3523
Sök

BMW E36 325i -95 Etapp 2015 börjar på sidan 12

Upprustning av BMW E36 325i. Kopplingen lagad. Nu kan vi fortsätta där vi avslutade.

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
114 486 Visningar
Projektet avslutat 17 juli 2015
...has left the building...
4 474 Inlägg
24 augusti 2013
#21
gromitSWE skrev:
DoAe skrev:
Eftersom jag inte har så mycket att göra förrän delarna kommer så sitter jag och gluttar lite på olika färgval inför när jag väl tagit mig så långt för att bli omlackering.

Några av dom olika jag klurar på.

Original färg
Röd
Mattsvart
BMW-Lila

Vad tycker ni?

Jag drar lite åt det lila. Känns både subtil men att det sticker ut lite smile

Mattsvart!!! smile

Det du kallar "BMW-lila" är förmodligen "Technoviolett", en M3 specifik kulör som skiftar mellan blått och violett beroende på ljuset...
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-e63e55cfea641665e5f417796f3aecf7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-9d2af4ce070cf49f60476f9b9b44d2f9.jpg

Skulle även rekommendera dig att kika Violettblau metallic, Mora Metallic, Velvetblau Metallic... Vilken är din bils originalkulör? Orientblau metallic?Montrealblau metallic? För fler annorlunda BMW-kulörer kan du kika här

Edit: Macaoblau metallic påminner lite om Technoviolett. Mauritiusblau Metallic gör sig bra på E36 smile
Senast redigerat av dawwe (24 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
#22
dawwe skrev:
Det du kallar "BMW-lila" är förmodligen "Technoviolett", en M3 specifik kulör som skiftar mellan blått och violett beroende på ljuset...

Skulle även rekommendera dig att kika Violettblau metallic, Mora Metallic, Velvetblau Metallic... Vilken är din bils originalkulör? Orientblau metallic?Montrealblau metallic? För fler annorlunda BMW-kulörer kan du kika här

Edit: Macaoblau metallic påminner lite om Technoviolett. Mauritiusblau Metallic gör sig bra på E36 smile

Montrealblau metallic är det jag har original. Men varken jag eller tjejen gillar färgen. Så lila färgen hade varit ball. Men vet inte om jag ska spendera nåt annat än mattsvart på bilen. Lila färgen är lite dyr vad jag kunnat se.

Fick lite överraskningar i garaget idag, så lackning blir lite uppskjutet hmm

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 augusti 2013
#23
Dyrt? Mja...1800 bagis kostar det för kulör, klarlack och förtunning här

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
#24
dawwe skrev:
Dyrt? Mja...1800 bagis kostar det för kulör, klarlack och förtunning här

Ja där ser man. Överallt jag kollat kostar det runt 3000 kr.
Sen ska nån lacka det också big_smile

Men med den där sidan, även om jag inte kan tyska, så kanske det är värt att fundera lite big_smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 augusti 2013
#25
I min värld så borde man kunna hitta nån som lackar din bil, inkl "allt" för under 15" i Skellefte trakten, du får åka runt o fråga snällt...Du lär inte få nåt kvitto gissar jag...Men allra billigast blir det om man lägger lacken själv, men då måste man ha kompressor, lackpistol o helst lackbox...
Mattsvart är en förlåtande lack, dvs "missar" i underarbetet syns inte så bra...En glänsande kulör är inte lika förlåtande på långa vägar... Nu vet jag inte om du har en "vanlig" bil vid sidan av denna men om du inte har det så skulle jag personligen föredra en vanlig glänsande lack, man tröttnar nog rätt fort på att åka omkring i min mattsvart bil med "pågastuk"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 augusti 2013
#26
DoAe: Ett gott råd: Kolla på ebay.de...Tex den där frontspoiler du kikat på som kostar typ 3000 kostar knappa 160€ inkl frakt (typ 1450kr) här. Mycket av det du redan köpt är bra mycket billigare på ebay.de, o det enda som skiljer är...PRISET.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
#27
dawwe skrev:
DoAe: Ett gott råd: Kolla på ebay.de...Tex den där frontspoiler du kikat på som kostar typ 3000 kostar knappa 160€ inkl frakt (typ 1450kr) här. Mycket av det du redan köpt är bra mycket billigare på ebay.de, o det enda som skiljer är...PRISET.

Bra tips. Speciellt fronten.

Dock så vågar jag inte alltid köpa av slumpmässiga personer på ebay. Känns "bättre" att betala en krona extra och köpa relativt billigt via företag där man kan reklamera smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 augusti 2013
#28
Slupmässiga personer? Ofta är det stora "butiker" som säljer. Fronten säljs tex av en säljare med lite drygt 310000 positiva omdömen, så nära riskfritt man kan komma. Jag har handlat massor från ebay.de, lika bra varje gång o mycket-mycket billigare än att köpa från nåt "fåmans-företag" i Sverige. Det är samma produkter i de svenska shoparna, det enda som skiljer är, återigen, priset... Mitt senast köp från ebay.de blev bromsok,skivor,belägg o lager från "ATP-Autoteile". Denna gång blev det lite fel...Bromsoken passar, men handbromsvajern gör det inte, så jag har fått/beställt fel ok. Första gången detta händer, blir intressant att se hur de hanterar detta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#29
Spenderade förmiddagen i garaget idag. Äntligen skönt att få lite gjort. Får tacka mina 2 bröder för att det gick snabbt. Annars hade man nog varit där i 2 dagar.

Började med att hissa upp bilen, ta bort däcken för bromsskive byte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-1b1dedcafbe25c138958982506a565ca.jpg

Bestämde oss för att fixa med ventilkåpspackningen innan vi började med däcken, så att vi sedan kunde hissa upp bilen högre för att ordna bromsarna. Så bort med skyddskåporna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-4273aa198dc6f27ae6993e48846cebff.jpg

När vi började ta bort tändspolarna en efter en så badade dom i olja. Inte en dag för sent att byta ventilkåpspackningen, säkert.... 15 år för sent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-94d1090a62dd7e19b288cfb4af47137a.jpg

Alla 6 cylindrarnas tändstiftshål var toppfyllda med olja. Hur har bilen kunnat gå så bra som den gjort är ett under.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-6b495e36317d806b81ae54328fababc9.jpg

Tändspolarna var helt indränkta i olja såklart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-0a4738c97fb42fd56014e29c16a509b0.jpg

Vi hade ingen oljesug med oss, så blev att peta ner papper med skruvmejsel försiktigt runtom tändstiften för att suga upp olja, tog ett jävla tag, men när vi fått upp så pass mycket olja så att vi kände att resten kunde få blåsas ut som blårök så släppte vi bara på tändstiften, tog upp dom och gjorde rent från allt vad olja heter.

En sak har jag lärt mig iaf. Köp aldrig en bil av någon som inte vet vad en bil är.
Förutom att bromsarna var under all kritik (dom måste ha mutat besiktningsmännen) så... ja... tungt att ens tänka på det... 4:ans cylinder har ett sneddraget tändstift, så det skruvade vi inte upp. Bara att börja spara pengar till att lämna in det till någon kunnig. Hur.... kan man göra så mot sin bil. Man känner ju ganska snabbt om det börjar gå tungt när man ska skruva i tändstiftet, då skruvar man inte vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-9cb104f9d5cf150b9ab25ad9d1079ac9.jpg

Men men, det vart lite finare när man fått bort gamla risiga skitskivorna och dit med sprillans nya brembo smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-3a87bf823e40692dee9a669c69be2042.jpg

Gjorde sedan oljebyte, bytte filter och plugg. Detta tog jag ingen bild på. Inte så värst intressant.

Det "mystiska" dunkandet vid låga hastigheter, som jag trodde berodde på dom vinda skivorna tidigare, är kvar även efter bytet. Så det måste ju vara nån "drivande" del som glappar. Mina bröder var trötta och slut vid 15:00 och alla hade viktiga saker att göra, så jag får felsöka det vid något annat tillfälle. Är säkert "bara" ett hjullager eller hardyskivan som jag inte hunnit byta. Bussningarna såg bra ut, satt tydligen ganska fräscha powerflex bussningar.

Däremot dämparna (som förra ägaren hade åtgärdat) är helt värdelösa, så blir väl att fixa nåt finare att he där istället. Några förslag?

Nu blir det att fundera ut vad nästa beställning ska innehålla. Kan bara fokusera på "viktiga" saker. Eftersom det sneddragna tändstiftet kommer resultera i en ordentlig utgift mest troligt.

Allt för ikväll. Ska börja med rosten nån dag.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#30
dawwe skrev:
Slupmässiga personer? Ofta är det stora "butiker" som säljer. Fronten säljs tex av en säljare med lite drygt 310000 positiva omdömen, så nära riskfritt man kan komma. Jag har handlat massor från ebay.de, lika bra varje gång o mycket-mycket billigare än att köpa från nåt "fåmans-företag" i Sverige. Det är samma produkter i de svenska shoparna, det enda som skiljer är, återigen, priset... Mitt senast köp från ebay.de blev bromsok,skivor,belägg o lager från "ATP-Autoteile". Denna gång blev det lite fel...Bromsoken passar, men handbromsvajern gör det inte, så jag har fått/beställt fel ok. Första gången detta händer, blir intressant att se hur de hanterar detta...

Jo finns säkert vissa saker man kan göra klipp på.

Men kikar jag tex på det som jag bytt ut änsålänge som jag inhandlat.

Brembo skivor fram: 667 kr från min beställare i sverige, som köper in från tyskland. På ebay.de så hittar jag billigaste brembo med samma referens för 687 kr

Bakskivorna: 547 kr svensk firma, importerat från tyskland. Ebay.de 518 kr.

Så skillnaderna är inte enorma. =P

Men det är klart, ska man köpa styling så är det väl grymt mycket billigare smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 augusti 2013
#31
Gällande det snedragna stiftet...Skruva ut det (för det måste man, oavsett..). Skaffa en sån här. Med det verktyget kan man rensa gängan INNIFRÅN cylindern. Har du tur så är gängerna bra längst ner typ 4-5 varv, då kommer detta verktyg att återställa gängan så du kan skruva i stiftet som man skall! Om det misslyckas så monterar man en insatsgänga (Timesert, googla!). Timesert gängan kan man montera själv, lite spån kommer det ner i cylindern men det klarar sig allt som oftast. Timesert är proffsgrejer.

Edit: Mekonomen har det verktyget jag länkar till, det är beställningsvara, o kostar ca 1200kr iaf när jag frågade...
Senast redigerat av dawwe (25 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 augusti 2013
#32
Ja du fick bra pris på Brembo, du kunde iofs ha fått Zimmermann sport skivor runt om inkl belägg för ca 280€ inkl frakt
Eller vanliga Zimmermann

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#33
dawwe skrev:
Gällande det snedragna stiftet...Skruva ut det (för det måste man, oavsett..). Skaffa en sån här. Med det verktyget kan man rensa gängan INNIFRÅN cylindern. Har du tur så är gängerna bra längst ner typ 4-5 varv, då kommer detta verktyg att återställa gängan så du kan skruva i stiftet som man skall! Om det misslyckas så monterar man en insatsgänga (Timesert, googla!). Timesert gängan kan man montera själv, lite spån kommer det ner i cylindern men det klarar sig allt som oftast. Timesert är proffsgrejer.

Inifrån cylinderna? Riva av toppen då alltså? =P
Måste skaffa mig en till bruksbil. Och jag har inte ens garage. :S

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 augusti 2013
#34
Nej! Toppen sitter kvar. Ut med stiftet. Ner med verktyget. Expandera verktyget, gänga om inifrån cylindern o utåt så att säg...Räddade gängorna själv på en bil med just detta verktyg, även där hade nån dåre satt stiftet snett...Plockade ut stiftet, ner med verktyget, expandera, o så gänga...Se till att smörja verktyget, o ta det varsamt, stressa inte...

Edit: Samtliga förslag på "gängfix" göres utan att man lyfter på toppen...
Senast redigerat av dawwe (25 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#35
dawwe skrev:
Nej! Toppen sitter kvar. Ut med stiftet. Ner med verktyget. Expandera verktyget, gänga om inifrån cylindern o utåt så att säg...Räddade gängorna själv på en bil med just detta verktyg, även där hade nån dåre satt stiftet snett...Plockade ut stiftet, ner med verktyget, expandera, o så gänga...Se till att smörja verktyget, o ta det varsamt, stressa inte...

Edit: Samtliga förslag på "gängfix" göres utan att man lyfter på toppen...

Oki. fan vad skönt. Blir så jävla jobbigt att ha bilen stående utan topp då jag har tillgång till mek garage närmast 3 mil bort hmm

Ska glutta på att få hem ett sånt verktyg då. Så kan man kanske rädda det.
Senast redigerat av DoAe (25 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 augusti 2013
#36
Yes...Som sagt ut med stiftet, han lär ju knappast ha fått ner det längre än max 5-6 gängvarv, har för mig det är runt 12-14 gängvarv...Så nedanför har du "friska" gängor...MEN de är nog i rätt taskigt skick pga förbränningsbeläggningar, det är dessa du skall rensa bort med verktyget, o så klart schyssta till de gängorna som puckot pajjat...När det är klart gängar man ner stiftet varsamt o drar åt lagom. Klart!

Edit: Om du vill gagna fattiglapparna på Mekonomen så har de som sagt verktyget, men det kostar typ 1200, EXAKT samma verktyg, till o med samma tillverkare...
Senast redigerat av dawwe (25 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#37
dawwe skrev:
Yes...Som sagt ut med stiftet, han lär ju knappast ha fått ner det längre än max 5-6 gängvarv, har för mig det är runt 12-14 gängvarv...Så nedanför har du "friska" gängor...MEN de är nog i rätt taskigt skick pga förbränningsbeläggningar, det är dessa du skall rensa bort med verktyget, o så klart schyssta till de gängorna som puckot pajjat...När det är klart gängar man ner stiftet varsamt o drar åt lagom. Klart!

Edit: Om du vill gagna fattiglapparna på Mekonomen så har de som sagt verktyget, men det kostar typ 1200, EXAKT samma verktyg, till o med samma tillverkare...

Haha jo det brukar vara så med "lokalproducerade" produkter tongue

Motorolja 7 liter i närorten, nånstans runt 1000 kr.
Från tyskland (samma olja) 400 kr big_smile

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#38
Kanske ska kränga lös hela det här paketet? smile
http://www.carparts-online.de/shop/Teil … 20516.html

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#39
Det konstiga "klonket" jag har från bilen som jag trodde berodde på vibrationer från dom skeva och dåliga bromsskivorna är kvar. När vi tog ner däcken så kände jag på bärarmar och styrleder osv, inget av dom glappade.

Vars fan kommer det ifrån? :S
Måste fara och hänga upp bilen igen och ha någon som sitter i den och gasar och en annan som är under bilen och letar efter "klonket".

Edit: Verkar vara handbromsbackarna, drar jag åt handbromsen litegrann så slutar "klonket"
Senast redigerat av DoAe (27 augusti 2013)

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#40
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195438/195438-90d3c22c267cf77e71102b1fb15479d4.jpg
Nya angel eyes har kommit smile

Blir att montera ihop det i eftermiddag om tiden finns.

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils


Sök