, vilket …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-605edd8debb3f062c2d056732cf8f7f4.jpg
… får bestämma bredden på mallen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ed03aeb99f707a7695ef7ee503116021.jpg
Pappersmallen färdig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-90f6a35b06111503ea7d3f54a057f18d.jpg
Längs innerradien är det en vikning och en fals. I vikningen ligger en metalltråd. Därför lägger vi till 7mm i innerradien.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#215
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-811d6b38843e27120a54cbbfe44120c9.jpg
Mallen fästs med små magneter på plåten och

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-811d6b38843e27120a54cbbfe44120c9.jpg
… jag ritsar ut enligt mallen, med hänsyn till de 7mm extra som krävs till innerradien.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cbad56cf53ca96817b86a0b609107fdc.jpg

Nästa steg är inte så roligt … men inte desto mindre viktig: Mallningen hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f7af3387b150d05ac3beb69eae2f68f0.jpg
Tejpbitar fästs med jämna mellanrum (ju tätare de sitter, desto bättre). Eftersom detta bara är för utbildning, väljer vi sju ställen att mäta radien på. Det hade varit önskvärt med fler, berättar Oskar …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2da1a299f03b00f46a77e02141461782.jpg
Egentligen bör man tillverka mallar i stålprofiler (särskilt lämpligt om man avser tillverka flera exemplar av någonting), men även här väljer jag en genväg – profilmallen tongue . Jag utgår från vecken nere vid hjulhuskanten och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-330f21f33a27d5d0527baf5298a75924.jpg
… överför profilen till ett papper. Här är det noga att märka ut vilket håll man ska hålla mallen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-96876a9bcaa40d489de0a822b6583b86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d809cfbb17f0c8adc6a0d38cc984e989.jpg
PUH – sju olika mallar utritade …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f35e84dfec78d0c97efef9f2299adc0e.jpg
… och urklippta.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#216
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0ef1624b8e29ff869d5e0b473ec6904b.jpg
Här är det noga att med en pil märka ut vilket håll man ska hålla mallen wink

Så är det dags för en omgång med det engelska hjulet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ae53962a3ff5275be670a5b082eda743.jpg
Ett gummi träs på det överska hjulet och tvåans rulle sätts på plats. På detta vis fungerar verktyget som en slags bockningsmaskin som inte sträcker plåten, utan endast böjer/formar den wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b09b9b438f761238b040b9b20863cea8.jpg
Endast lätt tryck används och med händernas tryck och lutning på plåtbiten pressar man fram formen

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c0f90c4fcbb276bd01ddab196bd906d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d8167110974e179d1a8091b55d87d95c.jpg
Även här krymper jag materialet längst upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-99bc3c95e031c3689dfef408a821f1d3.jpg
Dags för byte till skarpare kula, men fortfarande gummit kvar på översta hjulet. Jag försöker få ner överkanten, men längst ner i bakkant ska det vara en liten ’ankstjärt’ så där …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0c50a998eb43b9e1b90918eeaf9079af.jpg
… måste plåten sträckas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d1238e55743a7a290c882a3379d6bb06.jpg
Jag kontrollerar fortlöpande mot de mallar jag tillverkat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6ee9a758528bb3d22d791d4ce35cb07b.jpg
Efter ett tag märker jag att skärmkanten blivit skev och vågig vilket jag …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-51c72ac7c44f99f5afc6b0b6e68c4eef.jpg
… jag korrigerar med krympen – först endast yttersta kanten halvvägs in i verktyget och i samma moment …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-906ed1cec103742b53b80dcedc0e6652.jpg
… ytterligare ett ’nyp’ längre in cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#217
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-40c27b1326be261882edd65373a01d2a.jpg
När jag är nästan nöjd med överensstämmelsen mot mina mallar …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f96aafb94ebb44651f8cc119c233a31b.jpg
… plockar jag bort gummit på överhjulet och valsar ut ojämheterna efter krymp- & sträckverktygen, samtidigt som jag bockar till det lilla sista som fattas för en perfekt radie J

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c0afce9bb5902e6d2156af7f7492267e.jpg
Bra passform på denna nu ! big_smile

Nästa moment blir inviket på hjulhusradien:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c9ab7e7629d367dc8a9ecb8a873529b1.jpg
Från centrum på överhjulet mäter jag ut 8,5mm till underhjulets fals.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-755339e5fc9e1bd1f3450e1ed00f3219.jpg
Skärmkanten viks/rullas

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f3e74af586c250559c0bc35e3af4363f.jpg
Det går inte att vika i skarpa radier utan att krympa plåten i flera omgångar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-74a454b5b00e170deb82598cee68ca0f.jpg
Ytterligare vikning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-20e5a11862a8df33925912a8db1dff0b.jpg
Halvfärdigt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7d35cd9b22e1ce9765103fa2fe7d2d28.jpg
För att kunna vika kanten helt in måste kanten dels sträckas, dels krympas innan…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-716e124bea73892e4f41bdb835dded9a.jpg
… ny kombination av hjul sätts i sick- & falsverktyget och ett djupt spår tillverkas.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#218
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-924276da45c687e1d81f712c648ddf79.jpg
Nu ska vi stoppa in lite migsvetstråd grovlek 3,2mm i vecket tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0a652d2baad39a78fcbe3204420c42a0.jpg
Änden fästs med hjälp av svetsen och tråden knackas fast …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-4ab577266d2555e07d89bd2165001bdb.jpg
… med hjälp av en hammare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b0e1f90648195acdfdfaa35a7d034a48.jpg
Tråden hålls på plats med hjälp av denna modifierade tång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-45a16b8d7fba02f1a6c690881a60ae7a.jpg
Snart klart, men …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7a62317c3d0ee27d0693b657629a291a.jpg
… först ett sista moment i maskinen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-560e34ede8d21d76469b177ea6ed12c2.jpg
Det går galant och …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fe8b03d36e53a4bce814b4f9f1135d83.jpg
… resultatet blir nästan över förväntan big_smile !

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-78c18a41ac9d09eb59731249dc5a8163.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0a60378e20546d91e13a3bd36d7de507.jpg
Nästa moment är att malla av ’resten’ av skärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6b91999e2c374184e709dae53fc16e05.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9a82d92676c9058f8f3b217ec898fc78.jpg

Ni följer väl med den spännande fortsättningen ?! big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

94 Inlägg
29 januari 2013
#219
Jajjemän!

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

Yawn...
3 151 Inlägg
30 januari 2013
#220
Klart vi gör. Detta är grymt! smile


Sök