4425
Sök

1969 Roadrunner - Acceleratii Incredibus

Bilen är renoverad 1977 och fick en uppfräschning 2012 men blev aldrig helt 100% klar. Detta är resan till en Svensk protouring Roadrunner.

Finraggare
18 190 Visningar
Uppdaterades senast 7 augusti 2016
Finraggare
2 381 Inlägg
14 december 2014
Trådstartare
#1
Tänkte dra igång ett projekt om min bil, dels för att dokumentera vad jag håller på med så man i framtiden kan gå tillbaka och se vad man hållt på med de senaste åren men också ifall någon kanske tycker det är intressant att följa. Mitt största misstag med Magnumen var att inte dokumentera vad jag höll på med - nu när den är såld så saknar man att titta på gamla bilder smile

Jag var 3 månader i Florida för att leta upp en ny bil - hade ännu inte bestämt vilken modell eller vilken årsmodell men när jag sprang på en Sublimegrön 1969 Roadrunner visste jag att jag hade hittat rätt. Dock var inte bilen som sådan rätt - hade varit totalt omöjlig att registrera i Sverige i det skick den var, och den kom med en halv verkstad i delar som hade kostat en halv arm och ett ben att skicka över.

Nästa objekt var en riktigt fin, nyrenoverad - men ca $12000 mer än jag hade tänkt betala. Hemresa närmade sig och jag la ett skambud som tyvärr inte gick hem - och så fick jag åka utan bil. Irriterande. Väl hemma i Sverige dyker då denna upp:

http://i.imgur.com/NO37Je1.jpg

Pratade med säljaren på telefon, hälsade vad jag tänkte betala och han accepterade budet. Inte mycket att göra än att köpa en weekendtrip till Florida och handlade bilen på plats i Ocala. Fick hjälp av Tiny and Son's towing company att köra den till Jacksonville.

http://i.imgur.com/syqHwXY.jpg

En sak jag aldrig ens funderat på när jag importerat bilar tidigare är under vilka förhållanden de förvarar bilarna innan de körs till hamnen. Kändes totalt shady att lämna den på en grusplan bakom ett järnvägsspår där kontoret var en trailer och de tömde latrintunnan precis när vi kom... Dock var bilresan i Tiny's lilla bärgare ett minne för livet. Skall ni transportera något i centrala Florida - ring honom. Sjukt bra pris och trevlig kille.

Så - 8 veckor senare, via holland. Då kom den. Men batteriet var tvärslut för den hade stått med varningsblinkers på. Rätt standard på sjöfrakt...

http://i.imgur.com/3zhjoA5.jpg

In med den i garaget, in med två torrbollar och på med kupéfläkten. Den var lite fuktig.

http://i.imgur.com/XXvnkXn.jpg

Nu till nästa problem - besiktning. Dels behöver man sluten vevhusventilation men även om den får blinka rött bak får den inte lysa orange fram. Och som socker på moset får man inte ha påslagna bakljus när man inte har framljus - så rycka kabeln till parkeringsljuset funkar inte. Dock får man blinka vitt framåt - och efter att ha kollat lite i lådan vad som fanns hängde jag på vita blinkers/p-ljus

https://www.dropbox.com/s/xd4yw7blruevk01/2014-11-09%2021.19.56.jpg?dl=0

Glad i hågen med klart lagliga nummerskyltar åkte jag iväg till besiktningen - enda som fanns inom 4 veckor.

http://i.imgur.com/i0YdEcb.jpg

Synpunkter på mycket, men den verkade gå igenom. Så kommer han på. Ah - just - han har inte kollat parkeringsbromsen. Går ut - provar - kommer tillbaka och hälsar att den är obefintlig. Så det var bara att åka hem och försöka justera. Var rätt nöjd med hur det blev, gick inte att rubba hjulen med baken lyft, ner med den, samma skit. Fick hjälp av Fuzzer och matte_dj men inte fan blev det bra för det, så jag lämnade iväg den och fick den fixat över dagen. Stannade på besiktningen på vägen hem - och nu gick det bra. Lycka.

Börjar riva i saker. Under att bilen inte brunnit ner. 0.75 kvadrat kabel från +12 som sedan går till både kupéfläkt och vakuumpump. Inget att göra än att börja riva. Blev ett nytt distributionsblock

http://www.forbbodiesonly.com/moparforum/attachment.php?attachmentid=225349&d=1417796582

och en ny reläbox

http://media.badassparts.se/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/u/auto_realy.jpg

Avslutningsvis lite smådelar från Summit som borde dyka upp denna veckan. Den som lever får se vad tomten har med sig.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

302 Inlägg
14 december 2014
#2
Detta ska bli kul att följa smile

Spana gärna in mitt Chrysler Valiant projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288588

Finraggare
2 381 Inlägg
14 december 2014
Trådstartare
#3
Lagen om alltings jävighet. Självklart gick vakuum-fästet till huvudbromscylindern sönder. Lite snabbfix med delar från Hydroscand tills Summit racing levererar...

http://i.imgur.com/rzWoMX5.jpg

I love being a nobody - because nobody is perfect.

490 Inlägg
15 december 2014
#4
ska helt klart följas. vet att amerika renoveringar brukar vara lite si och så men denna verkar fin big_smile

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383

15 december 2014
#5
Trevliga prylar! Stort lycka till, blir kul att följa!big_smile

52 Inlägg
15 december 2014
#6
Sedär ja! Farsgubben hade en Roadrunner för massa år sedan.
Så detta måste följas! Prem lagd

Grattis till köpet! smile

None

Finraggare
2 381 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#7
Slår mig idag att mina baklampor är från en 1969 GTX och inte Roadrunner. Ännu en sak att sätta upp på todolistan hmm

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Finraggare
2 381 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#8
En liten stilla undran - vem i sverige säljer glas till gamla jänkbilar? Skall börja budgetera nytt glas fram och bak då det 45 år gamla glaset har börjat separera lite i laminatet.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Random
480 Inlägg
15 december 2014
#9
kameramannen skrev:
En liten stilla undran - vem i sverige säljer glas till gamla jänkbilar? Skall börja budgetera nytt glas fram och bak då det 45 år gamla glaset har börjat separera lite i laminatet.

Ring http://www.veterania.se/index.php. Ring dom och säg vad du har för bil, årsmodell och vilka glas du ska ha så tar dom fram pris. Sen bara be lokala glasmästaren montera det.

341 Inlägg
16 december 2014
#10
Drömbil! Ska givetvis följas! smile


121 Inlägg
192 Inlägg
17 december 2014
#12
Trevligt projekt!, kolla gärna in mitt, och rösta på min bil:).

Mvh Christoffer.


Finraggare
2 381 Inlägg
17 december 2014
Trådstartare
#13
Paketuthämtningsdag!

Hade stora förhoppningar på en backventil från Dalhems men det visade sig att den a) läcker b) är gjord i plast och inte i metall samt c) har fel mått. Den åker tillbaka. Synd för jag hade hoppats kunna göra klart bromsservon denna helgen.

Från Summit kom ett nytt expansionskärl till kylaren som kommer sitta monterat på samma sida som kylarlocket

http://i.imgur.com/7wJvNHw.jpg

Dock problem direkt - när jag skulle dra loss den fula fakade stålomspunna slangen som den idag trycker ut kylarvätska ut ner på marken, så händer detta

http://i.imgur.com/NBO8azM.jpg

Denna skall alltså sitta här

http://i.imgur.com/LZOQh8X.jpg

Får ta en titt på det lite längre framåt - hoppas det räcker med loctite och pressa tillbaka den - det är inget som är trycksatt utan bara som en väg ut för kylvätskan när man slår av motorn och det expanderar.

Roligast var nog relähållaren från badassparts.se som jag genast började skruva ihop med nya kablar. Lödtenn på kontaktdon, krympslang på och snart är alla relä fixade

http://i.imgur.com/oJfxEq8.jpg

Färdiga är relät för kylfläkten, de andra tre kommer bli helljus, halvljus och vakuumpump

http://i.imgur.com/JtJA1WB.jpg

Frågan är bara vad man skall göra av alla sladdar under lådan? Det blir ju minst 4*4 kablar som kommer sticka ut. Skall  man bunta dem per relä eller per typ av kabel, dvs all matning i en strumpa, alla sekundärer i en strumpa, all jord i en strumpa osv? Och vart köper man 4mm2 i andra färger än röd eller svart? Helt slut på den fronten efter första relät.

Kvar att handla lite akut sådär är ett nytt momentskaft, 20 mm2 kabel till matning av säkringsboxen samt nytt batteri.
Senast redigerat av kameramannen (17 december 2014)

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
18 december 2014
#14
Backventil you say ? Hydraulsytem you say ?
Look no further: Hydroscand.
Loss med slang och/eller anslutnting, ta med å visa upp, så kommer dom fixa ditt problem på en grisblink.

edit: Elfa har rätt bra sortiment med kabel i alla tänkbara färger och kvadrat i sin butik i Solna.
Måhända dyrt där, men ska du inte ha massvis med metrar så går det an.
Senast redigerat av wadde (18 december 2014)


Finraggare
2 381 Inlägg
18 december 2014
Trådstartare
#15
Hydroscand har bara en stor jävla blaffa till backventil hmm

Se länk eller orka scrolla upp typ 10 inlägg: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p4138749

I love being a nobody - because nobody is perfect.

1 125 Inlägg
18 december 2014
#16
Hade samma bekymmer på en gammal Belvedere,det tog jag och köpte en backventil till Volvo 240,passade perfekt och den är inte så stor så det var ingen som såg detta


Finraggare
2 381 Inlägg
18 december 2014
Trådstartare
#17
Vet du måttet på vacuumsidan på en sådan?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

1 125 Inlägg
18 december 2014
#18
Inte i huvudet,kan kolla nästa gång jag kommer upp till garaget,blir nog i morgon,vet att det var tum.


693 Inlägg
19 december 2014
#19
Redigt frän Road Runner! Men ingen roadrunner dekal på bakskärmen?


Finraggare
2 381 Inlägg
19 december 2014
Trådstartare
#20
Det var väl inga roadrunners som hade dekaler på bakskärmarna - Superbird hade fågeln på vingen och "PLYMOUTH" skrivet över hela skärmen.

Dodge hade ju en stripe över båda skärmarna och över bakluckan såhär

http://www.collectioncar.com/files/1969-Dodge-Coronet_A12_Super_Bee-317821343639471.JPG

I love being a nobody - because nobody is perfect.


Sök