2571
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 230 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
Jackass
799 Inlägg
16 november 2013
#381
Klockrent tammefan! Grattis!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

Överpedantisk?
411 Inlägg
16 november 2013
#382
Härligt!!! Ser fram emot nästa film smile


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
17 november 2013
#383
Bra jobbat!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

582 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#384
Nån som råkar sitta på en uppsättning Opel spridarhållare som går att skruva fast på plant underlag? Gärna även spridare med slanganslutning.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#385
Insug.

Beslöt mig för den här lösningen. Blir bäst så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ec181d7139a1635b4b0397292a023618_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-1de7d51619c3a0be5f299d1bdea3757b_large.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Jackass
799 Inlägg
26 november 2013
#386
Sir, this is magic! I demand sladd-action-film så fort den rullar!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#387
Hunted skrev:
Sir, this is magic! I demand sladd-action-film så fort den rullar!

Jag förde in insuget på svetsning idag, och får hämta på fredag. I helgen blir det montering, och om allt går till fullo väl så blir det även uppstart. På film.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

144 Inlägg
26 november 2013
#388
förlåt men saabmotorn sitter väll monterad "bakvänt" mot original nu?, började fundera om inte bilen kommer gå åt fel håll då?

198 Inlägg
27 november 2013
#389
lada2104 skrev:
förlåt men saabmotorn sitter väll monterad "bakvänt" mot original nu?, började fundera om inte bilen kommer gå åt fel håll då?

Den sitter inte 180 grader vänt utan snarare 90 grader och då driver den ju som den ska. Sen har han ju vänt turbon åt fel håll jämfört med vanliga byggen med rakställda motorer men det var pga problem med plats i motorutrymmet

MVH Gabbe
Permanent fartblind

1 697 Inlägg
27 november 2013
#390
ahG16 skrev:
lada2104 skrev:
förlåt men saabmotorn sitter väll monterad "bakvänt" mot original nu?, började fundera om inte bilen kommer gå åt fel håll då?

Den sitter inte 180 grader vänt utan snarare 90 grader och då driver den ju som den ska. Sen har han ju vänt turbon åt fel håll jämfört med vanliga byggen med rakställda motorer men det var pga problem med plats i motorutrymmet

Motorn är vriden 180 grader, den är ju från en og900 smile


144 Inlägg
27 november 2013
#391
hadde för mig motorn satt tvärs imot volvo i saab 900

198 Inlägg
27 november 2013
#392
Juvakka skrev:
ahG16 skrev:
lada2104 skrev:
förlåt men saabmotorn sitter väll monterad "bakvänt" mot original nu?, började fundera om inte bilen kommer gå åt fel håll då?

Den sitter inte 180 grader vänt utan snarare 90 grader och då driver den ju som den ska. Sen har han ju vänt turbon åt fel håll jämfört med vanliga byggen med rakställda motorer men det var pga problem med plats i motorutrymmet

Motorn är vriden 180 grader, den är ju från en og900 smile

Fel av mig då, trodde det var från saab 9000:)

MVH Gabbe
Permanent fartblind

582 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#393
ahG16 skrev:
Juvakka skrev:
ahG16 skrev:
Den sitter inte 180 grader vänt utan snarare 90 grader och då driver den ju som den ska. Sen har han ju vänt turbon åt fel håll jämfört med vanliga byggen med rakställda motorer men det var pga problem med plats i motorutrymmet

Motorn är vriden 180 grader, den är ju från en og900 smile

Fel av mig då, trodde det var från saab 9000:)

Den skulle ändå inte driva åt fel håll, oberoende om den kom från 9000 eller gamla 900. På og900 sitter kopplingen framåt mot kylaren. När man vänder den fungerar allt lika som på vilken rwd-bil med rakställd motor som helst. Jag vet inte varför men så är det smile .

Turbo sitter det ingen i bilen än, men den kommer att ha gott om plats. Motorrummet är förhållandevis rymligt eftersom jag flyttat torpedväggen drygt 20cm bakåt och dessutom rensat fronten.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#394
Hipp hurra förresten, 101 prenumeranter! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

198 Inlägg
27 november 2013
#395
Big-Nyz skrev:
ahG16 skrev:
Juvakka skrev:

Motorn är vriden 180 grader, den är ju från en og900 smile

Fel av mig då, trodde det var från saab 9000:)

Den skulle ändå inte driva åt fel håll, oberoende om den kom från 9000 eller gamla 900. På og900 sitter kopplingen framåt mot kylaren. När man vänder den fungerar allt lika som på vilken rwd-bil med rakställd motor som helst. Jag vet inte varför men så är det smile .

Turbo sitter det ingen i bilen än, men den kommer att ha gott om plats. Motorrummet är förhållandevis rymligt eftersom jag flyttat torpedväggen drygt 20cm bakåt och dessutom rensat fronten.

Tror jag var helt insnöad på ngn annan projekttråd gällande turboplaceringen;) grymt projekt för övrigt!

MVH Gabbe
Permanent fartblind

582 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#396
Hämtade insuget idag, och det såg riktigt bra ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-1068a9c1fc47288ebe24385e48d6ad82_large.jpg

Det blev inte ens dyrt, sexti euro för svetsningen. Men jag hade filat kanterna bra, så han behövde inte lägga tid på den delen.

Han fyllde också igen hålen för vacuumuttagen, som annars hade hamnat i botten av plenum.

Så filade jag svetsfogarna släta, så nu ser det igen i praktiken original ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e989ffe4132449dec39d39aa0cb66373_large.jpg

Jag fick göra nya fästen för fulerailen. Efter att ha funderat ett tag på hur det skulle bli bäst, beslöt jag att använda mig av de där två grova bultarna mellan yttre insugshalsparen (vet inte vad de heter eller är till för, kanske ifall man vill ha ut extra kylarvätska till nånting...). Jag böjde och borrade helt enkelt två plattjärn till lämpligt krokalement, sprayade kvickt på dem en mörkgrön färg som jag hittade i skåpet och som jag tyckte skulle matcha spridarna, och kunde så använda fuelrailens original infästningar.

Min plan är att det ska gå lätt att montera bort insuget komplett från bilen sen. Så jag förenklar så mycket som möjligt.

Det är alltså ett 2.1-insug, och det kommer från samma bil som styrsystemet jag ska använda, liksom även de blå spridarna. Tanken är att nu först få motorn att gå som standardsugis för att se att styrsystemet är ok efter transplantationen, samt för att se att bilen alls rullar och är körbar efter att jag bytt och byggt om en absurd massa grejer på den.

Sedan, då Holseten sitter där, har jag två vägar att välja mellan vad gäller bränslet:

1. Vägen med större LMM och spridare. Ett tag verkade det där intressant, men det skulle bli en fanens stor LMM för att matcha de spridare som i så fall behövs...

2. Vägen med laddtrycksaktiverade extraspridare. Detta är den mest simpla och råa old school-lösning som finns, och just det gör att jag lockas av den. Det är ungefär som att göra musik på en Commodore 64 år 2013. Fullösningen är ju att göra en stump tryckrör före spjället med x antal spridare monterade. Det positiva med den lösningen är att man då kan aktivera spridarna separat, om man styr varje spridare med sin egen laddtrycksbrytare. Men jag gillar inte tanken på att få in bränsle i vacuumslangarna från plenum. Om jag tar den här vägen så kommer jag att göra det snyggt - med extraspridare på insugshalsarna och fuelrail. Då blir det alltså en extraspridare per cylinder, och de kan vara hur stora som helst tongue . Jag har en till uppsättning blåa spridare, sätter jag dit dem borde såsen räcka till 300hk. Däremot måste förstås alla fyra spridare aktiveras på samma brytare. Det kommer att stavas "ketchupeffekt"...

Tändningen kommer jag att köra genom en MSD retarder.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#397
... Och den svarta grejen framför insuget är ett DIY termostatlock! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
29 november 2013
#398
Är det inte lucas-system? Samma som en 900s -91->? Isåfall borde man väl kunna köra med bränslechip och röda 431:or, de spridarna räcker ju bevisligen till åtminstone 280 hästar i en b202 med td04.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#399
pontiacen skrev:
Är det inte lucas-system? Samma som en 900s -91->? Isåfall borde man väl kunna köra med bränslechip och röda 431:or, de spridarna räcker ju bevisligen till åtminstone 280 hästar i en b202 med td04.

Nej, det är LH 2.4.2. Folkraceshopen säljer visserligen chip åt dem som ger mer bränsle, men med större spridare borde man ju i så fall ha ett chip som ger mindre bränsle.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#400
M_Broberg skrev:
Big-Nyz skrev:
pontiacen skrev:
Är det inte lucas-system? Samma som en 900s -91->? Isåfall borde man väl kunna köra med bränslechip och röda 431:or, de spridarna räcker ju bevisligen till åtminstone 280 hästar i en b202 med td04.

Nej, det är LH 2.4.2. Folkraceshopen säljer visserligen chip åt dem som ger mer bränsle, men med större spridare borde man ju i så fall ha ett chip som ger mindre bränsle.

Chipmats!

http://forum.saabturboclub.com/memberli … &u=904

Han gör (eller gjorde) massa chip till saabar. Lycka till smile

Tack för tipset! Honom ska jag höra med, hans namn har ju dykt upp här och där.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök