Hämtade insuget idag, och det såg riktigt bra ut:
Det blev inte ens dyrt, sexti euro för svetsningen. Men jag hade filat kanterna bra, så han behövde inte lägga tid på den delen.
Han fyllde också igen hålen för vacuumuttagen, som annars hade hamnat i botten av plenum.
Så filade jag svetsfogarna släta, så nu ser det igen i praktiken original ut.
Jag fick göra nya fästen för fulerailen. Efter att ha funderat ett tag på hur det skulle bli bäst, beslöt jag att använda mig av de där två grova bultarna mellan yttre insugshalsparen (vet inte vad de heter eller är till för, kanske ifall man vill ha ut extra kylarvätska till nånting...). Jag böjde och borrade helt enkelt två plattjärn till lämpligt krokalement, sprayade kvickt på dem en mörkgrön färg som jag hittade i skåpet och som jag tyckte skulle matcha spridarna, och kunde så använda fuelrailens original infästningar.
Min plan är att det ska gå lätt att montera bort insuget komplett från bilen sen. Så jag förenklar så mycket som möjligt.
Det är alltså ett 2.1-insug, och det kommer från samma bil som styrsystemet jag ska använda, liksom även de blå spridarna. Tanken är att nu först få motorn att gå som standardsugis för att se att styrsystemet är ok efter transplantationen, samt för att se att bilen alls rullar och är körbar efter att jag bytt och byggt om en absurd massa grejer på den.
Sedan, då Holseten sitter där, har jag två vägar att välja mellan vad gäller bränslet:
1. Vägen med större LMM och spridare. Ett tag verkade det där intressant, men det skulle bli en fanens stor LMM för att matcha de spridare som i så fall behövs...
2. Vägen med laddtrycksaktiverade extraspridare. Detta är den mest simpla och råa old school-lösning som finns, och just det gör att jag lockas av den. Det är ungefär som att göra musik på en Commodore 64 år 2013. Fullösningen är ju att göra en stump tryckrör före spjället med x antal spridare monterade. Det positiva med den lösningen är att man då kan aktivera spridarna separat, om man styr varje spridare med sin egen laddtrycksbrytare. Men jag gillar inte tanken på att få in bränsle i vacuumslangarna från plenum. Om jag tar den här vägen så kommer jag att göra det snyggt - med extraspridare på insugshalsarna och fuelrail. Då blir det alltså en extraspridare per cylinder, och de kan vara hur stora som helst
. Jag har en till uppsättning blåa spridare, sätter jag dit dem borde såsen räcka till 300hk. Däremot måste förstås alla fyra spridare aktiveras på samma brytare. Det kommer att stavas "ketchupeffekt"...
Tändningen kommer jag att köra genom en MSD retarder.