Funderingar kring Besiktningsperioder.

Endid
14 juli 2011 · 130 Inlägg

Hej,

är lite fundersam om vad som faktiskt gäller när det kommer till besiktnings perioder och inställningstiden-

scenario: en bil är avställd och obesiktigad med en slutsiffra 9,

Kontrollbesiktning av personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar (totalvikt på högst 3 500 kg)
Slutsiffra     Inställelsemånad     Inställelsetermin
1          januari          november–mars
2          februari          december–april
3          mars          januari–maj
4          april               februari–juni
5          juli               maj–september
6          augusti          Juli–oktober
7          september          juli–november
8          oktober          augusti–december
9          november          september–januari
0          december          oktober–februari


Låt oss nu säga att den efter ett par år ställs på och åker in på besiktning tex den 18/6 vilket inte alls är den tänkta period avsedd för denna bil och får godkänt, sedan ställs av igen.  När bilen återigen ställs på och kommer i bruk, när kan man räkna med att behöva besiktiga bilen nästa gång. är det slutsiffra 9 detta år eller först året därpå eller blir det 1 år efter senaste besiktningen eller vad gäller?

Audi S4 (2011)
henke_99 Offroad Racing
14 juli 2011 · 3 122 Inlägg

Då bilar ska besiktigas varje år så kommer den att behöva innfinna sig hor nån av bilprovninges lokaler igen redan samma år, oavsett om den varit avställd eller inte sen den besiktigades. Om avställningen sträcker sig förbi sista inställelsemånaden (ställs på tidigast i feb) så kommer bilen få köras i ca 3 veckor (minns inte exakta tiden) innan den måste inställa sig till besiktning igen.

Tråkigt, men så är det tyvärr.

För övrigt så får man besiktiga även en avställd bil, den behöver alltså inte ställas på för att köras till bilprovningen. (det är det enda undantaget som finns där man faktiskt får köra en avställd bil, men den måste ändå vara trafikförsäkrad)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Endid
14 juli 2011 · 130 Inlägg

henke_99 skrev:
Då bilar ska besiktigas varje år så kommer den att behöva innfinna sig hor nån av bilprovninges lokaler igen redan samma år, oavsett om den varit avställd eller inte sen den besiktigades. Om avställningen sträcker sig förbi sista inställelsemånaden (ställs på tidigast i feb) så kommer bilen få köras i ca 3 veckor (minns inte exakta tiden) innan den måste inställa sig till besiktning igen.

Tråkigt, men så är det tyvärr.

För övrigt så får man besiktiga även en avställd bil, den behöver alltså inte ställas på för att köras till bilprovningen. (det är det enda undantaget som finns där man faktiskt får köra en avställd bil, men den måste ändå vara trafikförsäkrad)

så för att se om jag fattat rätt, trots bilen är besiktigad så skall den genomgå en ny besiktning under först kommande besktningsperiod dvs om redan 2 månader sedan förra besiktningen om jag ställer på den idag (om det nu hade betydelse)?

Audi S4 (2011)
henke_99 Offroad Racing
14 juli 2011 · 3 122 Inlägg

Japp. Oavsett hur långt innan det är (kan vara dagen innan månadsskiftet när perioden börjar eller under föregående period) så ska den in för kontrollbesiktning under nästkommande period oavsett hur långt framåt i tiden den ligger.

Enda gången påställning/avställning har betydelse är om bilen fått körförbud pga utebliven besiktning medans den varit avställd, när den sen ställs på så får den köras i 3 veckor (21 dagar) från påställningsdagen. Om den inte kommit in i sin besiktningsperiod innan den ställdes av.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
christAfer Wärmland
15 oktober 2014 · 943 Inlägg

Om jag besiktigar min bil som har slutsiffra 0 (okt-feb) och får en eller fler tvåor, går min bil 1 månad eller ända till februari?

Ööööööööööööh.....
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2014 · 17 572 Inlägg

christAfer skrev:
Om jag besiktigar min bil som har slutsiffra 0 (okt-feb) och får en eller fler tvåor, går min bil 1 månad eller ända till februari?

En månad.

Om en bil har period okt-feb kan man bes (godkänd bil) i okt -14 och köra till januari -16. Se på Transportstyrelsens hemsida. Där kan du slå ditt regnummer och se direkt vad som gäller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
christAfer Wärmland
15 oktober 2014 · 943 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

christAfer skrev:
Om jag besiktigar min bil som har slutsiffra 0 (okt-feb) och får en eller fler tvåor, går min bil 1 månad eller ända till februari?

En månad.

Om en bil har period okt-feb kan man bes (godkänd bil) i okt -14 och köra till januari -16. Se på Transportstyrelsens hemsida. Där kan du slå ditt regnummer och se direkt vad som gäller.

Jo, var bara osäker på om bilen gick perioden ut efter bes, men tack för svar!

Ööööööööööööh.....
Evildan
20 oktober 2014 ·

christAfer skrev:

Hybridsmurfen skrev:

christAfer skrev:
Om jag besiktigar min bil som har slutsiffra 0 (okt-feb) och får en eller fler tvåor, går min bil 1 månad eller ända till februari?

En månad.

Om en bil har period okt-feb kan man bes (godkänd bil) i okt -14 och köra till januari -16. Se på Transportstyrelsens hemsida. Där kan du slå ditt regnummer och se direkt vad som gäller.

Jo, var bara osäker på om bilen gick perioden ut efter bes, men tack för svar!

Egentligen får du inte bruka bilen mer än nödvändigt för att få nedslagen åtgärdade.

Har fordonet fått anmärkningar som inte kräver ombesiktning måste du åtgärda felen snarast. Du får inte köra fordonet mer än nödvändigt innan felen åtgärdats. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning.
http://bilprovning.se/Besiktningar/Kont … gsresultat

christAfer Wärmland
20 oktober 2014 · 943 Inlägg

Evildan skrev:

christAfer skrev:

Hybridsmurfen skrev:

En månad.

Om en bil har period okt-feb kan man bes (godkänd bil) i okt -14 och köra till januari -16. Se på Transportstyrelsens hemsida. Där kan du slå ditt regnummer och se direkt vad som gäller.

Jo, var bara osäker på om bilen gick perioden ut efter bes, men tack för svar!

Egentligen får du inte bruka bilen mer än nödvändigt för att få nedslagen åtgärdade.

Har fordonet fått anmärkningar som inte kräver ombesiktning måste du åtgärda felen snarast. Du får inte köra fordonet mer än nödvändigt innan felen åtgärdats. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning.
http://bilprovning.se/Besiktningar/Kont … gsresultat

"mer än nödvändigt" är ju en definitionsfråga. Men visste inte att man kunde få en helt ny besiktning om man t.ex. glömt varningstriangeln, och inte har den i poliskontroll. tongue

Ööööööööööööh.....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang