Spenderade förmiddagen i garaget idag. Äntligen skönt att få lite gjort. Får tacka mina 2 bröder för att det gick snabbt. Annars hade man nog varit där i 2 dagar.
Började med att hissa upp bilen, ta bort däcken för bromsskive byte.
Bestämde oss för att fixa med ventilkåpspackningen innan vi började med däcken, så att vi sedan kunde hissa upp bilen högre för att ordna bromsarna. Så bort med skyddskåporna.
När vi började ta bort tändspolarna en efter en så badade dom i olja. Inte en dag för sent att byta ventilkåpspackningen, säkert.... 15 år för sent.
Alla 6 cylindrarnas tändstiftshål var toppfyllda med olja. Hur har bilen kunnat gå så bra som den gjort är ett under.
Tändspolarna var helt indränkta i olja såklart.
Vi hade ingen oljesug med oss, så blev att peta ner papper med skruvmejsel försiktigt runtom tändstiften för att suga upp olja, tog ett jävla tag, men när vi fått upp så pass mycket olja så att vi kände att resten kunde få blåsas ut som blårök så släppte vi bara på tändstiften, tog upp dom och gjorde rent från allt vad olja heter.
En sak har jag lärt mig iaf. Köp aldrig en bil av någon som inte vet vad en bil är.
Förutom att bromsarna var under all kritik (dom måste ha mutat besiktningsmännen) så... ja... tungt att ens tänka på det... 4:ans cylinder har ett sneddraget tändstift, så det skruvade vi inte upp. Bara att börja spara pengar till att lämna in det till någon kunnig. Hur.... kan man göra så mot sin bil. Man känner ju ganska snabbt om det börjar gå tungt när man ska skruva i tändstiftet, då skruvar man inte vidare.
Men men, det vart lite finare när man fått bort gamla risiga skitskivorna och dit med sprillans nya brembo
Gjorde sedan oljebyte, bytte filter och plugg. Detta tog jag ingen bild på. Inte så värst intressant.
Det "mystiska" dunkandet vid låga hastigheter, som jag trodde berodde på dom vinda skivorna tidigare, är kvar även efter bytet. Så det måste ju vara nån "drivande" del som glappar. Mina bröder var trötta och slut vid 15:00 och alla hade viktiga saker att göra, så jag får felsöka det vid något annat tillfälle. Är säkert "bara" ett hjullager eller hardyskivan som jag inte hunnit byta. Bussningarna såg bra ut, satt tydligen ganska fräscha powerflex bussningar.
Däremot dämparna (som förra ägaren hade åtgärdat) är helt värdelösa, så blir väl att fixa nåt finare att he där istället. Några förslag?
Nu blir det att fundera ut vad nästa beställning ska innehålla. Kan bara fokusera på "viktiga" saker. Eftersom det sneddragna tändstiftet kommer resultera i en ordentlig utgift mest troligt.
Allt för ikväll. Ska börja med rosten nån dag.