2459
Sök

Skiss på system... Vad tycks? Förslag 3-vägs kitsystem?

Biltokig
870 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
Tjenare, tänkte höra vad ni tror om detta systemet som ja skissat på att montera - bilen det ska sitta i är en Golf III...
Ljudet ska inte vara nån extrem dunk-anläggning men givetvis vill jag att det ska kunna spelas med bra tryck!
Sen ska det vara ganska fint ljud hade jag tänkt mig - klart och inte för mycket bas/diskant, vet att man brukar rekommendera DLS då men jag har fastnat lite för Rockfords Power-koaxialer då ja tycker de låter väldigt fint, bra med tryck men fortfarande klart... men om någon har förslag på andra 6,5" koaxialer med bra tryck och samtidigt fint ljud får ni gärna tipsa smile
Skulle vilja ha tips på 4"-koaxialer med fint ljud i till instr-panelen, vet ju att det inte går att få nåt tryck från ett par 4" men några som spelar rent och fint?

Eller gärna tips på bra 3-vägs kitsystem (6,5", 4" & diskant)
Är detta något o ha? http://mds.se/?Link=http%3A//mds.se/pro … Id%3D28864

Här är iaf min skiss;
[img]http://www.geting.se/image.php/38568-ljudbygge skiss.JPG[/img]
Senast redigerat av Mr_Gear (23 april 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 631 Inlägg
23 april 2007
Rockford-koaxer lär ju funka bra till brädan när du redan har det i resten av systemet.

Men du ska inte ha koaxer i dörrarna, utan rena midbasar. Och du lär heller inte behöva något bak, det är en väldigt liten bil.

Köp i stället ett tre-vägssystem att köra fram som du driver på steget tillsammans med basen. Det är en beprövad lösning som funkar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
23 april 2007
...fast just nu hittar jag inte något 3-vägs från RF.

Ett alternativ är att bara köra med diskanterna på brädan. Oavsett vilket så kan du lägga dubbla pengarna (alltså runt 3.000) på framsystemet istället. Mycket trevligare än 1.500 fram och bak......!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Biltokig
870 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Rockford-koaxer lär ju funka bra till brädan när du redan har det i resten av systemet.

Men du ska inte ha koaxer i dörrarna, utan rena midbasar. Och du lär heller inte behöva något bak, det är en väldigt liten bil.

Köp i stället ett tre-vägssystem att köra fram som du driver på steget tillsammans med basen. Det är en beprövad lösning som funkar.

Jo jag har kikat på rockford koaxer även som 4" dock inte fått provlyssna... tänkte om någon hade något annat att föreslå.

Funderar på det där med midbasar i dörrarna... men högtalare i dörrarna bak vill jag ha då ja tycker det ger en mycket skönare känsla av att ljudet kommer runtom, möjligtvis att ja kör på koaxer i bak och midbasar fram med 4or på panelen för o täcka hela frekvensbandet.

3-vägs kitsystem - menar du midbas med 2st diskanter? roll

vad tycker du om detta kitsystem "Infinity REF6510CS"? Skulle kunna köra på ett sådant och sätta diskanterna på panelen & är man inte nöjd väntar man tills man hittar bra 4:or och sedan bara plocka bort diskanterna? så har jag ju rena midbasar i dörrarna...

Istället för att snåla gör jag nog så att jag lägger pengarna på framsystemet först och köper till baksystem senare om ekonomin inte stämmer för som det ser ut nu så köper jag nog inte allt på samma gång ändå..

1 631 Inlägg
23 april 2007
3-vägssystem innebär en 6.5" midbas, ett 3-4" mellanregister och en diskant. Det medföljer filter så det räcker med 2 kanaler på steget. Ger bra balans mellan midbas och att röster och instrument blir tydliga och kommer från brädan istället för golvet. Minskar också vassheten från diskanten som lätt kommer med 2-vägs monterade isär.

Det jobbiga med att köpa ett två-vägs först för att senare komplettera med ett mellanregister är filterna. Visst, kan man skaffa fram två nya slutstegskanaler är det inget problem men annars så får man skaffa nya filter också.

Så slutsats, börja gärna med 2-vägs om budgeten är begränsad (typ närmare 1.500 än 3.000). Senare, köp mellanregister (eller midbasar beroende på vad du köper först) från samma serie och återanvänd filtret till diskanterna. Använd 4-kanaleren till bara framsystemet och driv midbasarna aktivt. Köp nytt steg till basen!

// Gurra

Biltokig
870 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
3-vägs kitsystem låter ju precis som vad jag är ute efter i så fall big_smile Låter ju som en jättebra lösning i mitt fall om det nu låter rätt...
Precis den vassheten du pratar om som jag vill komma ifrån, har haft 2-vägs kitsystem tidigare och blivit besviken pga. vassheten! därför jag var mer inne på koaxer denna gången...

Kan du rekommendera några bra 3-vägskit med 6.5" & 4"? Och vart säljes dom?

Är ex. detta nåt o hänga i granen? har hört goda ord om rainbow förut men aldrig lyssnat själv... http://mds.se/?Link=http%3A//mds.se/pro … Id%3D28864

1 631 Inlägg
24 april 2007
Rainbow är inget dåligt märke. MDS har ju dock satt ett rätt högt pris på dem, om de är värda pengarna är svårt att säga. Lyssna på dem är mitt tips, gillar du karaktären på ljudet och personalen i butiken så slå till. Om inte så är det bara att leta vidare...

Ett tips är att köpa lite extra högtalarkabel och montera filtrena i bagaget vid steget. Då kan du testa att köra aktivt om du är sugen på att prova lite nytt längre fram. Men till en början tror jag du blir helnöjd med ditt steg och bas + denna typ av framsystem.

// Gurra

Biltokig
870 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
Jo ska ta o åka dit nån dag och provlyssna nån dag hade jag tänkt... Vad är normalpris annars då?
Har du några system att rekommendera då? För jag är givetvis öppen för förslag...
Med aktiva delningsfilter menar du? eller ännu mer avancerade grejer? tongue
Det hoppas och tror jag också, Tack för hjälpen - alltid trevligt att bli hjälpt av någon som kan sin sak smile Trevligt bygge du har där btw!

1 631 Inlägg
24 april 2007
De stora märkena har system som passar. Du hittar säkert alternativ från tex Alpine, DLS, Kicker, Focal, Phoenix Gold, Audiotop, JL Audio osv.

Med att montera filterna bak så menar jag att du då kan testa att använda alla fyra kanaler på steget och alltså köra midbasen på 2 dedikerade kanaler. Då kan du justera nivån och delningsfrekvens, något du inte kan med passiva filter. Går ju åt lite mer högtalarkabel bara...

// Gurra

Biltokig
870 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
De stora märkena har system som passar. Du hittar säkert alternativ från tex Alpine, DLS, Kicker, Focal, Phoenix Gold, Audiotop, JL Audio osv.

Med att montera filterna bak så menar jag att du då kan testa att använda alla fyra kanaler på steget och alltså köra midbasen på 2 dedikerade kanaler. Då kan du justera nivån och delningsfrekvens, något du inte kan med passiva filter. Går ju åt lite mer högtalarkabel bara...

Vet du nån bra butik att handla från? smile för varken BRL eller MDS har fler 3-vägssystem än det Rainbowsystemet på MDS... Och ja känner inte till fler butiker kring gbg där man kan köpa ljud? så det blir väl till o beställa på internet om inte annat...

Aha jo det skulle man ju kunna pröva, kabel kostar ju inte många kronor på Biltema så det har man la råd med tongue Dessutom kan det bli snyggt  med delningsfilter där om man gör lite mer avancerat bygge ibak så småningom, tror ja drar alla kablar på en gång för säkerhets skull... Tack för tipset!
Annars skulle jag ju kunna köra 6,5an på steget och midbasen på stereon inbyggda eftersom ja ändå inte använder den inbyggda förstärkardelen, inte sant? Dessutom orkar midbasen verkligen med de 111W Rms som det steget lämnar?
Senast redigerat av Mr_Gear (24 april 2007)

1 631 Inlägg
25 april 2007
Ska kolla lite... Men till en början så kan du kolla in 3-vägsystem från tex DLS (www.dls.se).

// Gurra

1 631 Inlägg
25 april 2007
Mr_Gear skrev:
Annars skulle jag ju kunna köra 6,5an på steget och midbasen på stereon inbyggda eftersom ja ändå inte använder den inbyggda förstärkardelen, inte sant? Dessutom orkar midbasen verkligen med de 111W Rms som det steget lämnar?

Nu har du snurrat ihop det. 6.5 = midbas. Men jag tror du menar att dela på kitet och köra mellanregister/diskant på stereon och så midbasar via steg. Nja, det där är ingen bra lösning även om det rent tekniskt funkar.

111 Watt? Oroa dig inte... Ju mer ju bättre.

...Annars så börjar du med ett kit till brädan (4" o diskant) och väntar med midbas. Senare så köper du midbasar och ett nytt steg till basen. Det blir billigast här och nu och ger en naturlig väg för uppgradering.

// Gurra

Biltokig
870 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Nu har du snurrat ihop det. 6.5 = midbas. Men jag tror du menar att dela på kitet och köra mellanregister/diskant på stereon och så midbasar via steg. Nja, det där är ingen bra lösning även om det rent tekniskt funkar.

111 Watt? Oroa dig inte... Ju mer ju bättre.

...Annars så börjar du med ett kit till brädan (4" o diskant) och väntar med midbas. Senare så köper du midbasar och ett nytt steg till basen. Det blir billigast här och nu och ger en naturlig väg för uppgradering.

Ajjemen, skrev lite fel där... menade givetvis om mellanregistret orkade med 111W Rms när man krämar på? Hela kittet var ju klassat 100Wrms...

Jag tror jag köper ett komplett 3-vägskit på en gång och kör på mitt gamla gas-steg så länge tills ja skaffat Infinity steget istället...

Kikade på DLS... men inga utav deras 3-vägssystem verkar ha 4" mellanregister? sad eller jo förresten, classic c36 men är det nåt o ha? svårt att placera den diskanten utan o såga i brädan dock...
såg nu att mellanregistret i rainbow-kittet bara var 3,5" sad kanske att man kan snickra ihop nåt eller hitta en adapter isf...
Senast redigerat av Mr_Gear (25 april 2007)

Sök