Jag har fått ett förtydligand mail från SFRO som säger följande:
Stoppet gäller alltså ombyggt fordon där man också konverterat till E85, i första hand byggen där man då samtidigt utnyttjar att kravet på avgascertifiering faller (enligt SFROs mening i alla fall), och passar på att ändra motorn mer än vad som "krävs" för att köra E85. Det vanligaste är eftermarknadssprut och turbokonvertering (alltså montera turbo på en motor som inte hade det i originalutförande).
Stoppet är något som besiktningsorganen genom sina två branschorganisationer FBB och Swetic kommit fram till, och det gäller tills de har fått råd från Transportstyrelsen om hur man ska tolka reglerna.
SFROs hållning är att det gjordes en sådan förfrågan från SFRO till Transportstyrelsen redan 2009 och att SFRO sedan dess (cirka 2010 i praktiken) tillämpat reglerna så att denna typ av byggen kan godkännas - vilket också besiktningsorganen har följt.
Saken diskuterades på ett möte med Hobbyfordonsgruppen (som samlar besiktningsorganen, Transportstyrelsen, polisen samt representanter för fordonshobbyn) i september, men det mötet var överens om att fortsätta tillåta byggen enligt ovan.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI