Olika ET (Fälgar)

Antnor
31 mars 2016 · 77 Inlägg

Skulle ett par fälgar som har ET42 passa på en bil som har ET46?
Tacksam för snabba svar.

Mvh// Antnor

it_mutt Avstängd
31 mars 2016 · 10 388 Inlägg

Antnor skrev:
Skulle ett par fälgar som har ET42 passa på en bil som har ET46?
Tacksam för snabba svar.

Mvh// Antnor

Spontant; mest troligt.

ET är dock inte allt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Antnor
31 mars 2016 · 77 Inlägg

Det är samma bultmönster (4/100) ända som skiljer sig är bredden på fälgen,  ET samt Tum. Kan man kolla detta på någon hemsida?

jaka54
31 mars 2016 · 5 828 Inlägg

Hej!
Den bör passa! 4mm länge ut kan ju inte göra så stor skillnad. Vad är det för bil? Audi, så gå in på "Nordic Audi" och kolla.

Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2016)

it_mutt Avstängd
31 mars 2016 · 10 388 Inlägg

Antnor skrev:
Det är samma bultmönster (4/100) ända som skiljer sig är bredden på fälgen,  ET samt Tum. Kan man kolla detta på någon hemsida?

Det enda som är samma är alltså bultmönster...

ET är som sagt inte allt, bredd på fälg spelar också roll, och till viss del storleksökning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nize
31 mars 2016 · 6 Inlägg
Mini Cooper D "SPV 03" (2007)
Antnor
31 mars 2016 · 77 Inlägg

Tack så mycket.  Enigt den hemsidan ska dom passa!

it_mutt Avstängd
31 mars 2016 · 10 388 Inlägg

Antnor skrev:
Tack så mycket.  Enigt den hemsidan ska dom passa!

Fast, precis som det står, är det inte någon garanti för att det passar i verkligheten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Antnor
31 mars 2016 · 77 Inlägg

Nej jag förstår. Finns bara ett sätt å ta reda på det.

mrcarflow
1 april 2016 · 139 Inlägg

Det funkar utmärkt med Et42 när original är Et46 , dock måste man hålla koll på att det är nogorlunda lika bredd på fälgen. alltså ,,  du kan gå upp eller ner i ET mått ,, men då måste man ha koll på fälg bredden. Det bästa du kan göra är att använda regnr sök för att se vad som rekommenderas bäst för just din bil.  Men som ovan säger "et är inte allt" det stämmer bra de :-)

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
torsen
1 april 2016 · 7 293 Inlägg

I princip kan man väl säga att ett mindre positivt ET inte bör ställa till bekymmer jämfört med ett ökat positivt ET.
Under förutsättning att det är samma fälgtyp och bredd.
På många bilar går det att montera 15" påtfälgar.
Men vill man ha gjutna/smidda/tjocka lättmetafälgar måste man gå upp till 16".

B t w så brukar jag kalla det för inpressningsdjup, mitt modersmål är svenska.lol

Antnor
1 april 2016 · 77 Inlägg

Okej jag förstår.
Använd inte förkortningen "Btw" då om ditt modersmål är svenska...

ehedman
1 april 2016 · 1 966 Inlägg

Med samma retorik är det fel att använda tum vid angivelse av fälgens storlek.

Då heter det inte 16" utan 40,64 cm, för i Sverige använder vi oss av SI-enheter för att beskriva mått.

HONDASNULLEN
1 april 2016 · 39 Inlägg

Tjena, har läst kommentarerna här åsso, d spårar ut som i alla andra forum. Hur som helst, det är inga problem med så få ET/impressing mm. 4 st alltså. Själv gick jag från ET 49 18" 7,5"  till ET 30 19" 9" breda. Och min andrabil har jag original ET 49 15", till ET 35 16" 7" breda. Vad mer behöver sägas? Så kör på.

Senast redigerat av HONDASNULLEN (1 april 2016)

Skoda Octavia RS "VRS En rolig familjeräcer" (2014)
it_mutt Avstängd
3 april 2016 · 10 388 Inlägg

HONDASNULLEN skrev:
Tjena, har läst kommentarerna här åsso, d spårar ut som i alla andra forum. Hur som helst, det är inga problem med så få ET/impressing mm. 4 st alltså. Själv gick jag från ET 49 18" 7,5"  till ET 30 19" 9" breda. Och min andrabil har jag original ET 49 15", till ET 35 16" 7" breda. Vad mer behöver sägas? Så kör på.

Ja, fast, för att det går på "en bil" (eller två, eller fem) betyder inte per automatik att det går smärtfritt att göra "precis samma sak" på en annan bil.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
HONDASNULLEN
3 april 2016 · 39 Inlägg

it_mutt skrev:

HONDASNULLEN skrev:
Tjena, har läst kommentarerna här åsso, d spårar ut som i alla andra forum. Hur som helst, det är inga problem med så få ET/impressing mm. 4 st alltså. Själv gick jag från ET 49 18" 7,5"  till ET 30 19" 9" breda. Och min andrabil har jag original ET 49 15", till ET 35 16" 7" breda. Vad mer behöver sägas? Så kör på.

Ja, fast, för att det går på "en bil" (eller två, eller fem) betyder inte per automatik att det går smärtfritt att göra "precis samma sak" på en annan bil.

Det går bara!! Speciellt med så lite skillnad på impressing. Såg även att artnor har en Fiesta, har själv haft en och jag hade om jag inte missminner mig 14" ET 35.

Senast redigerat av HONDASNULLEN (3 april 2016)

Skoda Octavia RS "VRS En rolig familjeräcer" (2014)
it_mutt Avstängd
4 april 2016 · 10 388 Inlägg

HONDASNULLEN skrev:

it_mutt skrev:

HONDASNULLEN skrev:
Tjena, har läst kommentarerna här åsso, d spårar ut som i alla andra forum. Hur som helst, det är inga problem med så få ET/impressing mm. 4 st alltså. Själv gick jag från ET 49 18" 7,5"  till ET 30 19" 9" breda. Och min andrabil har jag original ET 49 15", till ET 35 16" 7" breda. Vad mer behöver sägas? Så kör på.

Ja, fast, för att det går på "en bil" (eller två, eller fem) betyder inte per automatik att det går smärtfritt att göra "precis samma sak" på en annan bil.

Det går bara!! Speciellt med så lite skillnad på impressing. Såg även att artnor har en Fiesta, har själv haft en och jag hade om jag inte missminner mig 14" ET 35.

Fast, igen, ET:t är inte allt.

Handlar det enbart om att byta från en fälg till en annan, och det bara ändras 4 på ET:t, så är det -säkerligen- ingen skillnad (vilket redan påpekats i tråden flertalet gånger). Men, ändrar du bredden på fälgen så, är det inte säkert det fungerar längre, trots minimal förändring på ET:t, lägger du på det en förändring i diameter, kanske du inte kan ändra et:t alls.

Renault Clio med Scenicfälgar är ett lysande exempel, större originalfälg (diametern) och vad jag vill minnas även "ett snäpp bredare", är iaf precis det går. Hade ET:t ändrats mer än det gör (vilket jag har för mig, såhär 4-5 år senare är ~5mm), hade fälgen gått i bak.

Och i just TS' fall ändras allt.

Sen kan det givetvis innebära att det går ypperligt på TS' släde, men det är från bil till bil, och som sagt, ET:t är i detta fall mest troligt inte avgörande.

Senast redigerat av it_mutt (4 april 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang