Då det är ett mycket vanligt fel på Volvos 850 och S/V/C70 serien med att få upp felkoderna ABS och TRACKS OFF på instrumentpanelen så tänkte jag förklara hur man enkelt kan lösa detta problem själv.
Efter mina tidigare erfarenheter så är det väldigt ofta ABS boxen som har spruckit i lödningarna innuti när dessa felkoder anländer. Då eftermarknads boxarna kostar ca. 5000:- för ett utbyte, och gud vet vad det kostar på Volvo så känns detta som att det är värt att fixa problemet själv.
Såhär ser varningslamporna ut (Förutom lambda lampan, den har inget med detta felat att göra). Och både ABS och TRACKS OFF lamporna lyser samtidig och de går inte släcka dem genom att "nollställa" systemet. Det går inte heller att använda TRACKS funktionen, den förefaller stendöd när knappen trycks in.
Här under ABS pumpen sitter ABS styrboxen. Innan ni börjar utföra något arbete med detta så föreslår jag att ni kopplar ur batteriet på bilen.
Boxen sitter fastskruvad med dessa 4 skruvarna. Det fungerar lika bra att använda en 4mm hylsa för att skruva loss dem. De sitter även två kontaktstycken till boxen som måste tas bort innan ni kan få ut den. Jag har tyvärr inga bilder på det, men det förstår till och med en apa att de skall kopplas ur.
Såhär ser boxen ut ute ur motorutrymmet.
Först för att få upp locket måste man bända bort dessa "fjäderbrickorna". Det görs väldigt enkelt med en liten plattmejsel.
Locket är limmat/silikonat för att hålla ute fukt. Jag gör så att jag värmer upp boxen ordentligt med en värmepistol för att sedan bända upp locket försiktigt med en bred plattmejsel eller en morakniv.
Men man får vara försiktig så man inte slinter in med verktyget in i elektroniken, det är enkelt att göra, och då är det mycket känslig elektronik som kommer att ta skada. Hela elektronikplattan är övertäck av ett tunt lager silikon, eller nått liknande.
Man får se till att syna lödningarna ordentligt. Gärna med förstoringsglas. Här är två stycken som spruckit.
Visst är jag absolut ingen expert på att löda, men det behöver man inte heller. Detta fungerar alldeles utmärkt! Glöm inte att skrapa bort silikonet över lödningarna innan ni löder bara.
Sedan när boxen skall ihop igen så se till att lägga någon liknande silikon i fogarna innan locket läggs på så fukten förblir utanför!
När väl boxen är monterad tillbaks i bilen och ni skall provköra så kommer felkoderna direkt att komma upp när ni startar bilen. Det beror på att ABS systemet måste komma i rullning (runt 50km/h) för att känna av alla sensorer och på så vis nollställs sig självt och släcka lamporna.
Sådär ja! Då var felkoderna borta Iallafall ABS felkoderna
Detta fungerar på precis samma sätt på bilar utan TRACKS funktion, igniórera då bara allt som skrivits om TRACKS.
Detta hoppas jag att någon kan komma till användning av.
Men jag tar inget ansvar för vad ni själva gör med era bilar. Allt sker på egen risk, men detta har fungerat för mig på de bilarna jag gjort det på.
Efter mina tidigare erfarenheter så är det väldigt ofta ABS boxen som har spruckit i lödningarna innuti när dessa felkoder anländer. Då eftermarknads boxarna kostar ca. 5000:- för ett utbyte, och gud vet vad det kostar på Volvo så känns detta som att det är värt att fixa problemet själv.
Såhär ser varningslamporna ut (Förutom lambda lampan, den har inget med detta felat att göra). Och både ABS och TRACKS OFF lamporna lyser samtidig och de går inte släcka dem genom att "nollställa" systemet. Det går inte heller att använda TRACKS funktionen, den förefaller stendöd när knappen trycks in.
Här under ABS pumpen sitter ABS styrboxen. Innan ni börjar utföra något arbete med detta så föreslår jag att ni kopplar ur batteriet på bilen.
Boxen sitter fastskruvad med dessa 4 skruvarna. Det fungerar lika bra att använda en 4mm hylsa för att skruva loss dem. De sitter även två kontaktstycken till boxen som måste tas bort innan ni kan få ut den. Jag har tyvärr inga bilder på det, men det förstår till och med en apa att de skall kopplas ur.
Såhär ser boxen ut ute ur motorutrymmet.
Först för att få upp locket måste man bända bort dessa "fjäderbrickorna". Det görs väldigt enkelt med en liten plattmejsel.
Locket är limmat/silikonat för att hålla ute fukt. Jag gör så att jag värmer upp boxen ordentligt med en värmepistol för att sedan bända upp locket försiktigt med en bred plattmejsel eller en morakniv.
Men man får vara försiktig så man inte slinter in med verktyget in i elektroniken, det är enkelt att göra, och då är det mycket känslig elektronik som kommer att ta skada. Hela elektronikplattan är övertäck av ett tunt lager silikon, eller nått liknande.
Man får se till att syna lödningarna ordentligt. Gärna med förstoringsglas. Här är två stycken som spruckit.
Visst är jag absolut ingen expert på att löda, men det behöver man inte heller. Detta fungerar alldeles utmärkt! Glöm inte att skrapa bort silikonet över lödningarna innan ni löder bara.
Sedan när boxen skall ihop igen så se till att lägga någon liknande silikon i fogarna innan locket läggs på så fukten förblir utanför!
När väl boxen är monterad tillbaks i bilen och ni skall provköra så kommer felkoderna direkt att komma upp när ni startar bilen. Det beror på att ABS systemet måste komma i rullning (runt 50km/h) för att känna av alla sensorer och på så vis nollställs sig självt och släcka lamporna.
Sådär ja! Då var felkoderna borta Iallafall ABS felkoderna
Detta fungerar på precis samma sätt på bilar utan TRACKS funktion, igniórera då bara allt som skrivits om TRACKS.
Detta hoppas jag att någon kan komma till användning av.
Men jag tar inget ansvar för vad ni själva gör med era bilar. Allt sker på egen risk, men detta har fungerat för mig på de bilarna jag gjort det på.
Senast redigerat av Zwudda (30 juni 2013)
0
0
0
1