Tänkte dra igång ett projekt om min bil, dels för att dokumentera vad jag håller på med så man i framtiden kan gå tillbaka och se vad man hållt på med de senaste åren men också ifall någon kanske tycker det är intressant att följa. Mitt största misstag med Magnumen var att inte dokumentera vad jag höll på med - nu när den är såld så saknar man att titta på gamla bilder
Jag var 3 månader i Florida för att leta upp en ny bil - hade ännu inte bestämt vilken modell eller vilken årsmodell men när jag sprang på en Sublimegrön 1969 Roadrunner visste jag att jag hade hittat rätt. Dock var inte bilen som sådan rätt - hade varit totalt omöjlig att registrera i Sverige i det skick den var, och den kom med en halv verkstad i delar som hade kostat en halv arm och ett ben att skicka över.
Nästa objekt var en riktigt fin, nyrenoverad - men ca $12000 mer än jag hade tänkt betala. Hemresa närmade sig och jag la ett skambud som tyvärr inte gick hem - och så fick jag åka utan bil. Irriterande. Väl hemma i Sverige dyker då denna upp:
Pratade med säljaren på telefon, hälsade vad jag tänkte betala och han accepterade budet. Inte mycket att göra än att köpa en weekendtrip till Florida och handlade bilen på plats i Ocala. Fick hjälp av Tiny and Son's towing company att köra den till Jacksonville.
En sak jag aldrig ens funderat på när jag importerat bilar tidigare är under vilka förhållanden de förvarar bilarna innan de körs till hamnen. Kändes totalt shady att lämna den på en grusplan bakom ett järnvägsspår där kontoret var en trailer och de tömde latrintunnan precis när vi kom... Dock var bilresan i Tiny's lilla bärgare ett minne för livet. Skall ni transportera något i centrala Florida - ring honom. Sjukt bra pris och trevlig kille.
Så - 8 veckor senare, via holland. Då kom den. Men batteriet var tvärslut för den hade stått med varningsblinkers på. Rätt standard på sjöfrakt...
In med den i garaget, in med två torrbollar och på med kupéfläkten. Den var lite fuktig.
Nu till nästa problem - besiktning. Dels behöver man sluten vevhusventilation men även om den får blinka rött bak får den inte lysa orange fram. Och som socker på moset får man inte ha påslagna bakljus när man inte har framljus - så rycka kabeln till parkeringsljuset funkar inte. Dock får man blinka vitt framåt - och efter att ha kollat lite i lådan vad som fanns hängde jag på vita blinkers/p-ljus
Glad i hågen med klart lagliga nummerskyltar åkte jag iväg till besiktningen - enda som fanns inom 4 veckor.
Synpunkter på mycket, men den verkade gå igenom. Så kommer han på. Ah - just - han har inte kollat parkeringsbromsen. Går ut - provar - kommer tillbaka och hälsar att den är obefintlig. Så det var bara att åka hem och försöka justera. Var rätt nöjd med hur det blev, gick inte att rubba hjulen med baken lyft, ner med den, samma skit. Fick hjälp av Fuzzer och matte_dj men inte fan blev det bra för det, så jag lämnade iväg den och fick den fixat över dagen. Stannade på besiktningen på vägen hem - och nu gick det bra. Lycka.
Börjar riva i saker. Under att bilen inte brunnit ner. 0.75 kvadrat kabel från +12 som sedan går till både kupéfläkt och vakuumpump. Inget att göra än att börja riva. Blev ett nytt distributionsblock
och en ny reläbox
Avslutningsvis lite smådelar från Summit som borde dyka upp denna veckan. Den som lever får se vad tomten har med sig.