Kamaxelsensor med konstiga mätvärden?

OttoM
2 april 2017 · 323 Inlägg

Min Vectra B behöver hjälp. Jag letar efter elfel då jag fått konstiga felkoder, har bytt vevaxelgivare som bevisligen var kass.
Nu till frågan, kamaxeln givare har mellan stiften 3-2 13ohm, mellan 2-1 1ohm och mellan 3-1 14ohm.
stift 2 matas med 5volt, stift 3 ansluts till minus. Med motorn igång och kabel kopplad får jag endast ut 0,06volt signal på stift 1. Är sensorn kass?
Felkoderna är nu 0335, 1110, 3410 och 0352. Alltså fortfarande anmärkning på vevaxelgivaren samt en nytillkommen 1110 valve solenoid, trots att bilen stått stilla och bara startats i felsökningsyfte.
Verkar inte som jag kan radera felkoderna, jag lyfter -kabeln och håller den mot + kabeln men inget händer, när jag slår till tändningen och blinkar fram koderna finns alla kvar. Fodras det inte att motorn går för att datorn ska upptäcka och registrera felen?

Senast redigerat av OttoM (2 april 2017)

simlar
3 april 2017 · 5 545 Inlägg

Byt kamaxelgivare, låter då som att den är trasig med tanke på symptomen.
Om det inte är givaren kan det vara kamremmen/kedjan som kuggat.

Ger kamaxelgivaren knasiga värden till ECUn så kan den sätta felkod på vevaxelgivaren och eventuella kamaxelomställare/solenoider för kamaxelomställare.

Tror bilen är så pass smart att felkoder ej raderas av att hänga av batteripolen utan måste göras med felkodsläsare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
OttoM
3 april 2017 · 323 Inlägg

simlar skrev:
Byt kamaxelgivare, låter då som att den är trasig med tanke på symptomen.
Om det inte är givaren kan det vara kamremmen/kedjan som kuggat.

Ger kamaxelgivaren knasiga värden till ECUn så kan den sätta felkod på vevaxelgivaren och eventuella kamaxelomställare/solenoider för kamaxelomställare.

Tror bilen är så pass smart att felkoder ej raderas av att hänga av batteripolen utan måste göras med felkodsläsare.

Hej.
Motorn går ju att starta och går bra tidvis, så tror inte remmen kuggat.
Jag tänkte faktiskt byta givaren men när jag fick se priserna 1000-1500kr , fick jag kalla fötter.
Men då jag nu hittat en återförsäljare i England  CAMSHAFT SENSOR FOR VAUXHALL OPEL ASTRA F VECTRA B, för 14.3 pund, så hoppas jag det blir ett byte och att jag inte blivit blåst.
Jag noterade också, med hjälp av en gammal tändinställningslampa, stroboscop, att den misständer mer eller mindre på alla cylindrar, kan det ha att göra med att den gått i limp mode?
Vectra b är så gammal att den inte går att läsa med en vanlig OBD utrustning, inte ens Opeltech förstår den.
Men det går att bygla två stift, slå till tändningen, varpå den blinkar fram koderna med motorlampan.
Och det verkar fungera, men att nolla enligt instruktionerna verkar tveksamt, tycker att har inte motorn gått några varv borde inte ECUn kunna veta om givarna fungerar eller ej. Men det är vad jag tycker, det är kanske mer avancerat än så.

simlar
3 april 2017 · 5 545 Inlägg

OttoM skrev:
Motorn går ju att starta och går bra tidvis, så tror inte remmen kuggat.
Jag tänkte faktiskt byta givaren men när jag fick se priserna 1000-1500kr , fick jag kalla fötter.
Men då jag nu hittat en återförsäljare i England  CAMSHAFT SENSOR FOR VAUXHALL OPEL ASTRA F VECTRA B, för 14.3 pund, så hoppas jag det blir ett byte och att jag inte blivit blåst.
Jag noterade också, med hjälp av en gammal tändinställningslampa, stroboscop, att den misständer mer eller mindre på alla cylindrar, kan det ha att göra med att den gått i limp mode?
Vectra b är så gammal att den inte går att läsa med en vanlig OBD utrustning, inte ens Opeltech förstår den.
Men det går att bygla två stift, slå till tändningen, varpå den blinkar fram koderna med motorlampan.
Och det verkar fungera, men att nolla enligt instruktionerna verkar tveksamt, tycker att har inte motorn gått några varv borde inte ECUn kunna veta om givarna fungerar eller ej. Men det är vad jag tycker, det är kanske mer avancerat än så.

Ja får hoppas det är en riktig givare då får för 14£, är ju bra mycket bättre än svenska priser.

Misständningar kan vara pga kamaxelsensorn då ecun går efter den för att veta vilken cylinder som ska tändas och förmodligen även för att finjustera tändningen.

Om ECUn känner att givarna ger helt fel värden, t.ex alldeles för lågt motstånd i givarens spole, så behöver inte motorn snurras för att det ska sättas felkod.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
OttoM
3 april 2017 · 323 Inlägg

Ja på E-bay är det helt andra priser som gäller, utgår från att firman säljer delar till Engelska eftermarknaden och att den är ok. Annars kan jag ta den blåsningen och beställa en annan från Tyskland för styvt 300kr, en Siemens. Att jag valde den jag valde berodde på att när jag handlat från Tyskland tidigare har det tagit evinnerliga tider vilket jag inte kan säga om beställningar från England.
Känns bra att läsa det du skriver om misständningarna, det inger hopp.

Senast redigerat av OttoM (3 april 2017)

simlar
3 april 2017 · 5 545 Inlägg

OttoM skrev:
Ja på E-bay är det helt andra priser som gäller, utgår från att firman säljer delar till Engelska eftermarknaden och att den är ok. Annars kan jag ta den blåsningen och beställa en annan från Tyskland för styvt 300kr, en Siemens. Att jag valde den jag valde berodde på att när jag handlat från Tyskland tidigare har det tagit evinnerliga tider vilket jag inte kan säga om beställningar från England.
Känns bra att läsa det du skriver om misständningarna, det inger hopp.

Jo handlar ofta på Ebay och även från Tyskland.
Från Tyskland handlar jag endast från Autoteilemann.de, har aldrig tagit över 2veckor att få det jag beställt.
Dock lite dyrare än t.ex bildelar24 men mycket säkrare leveranstider och ändå oftast minst 50% billigare än här i Sverige.

Får hoppas det går fort för dig att få hem givaren och att det löser problemet smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
OttoM
7 april 2017 · 323 Inlägg

Fick givaren idag. Dessvärre är det fel kontakt, för högt skyddshölje. Det går nog att kapa av, men den verkar vara vänd också. Går jag efter nr så har 1 och 3 bytt plats. Men mätvärdena var annars samma. Nu vet jag inte om det är mening med att mixtra och byta eller om jag ska söka felet någon annanstans.

OttoM
12 april 2017 · 323 Inlägg

Inga felkoder mer. Köpte ScanMyOpel som funkar med ELM. Läste 8 felkoder, raderade alla, startade motorn, stannade och läste igen. Inga felkoder. Det går alltså inte att radera som uppges att koppla bort -polen. Ska bli spännande att köra en sväng och se om något händer. Man kan väl ha ELM:en kopplad och se live?
Något som var bra med den mjukvaran var att man kunde ladda ner en light version och prova om det funkar innan man ev köpte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang