Sänka passat 3bg, storlek på fälgar?

robin0035
29 oktober 2016 · 75 Inlägg

Hej!

Under vintern ska jag sänka min passat 3bg årsm 02. Bilen är i grymt bra d
Skick så en sänkning och andra fälgar kommer göra sitt.

Funderar på att sänka den med HR fjädrar som sänker 40mm. Kommer också sätta dit nya dämpare.

Nu till frågan. Ska man köra med 18 eller 19 tums fälgar? Vilket är snyggast? Komfort?

M123
29 oktober 2016 · 962 Inlägg

Körde med 19" förut. Efter den 5 yttre drivknuten gav jag upp. Nej var Original och Mekonomens dyraste jag satt dit. Så nu åker jag på orginal 16"
Komfort ja det var det inte heller, varje gupp lät som genomslag då det var löjligt låg profil.

Det jag kan råda till är att det går snabbt att döda dom om man gillar att köra lite hmmm ja fort. smile

Jag råder nog till 18" så du får mer gummi att åka på om du tänkt vidhålla rullomkretsen nära orginal.
Eller egentligen råder jag inga större än original men hellre 18" än 19".

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Goffen Administratör
29 oktober 2016 · 2 975 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/6/5294/111829/large_111829-1066487.jpg

Jag körde med den setupen och H&R är fina fjädrar för den gör bilen styv men inte stötig "i mitt tycke" så varför det skulle äta drivknutar förstår jag inte..?

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
M123
29 oktober 2016 · 962 Inlägg

Goffen skrev:
http://www1.garaget.org/archive/6/5294/ … 066487.jpg

Jag körde med den setupen och H&R är fina fjädrar för den gör bilen styv men inte stötig "i mitt tycke" så varför det skulle äta drivknutar förstår jag inte..?

1. Ju mer du ökar storleken på en fälg ju mindre däck får du som sviktar och det bryter mer i kurvorna.

2. Oftast ökar man också på däckbredden och det med gör att du tar upp mer brytningar i kurvorna när däcket greppar mer.

4. Du blir att nyttja hävstångsprincipen med ökad tyngdpunkt längre ut mot en mindre diameter på självaste fälgen.

Man kan tycka att det första som skulle ge sig är hjullager men fan inte på Passat där är det drivknuten som är för klen.
Ja hela bilen är skit om jag får säga mitt. Tyskar ska göra korv och öl inte bilar.

Mitt problem försvann iaf med att gå ner till 16" igen och har inte bytt knut nu på 3000 mil ca.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
IK
29 oktober 2016 · 54 Inlägg

Köp eibach fjädrar! Riktigt sköna att åka på.
Har det på min A4 med 19"
Rullar bekvämt och mjukt tills man börjar pressa bilen och sen blir de hårdare ju mer man pressar.

Komforten mellan mina 16" vinter och 19" sommar är inte stor

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Goffen Administratör
30 oktober 2016 · 2 975 Inlägg

M123 skrev:

Goffen skrev:
http://www1.garaget.org/archive/6/5294/ … 066487.jpg

Jag körde med den setupen och H&R är fina fjädrar för den gör bilen styv men inte stötig "i mitt tycke" så varför det skulle äta drivknutar förstår jag inte..?

1. Ju mer du ökar storleken på en fälg ju mindre däck får du som sviktar och det bryter mer i kurvorna.

2. Oftast ökar man också på däckbredden och det med gör att du tar upp mer brytningar i kurvorna när däcket greppar mer.

4. Du blir att nyttja hävstångsprincipen med ökad tyngdpunkt längre ut mot en mindre diameter på självaste fälgen.

Man kan tycka att det första som skulle ge sig är hjullager men fan inte på Passat där är det drivknuten som är för klen.
Ja hela bilen är skit om jag får säga mitt. Tyskar ska göra korv och öl inte bilar.

Mitt problem försvann iaf med att gå ner till 16" igen och har inte bytt knut nu på 3000 mil ca.

Jo jag förstår principen men jag bytte inte drivknut en enda gång på min bil så länge jag hade den. Du kanske skulle testa köra lite lugnare?

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
M123
30 oktober 2016 · 962 Inlägg

Goffen skrev:

M123 skrev:

Goffen skrev:
http://www1.garaget.org/archive/6/5294/ … 066487.jpg

Jag körde med den setupen och H&R är fina fjädrar för den gör bilen styv men inte stötig "i mitt tycke" så varför det skulle äta drivknutar förstår jag inte..?

1. Ju mer du ökar storleken på en fälg ju mindre däck får du som sviktar och det bryter mer i kurvorna.

2. Oftast ökar man också på däckbredden och det med gör att du tar upp mer brytningar i kurvorna när däcket greppar mer.

4. Du blir att nyttja hävstångsprincipen med ökad tyngdpunkt längre ut mot en mindre diameter på självaste fälgen.

Man kan tycka att det första som skulle ge sig är hjullager men fan inte på Passat där är det drivknuten som är för klen.
Ja hela bilen är skit om jag får säga mitt. Tyskar ska göra korv och öl inte bilar.

Mitt problem försvann iaf med att gå ner till 16" igen och har inte bytt knut nu på 3000 mil ca.

Jo jag förstår principen men jag bytte inte drivknut en enda gång på min bil så länge jag hade den. Du kanske skulle testa köra lite lugnare?

Jag förstår nog hur tankegångarna går.
En som sitter och kör som en idiot, tar varenda kurva antingen på ställ eller så det tuggar i gummit.

Men det är långt ifrån hur verkligheten ser ut. wink Lite har jag innanför pannan. big_smile
Har haft stora fälgar förr och framhjulsdrivet men aldrig jag fått en bil att äta drivknutar, enda gången man då fått bytt det har varit när någon damask gått sönder och man tappat fett eller fått in fukt och skräp.
Tog t.o.m och seriöst mätte upp bilen, tänkte så den inte hade varit smälld innan mig och att det låg ett axialt tryck på drivaxlarna eller att något inte var i linje. Men nej det kunde uteslutas.

Visst har körstil inverkan på hur en bil slits men även onaturliga påfrestningar som en bil inte har dimensioner för.

Iaf fungerar inte 19" för mig och jag vill verkligen inte rekommendera någon att få byta det jag fått byta, det kostade mer än det smakade.

Nu har jag nog sagt det jag skulle i ämnet. wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Andyah
8 november 2016 · 242 Inlägg

passaterna kräver (säkert många andra bilar också) mer säkning fram än bak om du vill att det ska bli lika till utseende vid hjulhusen.. det tänkte inte jag på o körde 30mm runt om...lägre, men ser ut som ett höghus ut fram jämfört med bak tongue

torsen
15 november 2016 · 7 285 Inlägg

Goffen skrev:
Jag körde med den setupen och H&R är fina fjädrar för den gör bilen styv men inte stötig "i mitt tycke" så varför det skulle äta drivknutar förstår jag inte..?

Om du har en bil som är mjuk i fjädringen så gungar den lite och ändrar höjd hela tiden.
Kulorna i drivaxelknutarna kommer då att arbeta i ett större område = inte slita in sig i ett spår.
För en bil med mycket styv/hård fjädringen kommer kulorna att arbeta in sig på ett ställe och orsaka slitspår.
Behöver inte vara mer än några hundradelar av en mm för att det ska märkas.
Mest som knäppar i inre drivaxelknutarna eller ett litet plingande.
Yttre sliter inte in sig på samma sätt för att hjulen vinklas ofta och inte sliter in sig på samma ställe.
Till att börja med en akustisk komfortfråga vi start - framåt eller bakåt.

Goffen Administratör
15 november 2016 · 2 975 Inlägg

Som sagt jag är inte obekant med hur drivaxlar knutar osv fungerar. Jag körde dock flera säsonger med setupen på bilden och hade inte ett enda problem.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang