Första bil för 40k?

Muttley
18 maj 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Easterlily skrev:
Ingen bil är problemfri. Vissa märken har högre och vissa lägre 'risk' men som sagt, även nya bilar kan kabraka. Återigen fokusera mer på att provköra, läsa om vilka problem med modellen som uppkommit och var noga med att kolla skicket på beg bilen du åker och tittar på. Ta gärna med någon som kan något om bilar eller minst någon som köpt bil tidigare. Som två är det självklart alltid lättare att finna fel, samt att man lätt kan bli förälskad i en bild på annonsen och blundar för problem som medföljarn upptäcker.

Jag har svårt att se skidor gå in på ett smidigt sätt i en yaris även om det mycket väl kan vara möjligt. Toyota är riktigt bra bilar i övrigt. Prius, ja ful som stryk men beror vart man lägger ribban. Är du inte nöjd med utseendet så köp inte. Precis som att du kanske hellre köper ett par sneakers istället för gummistövlar trots att gummistövlarna kommer hålla längre och inte läcker in vatten. Sålänge man inte förväntar sig en Porsche vid första bil köpet.

Avstå från franska bilar in my opinion och avstå också från första årsmodellen av en ny modell t.ex 9-3 fick face-lift 2003 och just den modellen har fler fel än 2004- då de kändaste felen åtgärdats vid nyproduktion.

Franskt köper man nyare än 2010 så går man rätt säker.

Har ägt fler välfungerande franska italienska bilar än svenska och tyska genom åren, även rent procentuellt och jämförbart ålders/milmässigt.
Jag skulle inte tveka att köpa en latinsk bil framför en germansk...om jag inte var klok nog att köpa en asiatisk snålwok.

Hade det inte varit mitt mål att köpa hybrid som nästa bil hade jag köpt en ny megane.   Men de säljs ju inte med hybrid smile   Franskt är trevlans.

Easterlily
18 maj 2018 · 40 Inlägg

En bil kan ha körts 25000 mil som pendelbil mellan Stockholm och Örebro på motorväg dvs låg slitning på koppling och växellåda med mera. Medan en bil som rullat 8000 mil kan ha varit körd av en yngre jänta som åker runt och gör ärenden i innerstan och inte är så effektiv med koppling dvs bilen är ganska slutkörd. Återigen,  det är mer eller relevant att känna på bilen än att titta på siffror.

Ett tips är att kolla vad bilar har haft för tidigare ägare. Det kan du göra gratis på transportstyrelsens hemsida. Då kan du sen kanske räkna ut hur bilen behandlats eller i bästa fall som jag gjort många gånger,  ringa upp någon av de tidigare ägarna och fråga vad de tyckte om bilen eller hur de körde

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Evildan
18 maj 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Franskt köper man nyare än 2010 så går man rätt säker.

Har ägt fler välfungerande franska italienska bilar än svenska och tyska genom åren, även rent procentuellt och jämförbart ålders/milmässigt.
Jag skulle inte tveka att köpa en latinsk bil framför en germansk...om jag inte var klok nog att köpa en asiatisk snålwok.

Hade det inte varit mitt mål att köpa hybrid som nästa bil hade jag köpt en ny megane.   Men de säljs ju inte med hybrid smile   Franskt är trevlans.

Jag tackar i regel inte nej till "franskt", trevligare att få än "tyskt" . big_smile

Spekulant
18 maj 2018 · 14 Inlägg

Easterlily skrev:
En bil kan ha körts 25000 mil som pendelbil mellan Stockholm och Örebro på motorväg dvs låg slitning på koppling och växellåda med mera. Medan en bil som rullat 8000 mil kan ha varit körd av en yngre jänta som åker runt och gör ärenden i innerstan och inte är så effektiv med koppling dvs bilen är ganska slutkörd. Återigen,  det är mer eller relevant att känna på bilen än att titta på siffror.

Ett tips är att kolla vad bilar har haft för tidigare ägare. Det kan du göra gratis på transportstyrelsens hemsida. Då kan du sen kanske räkna ut hur bilen behandlats eller i bästa fall som jag gjort många gånger,  ringa upp någon av de tidigare ägarna och fråga vad de tyckte om bilen eller hur de körde

Värt att tänka på, 8k mil kan alltså vara sämre eller lika bra som 20k, väldigt bra att veta! Ska kolla upp antalet ägare samt fråga hur denne har kört mestadels. Vore kanske bra att också kika på bilar med ägare som bott på landet helt ärligt. I och för sig är väl inte grusvägar så bra för stötdämpare osv men tänkte på längre sträckor..  Alla har ju inte grusväg på landet direkt hah..!

Easterlily
18 maj 2018 · 40 Inlägg

Spekulant skrev:

Easterlily skrev:
En bil kan ha körts 25000 mil som pendelbil mellan Stockholm och Örebro på motorväg dvs låg slitning på koppling och växellåda med mera. Medan en bil som rullat 8000 mil kan ha varit körd av en yngre jänta som åker runt och gör ärenden i innerstan och inte är så effektiv med koppling dvs bilen är ganska slutkörd. Återigen,  det är mer eller relevant att känna på bilen än att titta på siffror.

Ett tips är att kolla vad bilar har haft för tidigare ägare. Det kan du göra gratis på transportstyrelsens hemsida. Då kan du sen kanske räkna ut hur bilen behandlats eller i bästa fall som jag gjort många gånger,  ringa upp någon av de tidigare ägarna och fråga vad de tyckte om bilen eller hur de körde

Värt att tänka på, 8k mil kan alltså vara sämre eller lika bra som 20k, väldigt bra att veta! Ska kolla upp antalet ägare samt fråga hur denne har kört mestadels. Vore kanske bra att också kika på bilar med ägare som bott på landet helt ärligt. I och för sig är väl inte grusvägar så bra för stötdämpare osv men tänkte på längre sträckor..  Alla har ju inte grusväg på landet direkt hah..!

Låter bra. Tänk på att tidigare ägare har ingen som helst anledning (om de inte känner nuvarande) att ljuga så de kan du räkna med ärliga svar från. Om du talar med nuvarande ägare så vet man aldrig vad som stämmer.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
jaka54
19 maj 2018 · 5 831 Inlägg

Hej!
Som sagts tidigare så ligger Toyota högst när det gäller att klara sig genom bilprovningens nålsöga. Men själv är jag fast i Audi träsket!

xXSammy
20 maj 2018 · 6 588 Inlägg

https://www.blocket.se/varmland/Fin_For … =7&w=1

Bjud 32 och så tar du resten av pengarna och byter kamrem på den.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2018 · 17 572 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Easterlily skrev:
Ingen bil är problemfri. Vissa märken har högre och vissa lägre 'risk' men som sagt, även nya bilar kan kabraka. Återigen fokusera mer på att provköra, läsa om vilka problem med modellen som uppkommit och var noga med att kolla skicket på beg bilen du åker och tittar på. Ta gärna med någon som kan något om bilar eller minst någon som köpt bil tidigare. Som två är det självklart alltid lättare att finna fel, samt att man lätt kan bli förälskad i en bild på annonsen och blundar för problem som medföljarn upptäcker.

Jag har svårt att se skidor gå in på ett smidigt sätt i en yaris även om det mycket väl kan vara möjligt. Toyota är riktigt bra bilar i övrigt. Prius, ja ful som stryk men beror vart man lägger ribban. Är du inte nöjd med utseendet så köp inte. Precis som att du kanske hellre köper ett par sneakers istället för gummistövlar trots att gummistövlarna kommer hålla längre och inte läcker in vatten. Sålänge man inte förväntar sig en Porsche vid första bil köpet.

Avstå från franska bilar in my opinion och avstå också från första årsmodellen av en ny modell t.ex 9-3 fick face-lift 2003 och just den modellen har fler fel än 2004- då de kändaste felen åtgärdats vid nyproduktion.

Franskt köper man nyare än 2010 så går man rätt säker.

Har ägt fler välfungerande franska italienska bilar än svenska och tyska genom åren, även rent procentuellt och jämförbart ålders/milmässigt.
Jag skulle inte tveka att köpa en latinsk bil framför en germansk...om jag inte var klok nog att köpa en asiatisk snålwok.

Jag har ju gått all in på Koreanskt av praktiska orsaker. De rullar på ua. Evildan lurade oss att köpa en Prius för många år sedan nu. Den bara rullar på men har haft sina standardfel i form av startbatteri och en brusten bakfjäder. Tjejen kör den och vill inte ha något annat. Möjligen en nyare som är svart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
20 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Franskt köper man nyare än 2010 så går man rätt säker.

Har ägt fler välfungerande franska italienska bilar än svenska och tyska genom åren, även rent procentuellt och jämförbart ålders/milmässigt.
Jag skulle inte tveka att köpa en latinsk bil framför en germansk...om jag inte var klok nog att köpa en asiatisk snålwok.

Jag har ju gått all in på Koreanskt av praktiska orsaker. De rullar på ua. Evildan lurade oss att köpa en Prius för många år sedan nu. Den bara rullar på men har haft sina standardfel i form av startbatteri och en brusten bakfjäder. Tjejen kör den och vill inte ha något annat. Möjligen en nyare som är svart.

Strömstad... wink

https://mobil.blocket.se/annons/gotebor … i/70417534

Men jovisst är det ett problemfritt bekvämt 40000-kronors bilägande för en teknikintresserad individ med alla dessa i en bil nydanande lösningar som dessutom fungerar tillsammans.
Utseendet? Förbannat utstuderat hal design med en rymlig och luftig interiör tillika ergonomisk med högt säkerhetstänk med den digitala tydliga hastighetsvisaren som enkelt läses av utan att ändra fokus. Hööööög utrustningsnivå med blå pekskärm, rattkontroller, keyless och även självparkring i vissa välutrustade bilar.
Provkör en TS och bilda dig en egen uppfattning, för med handen på plånboken, hur mycket vettig "frääään" bil köper du för 40lök...som fungerar väl.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2018 · 17 572 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Har ägt fler välfungerande franska italienska bilar än svenska och tyska genom åren, även rent procentuellt och jämförbart ålders/milmässigt.
Jag skulle inte tveka att köpa en latinsk bil framför en germansk...om jag inte var klok nog att köpa en asiatisk snålwok.

Jag har ju gått all in på Koreanskt av praktiska orsaker. De rullar på ua. Evildan lurade oss att köpa en Prius för många år sedan nu. Den bara rullar på men har haft sina standardfel i form av startbatteri och en brusten bakfjäder. Tjejen kör den och vill inte ha något annat. Möjligen en nyare som är svart.

Strömstad... wink

https://mobil.blocket.se/annons/gotebor … i/70417534

Men jovisst är det ett problemfritt bekvämt 40000-kronors bilägande för en teknikintresserad individ med alla dessa i en bil nydanande lösningar som dessutom fungerar tillsammans.
Utseendet? Förbannat utstuderat hal design med en rymlig och luftig interiör tillika ergonomisk med högt säkerhetstänk med den digitala tydliga hastighetsvisaren som enkelt läses av utan att ändra fokus. Hööööög utrustningsnivå med blå pekskärm, rattkontroller, keyless och även självparkring i vissa välutrustade bilar.
Provkör en TS och bilda dig en egen uppfattning, för med handen på plånboken, hur mycket vettig "frääään" bil köper du för 40lök...som fungerar väl.

Vi utökade som bekant fordonsparken med en Sonata 3.3 för ett tag sedan. Frän vet jag inte om en sådan är men den går fint. Baksidan av medaljen med på tok för mycket kraft under huven är att den drar som en långtradare. För man måste bara om bilen framför för att det är kul...

Förstabilen bör inte ha för mycket kraft.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang