Dåligt hjullager? (Video)

natlie
11 april 2015 · 112 Inlägg

Behöver lite hjälp! smile Efter att ha bytt till sommardäcken så fick jag höra ett ljud som jag aldrig hade hört. Förmodligen har det legat där ett tag fast jag inte har hört det med vinterdäcken på, låter dock mycket högre med sommarfälgarna.

Ljudet uppstår efter ca 40km/h och blir värre i högre hastigheter, är nog värst i 80 km/h. Prövade att svänga till höger och ljudet blev lite värre och svängde jag åt vänster så började ljudet försvinna men ljudet finns där när man har ratten rak. Har kollat under bilen och finns inget som går emot däcket.

https://youtu.be/VsSnlsIIc0Y

Är detta ett typiskt tecken på dåligt hjullager? Tänkte byta detta idag men vill vara på den säkra sidan då jag aldrig hört ljudet förut smile

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
marcus80 Sir
11 april 2015 · 935 Inlägg

Hissa upp bilen på höger sida och snurra på hjulet med ena handen på fjädern. Känner du vibrationer i fjädern så ta tag i hjulet uppe och nere och försök vicka på det. Känner du ett glapp så är det hjullagret dåligt. Kan vara så du inte känner glapp men vibrationer i fjädern då är lagret också dåligt men går att köra ett litet tag till.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
natlie
11 april 2015 · 112 Inlägg

marcus80 skrev:
Hissa upp bilen på höger sida och snurra på hjulet med ena handen på fjädern. Känner du vibrationer i fjädern så ta tag i hjulet uppe och nere och försök vicka på det. Känner du ett glapp så är det hjullagret dåligt. Kan vara så du inte känner glapp men vibrationer i fjädern då är lagret också dåligt men går att köra ett litet tag till.

Ska ut och kika nu! smile

Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo 960 "Roger" (1995)
natlie
11 april 2015 · 112 Inlägg

Hissade upp bilen och det vibrerade mer i vänster fjäder och knappt något i höger. Blir till att byta!

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang