en Bra batteriladdare för stereo dunkande

Vogge
30 januari 2007 · 494 Inlägg

satt och räkna lite på förburkning av stegen och man kommre ju fram till att de inte finns många laddare som kan kräma på så bra att de hänger med vid fullt ljud dunkande.

men så var ju inte min tanke heller tanken va att ha laddare som en avlastning för batteriet så när själva bedömningarna inte görs så kan man spela lite ljuv musik och ta ström från laddaren istället för att dra slut batteriet.

sen så är inte mina planer att dävla i db drag så de kommer ju inte bli sådanna där hejdlösa ström utag.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Drönirettab
30 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Helt klart kan man inte dimensionera laddningen för maxeffekten på anläggningen, då skulle det ju behövas 200-300A eller mer om man har en stor anläggning. Det man får räkna på är en slags medelförbrukning som används under en lång tid, man krämar inte på högsta volym hela tiden.

Man kör ett "race" under en kort tid och sedan får anläggningen gå på "tomgång" eller vara avstängd, under pausen är det meningen att laddaren ska hinna trycka in så mycket som möjligt i batteriet tills nästa spelning blir. Här blir det lite avgörande hur bra laddaren är för att få så effektiv laddning som möjligt.

Man kan ta en jätteladdare som ger tex 50-60A kontinuerligt, då laddas batteriet upp fort. Men de lite mer avancerade laddarna behöver inte så väldigt hög strömkapacitet för att ladda lika effektivt.

Airzani
24 april 2007 · 50 Inlägg

HAr oxå en fråga, jag tävlar inte med mit ljud men om jag vill underhålla batteriet va för laddare ska jag ha?? och ska jag sätta på laddaren varje kväll jag ställer bilen i garaget inför  morgondagens körning??

eller hur funkar det?

Drönirettab
24 april 2007 · 21 761 Inlägg

En spänningsreglerad (elektronisk) laddare är bra att ha, men det behöver nödvändigtvis inte vara en avancerad och dyr laddare. Fördelen med spänningsreglerade laddare är att man kan låta dem vara inkopplade i ett eller två dygn utan att batteriet blir överladdat.

Dessa laddare brukar ladda med högst 14,4-14,7V och om laddaren är utrustad med underhållsladdning så går den över till det läget när batteriet är fulladdat, på det sättet blir inte batteriet överladdat och det förbrukas inte en massa vatten.

Om du köper en enklare laddare utan spänningsreglering så kan den ladda med kanske 17-18V eller liknande, då förbrukas en del vatten och dessutom får man stänga av laddaren själv efter tex ett dygn för att batteriet inte ska överladdas.

Dagens batterier är ofta slutna och då går det kanske inte att fylla på vatten, det gör att om batteriet överladdas många gånger så försvinner det så mycket vatten att batteriet slutar att fungera. Har man ett GEL eller AGM batteri så är det extra viktigt att ha en spänningsreglerad laddare.

Om du behöver underhållsladda batteriet varje kväll tror jag inte, det beror iof på hur mycket du spelar med motorn avslagen varje dag och hur stor anläggning du har. Fast om du har en hyffsad spänningsreglerad laddare så ska det inte påverka batteriet negativt ifall du underhållsladdar nästan varje kväll.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang