2618
Sök

Chevrolet -39 "The old Lady"

Att uppdatera den gamla damen med diverse nyare saker för att få en åkvänlig bil utan att förstöra det gamla utseendet.

41 141 Visningar
Projektet avslutat 20 juni 2015
554 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#1
Lägger upp en byggtråd på min gamla kutryggiga gumma från 1939.
Gumman har genomgått ett hjärtbyte från orginalsexan till en femliters cheva V8 från 1979.
Växellådan är också utbytt till en 350 automat. Den är ihopkopplad med original rattväxel för att inte avslöja för mycket. Bakaxeln är en Volvo med adapterplattor för att kunna använda orginalfälgarna.

I detta skick blev jag ägare till bilen. Tanken är att bygga vidare i mexikansk Bomberstil.
För er som inte har hör talas om denna stil så får ni denna länk att dregla över.

https://www.google.se/search?q=chevy+19 … p;bih=1009

Ett par bilder på The old lady.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/2_zps41c9bda6.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/1_zpsfa55ed26.jpg
Senast redigerat av rosten1000 (9 maj 2014)


121 Inlägg
6 maj 2014
#2
Ballt! Kommer bli ett coolt stuk


554 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#3
Liljenfeldt skrev:
Ballt! Kommer bli ett coolt stuk

Hoppas jag med. Inte så många som bygger bombs-stuk i Sverige på 30-talare.


554 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#4
Bilen i verkstaden och originalframvagnen  med originalbromsar skall bytas. Har fått tag på en -38 framvagn med Camarobromsar. Så jag plockar ihop det bästa från två framvagnar för att få skivor runt om. Bak sitter en 740 bakaxel.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/5_zpse7515257.jpg

Original bromsarna var i riktigt bra skick. Så dom kan vi använda i framtiden på något annat bygge.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/2_zps04c88683.jpg

38ans bladfjädrar med hemmabyggda fästen till stötdämparen.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/3_zps471f2f0a.jpg

38ans framvagn som skall på plats.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/4_zps83736e39.jpg


1 049 Inlägg
8 maj 2014
#5
Mycket charmig bil! Följer.

554 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#6
Grabben och jag var på Returbilen och skruvade bort en komplett servo, bromscylinder och pedalställ från en SAAB 9-5.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/6_zps296a4008.jpg

Framaxeln på plats men behöver en hög med UNF-skruv och muttrar.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/5_zps9bfff8d6.jpg

Blev också en sväng till den lokala hotrod-butiken

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/3_zpse841188b.jpg
Senast redigerat av rosten1000 (8 maj 2014)


554 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#7
tommyhjortasen skrev:
Mycket charmig bil! Följer.

Kul att det dyker upp någon som är intresserad av gamla damer.wink


1 125 Inlägg
9 maj 2014
#8
Detta måste ju jag bara följa


554 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#9
fadret skrev:
Detta måste ju jag bara följa

Du är välkommen. Kul att fler är intresserade av gamla damer.wink


554 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#10
Camarobromsarna är nu monterade med nya UNF-skruv och låsmuttrar.
Problemet nu är att chevan hade sexbultade hjul fram till 1949 eller liknade.
Så mina fälgar passar inte längre pga att skivorna är fembultade.
Jag vill behålla fälgarna då jag har fått tag på nya navkapslar via Ebay.
Så här ser den gamla fälgen ut med den nya navkapseln lagt utanpå.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/6_zps0e8359da.jpg

Så vi har tre olika lösningar.
1. En adapter. Den flyttar ut fälgen ca 25mm och då måste jag höja bilen fram. Annars tar det i skärmen. Så den lösningen gick bort direkt.

2. Borra om navet. Den lösningen gick också bort pga att den sexbultade bultcirkeln är stor och navet är litet.
Samt att det är enklare att hitta snyggare fälgar till chevans nyare bultcirkel än till den gamla ifall jag skulle vilja byta fälgar i framtiden.

3. Byta centrum i fälgen. Det var den lösningen som det får bli. Då kan jag spara infästningen till navkapseln och ha kvar originalstuket.

Upp med fälgen i CNC-maskinen och rikta upp den.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/13_zpsf0e50320.jpg

För sent att ångra sig.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/8_zps84b5d8b6.jpg

Då var första fälgen klar. Dags för fälg två.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/9_zpsa9400481.jpg


1 049 Inlägg
9 maj 2014
#11
Du var mig en modig rackare. Men förmodligen förhåller det sig så att du är jäkligt skicklig. Det nya fälgcentrumet måste ju centrera i fälgen.

554 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#12
tommyhjortasen skrev:
Du var mig en modig rackare. Men förmodligen förhåller det sig så att du är jäkligt skicklig. Det nya fälgcentrumet måste ju centrera i fälgen.

Klockan riktar saker inom en hundradel. (Ett hårstrå är sex hundradelar tjockt)

Centrumet körs mått i mått. Dvs dom har i princip samma mått inom en hundradel. Dvs sex gånger  finare än ett hårstrå.
Problemet är svetsningen. Den kan dra fälgen snett pga värmen som utvecklas och spänningarna som redan finns i fälgen. Det är svårt att styra. Skulle det hända så sticker jag av fälgbanorna och svetsar dit dom igen. Precis som man gör när man breddar en plåtfälg.

Så det är lugnt.

Om du vill veta lite mera om vad man kan göra och hur man gör saker med plåtfälgar så skrev jag en del saker i denna tråd från 2007.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66499


31 Inlägg
10 maj 2014
#15
Härligt projekt smile

1 677 Inlägg
10 maj 2014
#16
Kommer att följa! smile

554 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#17
Kul med fler som är intresserade. smile

Dags att tillverka nya centrum med rätt bultcirkel.
Använder en 10mm tjock stålplatta i kvalité 1312.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/15_zps3a51d654.jpg

Centrumhål och hålbildklar. Dom koniska hålen är inte borrade med försänkare utan jag har programerat CNC-maskinen att köra hålen koniska.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/17_zps2ab6d79e.jpg

Första centrumet klart. Pressar i det i pressen och svetsar det sedan när det sitter med tryck i pressen.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/19_zpsdd7a4456.jpg

Centrumet på plats i fälgen. Dags att sätta det med lite tryck och svetsa.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/11_zps2708e92d.jpg

Lackat och navkapsel på plats. Försökte hitta så exakt färg som möjligt om man jämför med originalfärgen på texten i kapseln.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/3_zps714910df.jpg
Senast redigerat av rosten1000 (10 maj 2014)


1 125 Inlägg
10 maj 2014
#18
Blir sjukt bra


554 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#19
fadret skrev:
Blir sjukt bra

Är rätt nöjd med väntar på snobbringar från en äldre Pv.
Då hoppas jag att det blir ännu bättre.

Lite bökigt att få tag i 16" ringar i Sverige.



Sök