Köpråd (10 mil enkel väg till jobbet)

panda666
2 april 2018 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:
Ääääh, personbilsdieseln är på utdöende.
Strax över 2300000 invånare bor i Storstockholm där dieselförbudet är väldigt aktuellt. När en sådan stor andel av befolkningen väljer bort en produkt återspeglas det givetvis på begagnatmarknaden även nationellt.
Tillgång hög och efterfrågan låg genererar alltid ett lägre pris för en vara.

är det garanterat att dessa regler kommer komma i form? även om sossarna inte vinner valet? eller kommer allt detta glömmas direkt ifall sossarna åker ner?

Evildan
2 april 2018 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Ääääh, personbilsdieseln är på utdöende.
Strax över 2300000 invånare bor i Storstockholm där dieselförbudet är väldigt aktuellt. När en sådan stor andel av befolkningen väljer bort en produkt återspeglas det givetvis på begagnatmarknaden även nationellt.
Tillgång hög och efterfrågan låg genererar alltid ett lägre pris för en vara.

är det garanterat att dessa regler kommer komma i form? även om sossarna inte vinner valet? eller kommer allt detta glömmas direkt ifall sossarna åker ner?

Det är klubbat och klart.
Det kommer givetvis att sprida sig till fler städer.

panda666
2 april 2018 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Ääääh, personbilsdieseln är på utdöende.
Strax över 2300000 invånare bor i Storstockholm där dieselförbudet är väldigt aktuellt. När en sådan stor andel av befolkningen väljer bort en produkt återspeglas det givetvis på begagnatmarknaden även nationellt.
Tillgång hög och efterfrågan låg genererar alltid ett lägre pris för en vara.

är det garanterat att dessa regler kommer komma i form? även om sossarna inte vinner valet? eller kommer allt detta glömmas direkt ifall sossarna åker ner?

Det är klubbat och klart.
Det kommer givetvis att sprida sig till fler städer.

ojsan, ja har iaf euro5 på min hybrid, jag kommer in i miljözon 2 alltså, men 3an kommer ja inte in i, var tusan miljözon 3 är vet ja inte_^    så dom stackarna som inte har diesel 6 euro får ej köra in i stan då. Knepigt. vad händer år 2022 ? kommer dom gnälla att min hybrid inte får vara längre i zon 2? och diesel måste uppnå euro 7 kanske?

Evildan
2 april 2018 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

är det garanterat att dessa regler kommer komma i form? även om sossarna inte vinner valet? eller kommer allt detta glömmas direkt ifall sossarna åker ner?

Det är klubbat och klart.
Det kommer givetvis att sprida sig till fler städer.

ojsan, ja har iaf euro5 på min hybrid, jag kommer in i miljözon 2 alltså, men 3an kommer ja inte in i, var tusan miljözon 3 är vet ja inte_^    så dom stackarna som inte har diesel 6 euro får ej köra in i stan då. Knepigt. vad händer år 2022 ? kommer dom gnälla att min hybrid inte får vara längre i zon 2? och diesel måste uppnå euro 7 kanske?

Zon 3, elbilar och plugins, är gamla stan, där vistas jag om jag är i Stockholm.
2022 då blir många butthurt rejält.

panda666
2 april 2018 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Det är klubbat och klart.
Det kommer givetvis att sprida sig till fler städer.

ojsan, ja har iaf euro5 på min hybrid, jag kommer in i miljözon 2 alltså, men 3an kommer ja inte in i, var tusan miljözon 3 är vet ja inte_^    så dom stackarna som inte har diesel 6 euro får ej köra in i stan då. Knepigt. vad händer år 2022 ? kommer dom gnälla att min hybrid inte får vara längre i zon 2? och diesel måste uppnå euro 7 kanske?

Zon 3, elbilar och plugins, är gamla stan, där vistas jag om jag är i Stockholm.
2022 då blir många butthurt rejält.

det är kul att vara där på promenad på sommaren, men tror inte ja åker förbi där me bil nån gång, väldigt sällan. Åker kanske förbi o släpper/hämtar tjejen på universitet i stan men inte så mke annat. ska ja bunkra upp me vaselin inför 2022 eller måste ja sälja hybriden tills dess. Kanske ja inte behöver göra det ifall ja åker bara till universitetet .

Muttley
2 april 2018 ·

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Det är klubbat och klart.
Det kommer givetvis att sprida sig till fler städer.

ojsan, ja har iaf euro5 på min hybrid, jag kommer in i miljözon 2 alltså, men 3an kommer ja inte in i, var tusan miljözon 3 är vet ja inte_^    så dom stackarna som inte har diesel 6 euro får ej köra in i stan då. Knepigt. vad händer år 2022 ? kommer dom gnälla att min hybrid inte får vara längre i zon 2? och diesel måste uppnå euro 7 kanske?

Zon 3, elbilar och plugins, är gamla stan, där vistas jag om jag är i Stockholm.
2022 då blir många butthurt rejält.

Är denna kartan aktuell?   Isåfall tror jag bara innevånarna i fjollholm blir butthurtade. 
Om jag av någon anledning skulle ha vägarna förbi, för det tror jag att jag lär ha någon gång i livet (kanske om jag hämtar en prius wink  ) så lär jag åka tuff tuff upp och åka kollektivt vid min vistelse där. Orka liksom trängas med alla urinvånare (minimalt jag vet att de är massvis med bönder som flyttat in där)
Jag kollade upp inför sommaren om jag ens skulle ha problem med min euro 5 i tyskland.  Det får jag inte big_smile

Men planen är korkad, läste inte om att det skulle gälla gamla bensinare.  Spec de utan katt.   Borde ju vara samma där.

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NTg4MzU7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJjZmQzNTI4Yzk4ZTRmYTEyMDg2NzA0Zjg2ZmZmY2Y5NDEwZjFkYjZiIjt9

Senast redigerat av Muttley (2 april 2018)

panda666
2 april 2018 · 4 261 Inlägg

Muttley skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

ojsan, ja har iaf euro5 på min hybrid, jag kommer in i miljözon 2 alltså, men 3an kommer ja inte in i, var tusan miljözon 3 är vet ja inte_^    så dom stackarna som inte har diesel 6 euro får ej köra in i stan då. Knepigt. vad händer år 2022 ? kommer dom gnälla att min hybrid inte får vara längre i zon 2? och diesel måste uppnå euro 7 kanske?

Zon 3, elbilar och plugins, är gamla stan, där vistas jag om jag är i Stockholm.
2022 då blir många butthurt rejält.

Är denna kartan aktuell?   Isåfall tror jag bara innevånarna i fjollholm blir butthurtade. 
Om jag av någon anledning skulle ha vägarna förbi, för det tror jag att jag lär ha någon gång i livet (kanske om jag hämtar en prius wink  ) så lär jag åka tuff tuff upp och åka kollektivt vid min vistelse där. Orka liksom trängas med alla urinvånare (minimalt jag vet att de är massvis med bönder som flyttat in där)
Jag kollade upp inför sommaren om jag ens skulle ha problem med min euro 5 i tyskland.  Det får jag inte big_smile

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT … FkYjZiIjt9

dieselbilar som inte har euro 6 kommer få bratwurst i stockholm. men man får köra utanför stan^^

Muttley
2 april 2018 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Zon 3, elbilar och plugins, är gamla stan, där vistas jag om jag är i Stockholm.
2022 då blir många butthurt rejält.

Är denna kartan aktuell?   Isåfall tror jag bara innevånarna i fjollholm blir butthurtade. 
Om jag av någon anledning skulle ha vägarna förbi, för det tror jag att jag lär ha någon gång i livet (kanske om jag hämtar en prius wink  ) så lär jag åka tuff tuff upp och åka kollektivt vid min vistelse där. Orka liksom trängas med alla urinvånare (minimalt jag vet att de är massvis med bönder som flyttat in där)
Jag kollade upp inför sommaren om jag ens skulle ha problem med min euro 5 i tyskland.  Det får jag inte big_smile

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT … FkYjZiIjt9

dieselbilar som inte har euro 6 kommer få bratwurst i stockholm. men man får köra utanför stan^^

Man  får ju fortfarande köra på E4.  Bör väl kunna  komma till vid kollektivtrafik om man behöver komma in i smeten?
Jag gjorde en tabbe för 10-12 år sen genom att köra ner i söder tror jag det var.   Jag blev ju bara ännu mer stressad än att ligga på essingeleden.   Virrpannor exakt överallt big_smile

Evildan
2 april 2018 ·

Muttley skrev:

panda666 skrev:

Muttley skrev:

Är denna kartan aktuell?   Isåfall tror jag bara innevånarna i fjollholm blir butthurtade. 
Om jag av någon anledning skulle ha vägarna förbi, för det tror jag att jag lär ha någon gång i livet (kanske om jag hämtar en prius wink  ) så lär jag åka tuff tuff upp och åka kollektivt vid min vistelse där. Orka liksom trängas med alla urinvånare (minimalt jag vet att de är massvis med bönder som flyttat in där)
Jag kollade upp inför sommaren om jag ens skulle ha problem med min euro 5 i tyskland.  Det får jag inte big_smile

http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YT … FkYjZiIjt9

dieselbilar som inte har euro 6 kommer få bratwurst i stockholm. men man får köra utanför stan^^

Man  får ju fortfarande köra på E4.  Bör väl kunna  komma till vid kollektivtrafik om man behöver komma in i smeten?
Jag gjorde en tabbe för 10-12 år sen genom att köra ner i söder tror jag det var.   Jag blev ju bara ännu mer stressad än att ligga på essingeleden.   Virrpannor exakt överallt big_smile

Än så länge...snart blir det miljösvinsskatt på Essingen.

Soulman
2 april 2018 · 1 271 Inlägg

Jag vill inte tro att det finns människor som får en spontan erektion av löpsedlar. Samtidigt förstår jag ju nånstans att det är så eftersom löpsedlarna existerar. Här finns lite mer info för den som verkligen vill veta nåt och inte bara sprida falska rykten. Till exempel berör det faktiskt fler bensineldade bilar än dieslar.

https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-halv … jozonerna/

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
panda666
2 april 2018 · 4 261 Inlägg

så länge reglerna håller sig i stan så kanske man kan anpassa sig,  flyger dom däremot till resten av vägarna då är man ganska pippad och då behöver alla plötsligt byta bil^^ blir nog mutiny då, fram me pitchforks

trocomare2
2 april 2018 · 4 Inlägg

Om man bortser från miljözoner och koncentrerar sig på körekonomi. Hur resonerar vi där.
Laddhybrid verkar ju klara ca 50-60 km. Har ingen möjlighet att ladda på jobbet utan då kommer den indirekt gå 25%på el och resten på bensin/diesel. Är laddhybrid ett bra alternativ? Eller ska man sikta in sig på en snål diesel?

Goffen Administratör
2 april 2018 · 2 975 Inlägg

Vad får bilen kosta? Hybrider är ju en liten slant dyrare än tex dieslar och man kan köra rätt länge innan man har tjänat ihop pengarna beroende på vad man väljer... Kian är känner jag inte till alls. Ska du tex köra en laddhybrid kan det ju löna sig o vänta tills den nya lagen träder i kraft o köpa en ny för med rabatten kommer du ju ner en 30k i pris? BTW nog med OT i denna tråden nu.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
trocomare2
2 april 2018 · 4 Inlägg

Goffen skrev:
Vad får bilen kosta? Hybrider är ju en liten slant dyrare än tex dieslar och man kan köra rätt länge innan man har tjänat ihop pengarna beroende på vad man väljer... Kian är känner jag inte till alls. Ska du tex köra en laddhybrid kan det ju löna sig o vänta tills den nya lagen träder i kraft o köpa en ny för med rabatten kommer du ju ner en 30k i pris? BTW nog med OT i denna tråden nu.

Yes, tillbaka till ämnet😄
Runt 300-350 000. Står utan bil nu tyvärr så behöver en ganska omgående😃
Har sneglat lite på Lexus nx300 som skall snitta 0.51

Goffen Administratör
2 april 2018 · 2 975 Inlägg

Glömde fråga hur länge du tänkt ha bilen... Jag är väldigt nöjd med min A6a Automat Euro 6 diesel skattefri i 5år går på 0.55 i snitt blandad körning. Dock väldigt stor bil i mitt tycke men otroligt tyst o fin i kupen. Dom säljs ut nu för 330 ca splitternya pga att nya modellen är på G in. "kanske för att häxjakten på diesel är nu med" Ska du ha bilen i typ max 3år skulle det nog inte va en dum idee.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
trocomare2
2 april 2018 · 4 Inlägg

Goffen skrev:
Glömde fråga hur länge du tänkt ha bilen... Jag är väldigt nöjd med min A6a Automat Euro 6 diesel skattefri i 5år går på 0.55 i snitt blandad körning. Dock väldigt stor bil i mitt tycke men otroligt tyst o fin i kupen. Dom säljs ut nu för 330 ca splitternya pga att nya modellen är på G in. "kanske för att häxjakten på diesel är nu med" Ska du ha bilen i typ max 3år skulle det nog inte va en dum idee.

Vet inte men troligen vill man byta efter 3-4år. A6an är absolut ett alternativ. Möjligen onödigt stort baksäte. Men som du säger 0.55 kontra Lexus nx300 hybris som SKA dra 0.51(troligen mer). Så hybriden kanske inte är bränslesnålare möjligen lägre förmånsvärde

Soulman
2 april 2018 · 1 271 Inlägg

trocomare2 skrev:
Om man bortser från miljözoner och koncentrerar sig på körekonomi. Hur resonerar vi där.
Laddhybrid verkar ju klara ca 50-60 km. Har ingen möjlighet att ladda på jobbet utan då kommer den indirekt gå 25%på el och resten på bensin/diesel. Är laddhybrid ett bra alternativ? Eller ska man sikta in sig på en snål diesel?

För pengarna du eventuellt sparar på skatten kan du köpa ett portabelt elverk.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
2 april 2018 ·

Om du bestämmer dig för en diesel så är mitt råd, med tanke på kommande beslut och de som förmodat ännu ligger i sin vagga, att ha ett garanterat återköpsvärde på vilken bil det än må vara för jag förutspår att värdet kommer sjunka snabbare än ett bojsänke.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang