Vet någon vad detta är?!

MrNJensen
2 april 2014 · 6 Inlägg

Hejsan alla!

Jag och min sambo köpte en Chevrolet Cruze i fredags. Säljaren sa att bilen hade diselvärmare, och styrkte detta med att påstå att det satt en tillhörande kontroll tillsammans med bilnycklarna.

När man trycker på knappen längs ner till vänster (On) så startar den och det står "Send"". Efter några sekunder ändras sänd till att stå "conP" istället med småsymboler som t ex "P", en fläktsymbol" och "värmesymbol", för att sedan slockna. sad

Dock så händer inget med bilen och det finns inga reglage i bilen som man kan starta värmaren på. Detta skulle kanske kunna bero på att den är eftermonterad och därför endast kan startas med kontrollen.

Min tanke var att lägga upp bilder, men lyckades ej. Dock hittar ni bilderna i mitt fotoalbum.

Vet någon vad detta kan vara för något?!

/Niclas

matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 april 2014 · 2 972 Inlägg

Hjälper dig lägga in en bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203419/203419-1cdb5f4da08c8d8ceb639ed9fa6a3a19.jpg


Du kan inte kolla med säljaren kanske?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
mb_pucken
2 april 2014 · 5 089 Inlägg

Har du klimator?
Om du har det så kolla om fläkten i bilen startar när du trycker på fjärren smile
Om du.inte har klima så kan fläkten behöva stå i ett speciellt läge tex 1 eller 2.
Brukar även vara en lägsta bränalemängd som behövs för att värmaren ska starta, tex halv tank smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MrNJensen
2 april 2014 · 6 Inlägg

Tack för hjälpen med bilden!! smile Är själv från Kävlinge så bra vi kan hjälpas åt inom kommunen! wink

Jag frågade säljaren vad det var och han sa att det var en dieselvärmare, men han visste inte hur den fungerade och hade ingen instruktionsbok, då han tagit den i inbyte.

Bilen har klimatanläggning, om det är det du menar med det? smile Inget händer med bilen när jag trycker, och eftersom den stänger ner sig efter att den visat "conP" så kan jag inte utforska någon meny heller för att få reda på mer om va det är för varumärke eller liknande. Jag har haft ca 30 liter i tanken så, kan inte vara det som ställer till det!

Hade man lyckats lista ut vad det var för varumärke hade man ju säkert kunnat via någon hemsida eller support fått hjälp, men jag känner inte alls igen loggan heller på den!

Tomten Tomten
2 april 2014 · 1 065 Inlägg

Oftast måste de vara minus ute för den ska starta också-

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Tomten Tomten
2 april 2014 · 1 065 Inlägg

Samma fjärr som opel
http://www.opel.se/fordon/opel-modellpr … mfort.html


Kanske kan hjälpa dig att komma framåt
http://bilelektra.fi/startsidan/varmare/

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Melin Trafikledare
2 april 2014 · 563 Inlägg

MrNJensen skrev:
Hejsan alla!

Jag och min sambo köpte en Chevrolet Cruze i fredags. Säljaren sa att bilen hade diselvärmare, och styrkte detta med att påstå att det satt en tillhörande kontroll tillsammans med bilnycklarna.

När man trycker på knappen längs ner till vänster (On) så startar den och det står "Send"". Efter några sekunder ändras sänd till att stå "conP" istället med småsymboler som t ex "P", en fläktsymbol" och "värmesymbol", för att sedan slockna. sad

Dock så händer inget med bilen och det finns inga reglage i bilen som man kan starta värmaren på. Detta skulle kanske kunna bero på att den är eftermonterad och därför endast kan startas med kontrollen.

Min tanke var att lägga upp bilder, men lyckades ej. Dock hittar ni bilderna i mitt fotoalbum.

Vet någon vad detta kan vara för något?!

/Niclas

Dosan heter EasyStart R+ och är av märket Eberspächer.

conP betyder "Ingen kommunikation mellan mobil- och stationärdel möjlig"

http://www.eberspaecher.se/nc/downloads … h=53e47f35

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
MrNJensen
2 april 2014 · 6 Inlägg

Fasiken vad ni är grymma! TACK! smile

Då har vi lokaliserat kontrollen och koden. Men hur kan jag veta om det är så att de råkat att ge mig kontrollen, när den egentligen skulle vara till en annan bil? Det är ju samma felkod för både "för långt avstånd" samt "Mobildelen är inte intitierad."!

Jag har ju inga knappar i bilen som indikerar på att jag skulle ha en motorvärmare!

Melin Trafikledare
2 april 2014 · 563 Inlägg

Du borde ha en liten vit diod som lyser rött då du trycker på den, samt en liten kännare för innetemp. Annars kan du ju kolla under huven och under bilen, för det borde synas ett litet alurör, som är brännarens utblås.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
baumii
2 april 2014 · 98 Inlägg

Har själv en precis likadan i firma bilen, grym pryl wink på min sitter en liten vid diod/knapp på vänster sida om ratten. blir som sagt tidigare röd när värmaren är aktiverad. Hittar du dioden kan du trycka på den och då ska den bli röd och värmen starta. (utan att ha bilen igång då)

Senast redigerat av drenchyy (2 april 2014)

MrNJensen
2 april 2014 · 6 Inlägg

Okey, då ska jag försöka kika under huven. Vet ni var detta aluminumrör skulle kunna sitta? Om man inte hittar den röda dioden, innebär det då att det med all säkerhet inte finns en värmare eller kan det innebära att det enbart går att starta vi fjärrkontroll?

Är rädd att bilhandlaren skall ha råkat att lämna ut kontrollen till fel bil. Testade att ringa till bilhandlaren som sålde bilen för första gången, och de hade varken monterat eller beställt den med bilen. Känns surt att ha köpt bilen med förutsättningen att den skulle ha dieselvärmare, men visa sig att den inte har det ! hmm

Tack för alla era svar, guld värda!

WebastoCenter Webastoexpert
4 april 2014 · 23 Inlägg

MrNJensen skrev:
Okey, då ska jag försöka kika under huven. Vet ni var detta aluminumrör skulle kunna sitta? Om man inte hittar den röda dioden, innebär det då att det med all säkerhet inte finns en värmare eller kan det innebära att det enbart går att starta vi fjärrkontroll?

Är rädd att bilhandlaren skall ha råkat att lämna ut kontrollen till fel bil. Testade att ringa till bilhandlaren som sålde bilen för första gången, och de hade varken monterat eller beställt den med bilen. Känns surt att ha köpt bilen med förutsättningen att den skulle ha dieselvärmare, men visa sig att den inte har det ! hmm

Tack för alla era svar, guld värda!

Hej, för att lokalisera värmaren skall du leta efter ett avgasrör som är placerad under bilen. Ta en noggrann titt framför höger & vänster framhjul ifall utblåset sitter där, vanligt att värmaren placeras bakom stötfångaren i vissa fall.

Du kan även följa  slangarna som går in & ut, ur motorns kupé, så borde du hitta värmaren tillslut.

Frågan är dock om bränslevärmaren är orginalmonterad eller eftermarknads, ifall den är orginalmonterad startar den endast när motorn är igång och isåfall behövs en "Uppgraderingssats" för att få den att fungera som en parkeringsvärmare.

Lycka till.

Mvh: WebastoCenter.se
MrNJensen
4 april 2014 · 6 Inlägg

Hej WebastoCenter

Tack för ditt svar! Jag var tvungen att lämna in bilen idag för att uppdatera mjukvaran "Mylink" idag, då den hittade min telefon men ej kunde synka mot apparna. (Typiskt, så började även "byt olja" lysa när jag svängde in på parkeringen till servicestället. Och hade tidigare ägaren gjort denna service inom ett år, vilket var för 3 månader sedan, hade det varit gratis, nu kostar det 2500:- )

Men jag bad dem då undersöka om de visste var dieselvärmaren borde sitta och om de fann den. Om de inte hittar den innebär detta att säljaren lovat mig en dieselvärmare, men ej levererat den. Tyvärr har jag endast muntligt avtal samt fått med en fjärrkontroll som styrker detta, så hoppas innerligen att de stå för sitt ord.

Skall undersöka efter de instruktioner jag fick från dig, och hoppas att allt löser sig. Inte direkt denna känslan man vill ha med en ny bil!

WebastoCenter Webastoexpert
4 april 2014 · 23 Inlägg

Hej, lyckades hitta en bild på en alternativ monteringsplats.. Börja med att kika där!

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203372/203372-74ddd76487179c5f3e1adcc0b4a4e7a0.jpg

Mvh: WebastoCenter.se
MrNJensen
7 april 2014 · 6 Inlägg

Tack så mycket!

Har undersökt den och mycket riktigt fanns där ingen dieselvärmare. Pratade även med bilåterförsäljaren, Metro bil, och de frisäger sig allt ansvar och vägrar att ta på sig någon del av skulden. Detta trots att de var de som själv tog upp att det fanns dieselvärmare och skickade med mig en kontroll till en dieselvärmare.

Tomten Tomten
7 april 2014 · 1 065 Inlägg

Be om att få se varudeklarationen på bilen för den ska sparas hos ÅF

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Duvan52
29 januari 2021 · 1 Inlägg

Ser att det är länge sedan inlägget. Har du fjärrkontrollen kvar köper jag den.

Christian S
30 januari 2021 · 4 816 Inlägg

Duvan52 skrev:
Ser att det är länge sedan inlägget. Har du fjärrkontrollen kvar köper jag den.

tveksam till att ts ser ditt inlägg då han inte har varit inloggad på 6,8år wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang