Volvo 164 går fint varm, men dåligt kall. Vars felsöker jag?

Dark_knight
18 mars 2013 · 70 Inlägg

Hej,

Har lite problem med min 164a med dubbla Zenith-Stromberg som går bra/jämnt när den är varm, men när det är kallstart är det ett väldigt dribblande med choke/gas innan den går på tomgången och går bra.

Choken måste hänga med ett bra tag innan den går att styra in helt, och den går inte helt rent medans det är kallkörning. Styr man in choken för snabbt så har den ingen tomgång.

Har testat att köra med startgas för att hitta ev läckage men verkar vara tätt. Har inte skruvat något alls i gasarna ännu då jag inte haft tid, men detta finns nu och då slänger jag ut frågan i hopp om att någon har bättre koll än mig på dessa.

Inställning? Renovering? Kalibrering? Rengöring? Vad bör jag göra?

//Martin
Mercedes 200 W123 "Unik Lågmilare" (1985)
Opel GT "Premium" (2007)
Toyota Avensis Premium "TTE Motorsport" (2011)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
18 mars 2013 · 1 479 Inlägg

Det är så med gamla förgasarbilar, de vill gärna ha lite choke när de är kalla, särskilt denna kalla årstiden kan de vara rätt kinkiga smile Men det kan ju vara så att de vill ha sig en inställning eller renovering också, för att bli bättre.

Men bilen går kanonfint utan choke när den är varm eller? smile Det kan ju även vara så att wirearna(hur stavar jag det egentligen??) till chokereglagen drar olika mycket, och då får ena knasen mer bensin och det börjar gå oroligt smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
antejasse
18 mars 2013 · 19 Inlägg

jag tror att de är en motorrenovering som väntar tongue wink

Andreas
Skoda Octavia RS1 -04
Dark_knight
18 mars 2013 · 70 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Det är så med gamla förgasarbilar, de vill gärna ha lite choke när de är kalla, särskilt denna kalla årstiden kan de vara rätt kinkiga smile Men det kan ju vara så att de vill ha sig en inställning eller renovering också, för att bli bättre.

Men bilen går kanonfint utan choke när den är varm eller? smile Det kan ju även vara så att wirearna(hur stavar jag det egentligen??) till chokereglagen drar olika mycket, och då får ena knasen mer bensin och det börjar gå oroligt smile

Jo visst vill de ha choke, men inte lika mycket som min vill ha smile Vi pratar sommarkörning uteslutande och än fast man kan styra in choken och köra så tappar den helt tomgången och går något oroligt. Har haft fler förgasarbilar och där har man knappt behövt choken..

Den går låt säga 95% bra när den är varm (dvs skulle kunna gå lite jämnare) och håller tomgången bra då, men kall har den ingen tomgång alls "för länge" än vad som kan anses vara normalt. Kanske är förvärmningen som spökar, läckage, smuts någonstans, ojusterat osv osv men VARS ska man börja leta? Vill ju ha tomgång och gång i samma skick som bilen är i övrigt!

//Martin
Dark_knight
18 mars 2013 · 70 Inlägg

antejasse skrev:
jag tror att de är en motorrenovering som väntar tongue wink

Aj då, tråkigt att Skodan behöver en renovering redan Ante! Du får kolla skroten efter en utbytesmotor från Volvo big_smilelolcool

//Martin
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
18 mars 2013 · 1 479 Inlägg

Du kanske har ett slitet membran i någon av förgasarna? smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Dark_knight
18 mars 2013 · 70 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Du kanske har ett slitet membran i någon av förgasarna? smile

Kan vara, men tycker samtidigt att de borde visa sig även när den är varm?

//Martin
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
18 mars 2013 · 1 479 Inlägg

Jo man tycker ju det! Ja du har ju haft fler förgasarbilar än vad jag har, så jag har nog inget mer vettigt svar då tyvärr, mer än kanske en genomgång av förgasarna och chokereglaget smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
18 mars 2013 · 5 111 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Det är så med gamla förgasarbilar, de vill gärna ha lite choke när de är kalla, särskilt denna kalla årstiden kan de vara rätt kinkiga smile Men det kan ju vara så att de vill ha sig en inställning eller renovering också, för att bli bättre.

Men bilen går kanonfint utan choke när den är varm eller? smile Det kan ju även vara så att wirearna(hur stavar jag det egentligen??) till chokereglagen drar olika mycket, och då får ena knasen mer bensin och det börjar gå oroligt smile

Minns jag inte helt fel från när jag hade 164, så är det bara ena förgasaren som har choke. hmm

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Dark_knight
18 mars 2013 · 70 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Volvo1968 skrev:
Det är så med gamla förgasarbilar, de vill gärna ha lite choke när de är kalla, särskilt denna kalla årstiden kan de vara rätt kinkiga smile Men det kan ju vara så att de vill ha sig en inställning eller renovering också, för att bli bättre.

Men bilen går kanonfint utan choke när den är varm eller? smile Det kan ju även vara så att wirearna(hur stavar jag det egentligen??) till chokereglagen drar olika mycket, och då får ena knasen mer bensin och det börjar gå oroligt smile

Minns jag inte helt fel från när jag hade 164, så är det bara ena förgasaren som har choke. hmm

Nej det är helt riktigt, bara en som chokas vilket man kan tycka är konstigt..

//Martin
volvochefen
18 mars 2013 · 514 Inlägg

Bara choke på ena gasaren på min med, funkar kanon

Volvo 945 "tdi" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang