Lacka högtalare med billack?

Hickan
3 juli 2022 · 374 Inlägg

hej
har byggt ett par seriösare hifi golvhögtalare och nu ska de lackas. jag har färgspruta för vattenbaserade färger, så ett alternativ vore ju att måla de med någon snickerifärg typ. annars funderar jag på någon billack, men det kanske är svårt att få en OK finnish första gången? är det någon färg som är enklare än de andra? vad jag förstår finns det färger som inte kräver klarlack tex. vilken färg det blir vet jag inte, men vit/svart tycker jag känns alldeles för tråkigt. jag tänker mig kanske grå, någon nyans av röd eller ljus pistagegrön typ. högtalarna är byggda i mdf, men skulle nog gissa att det är hdf jag har fått på den är sjukt hård

Senast redigerat av Hickan (3 juli 2022)

jag hatar bilar
Superb-linkan
8 juli 2022 · 276 Inlägg

Personligen skulle jag spruta med snickerifärg, färgen är ganska förlåtande och flyter ut bra. Jag rollade ett skrivbord till lillkillen med snickerifärg (skumgummiroller) slät och len som en babyrumpa när färgen flytit ut och torkat!
Har sprutat nån byrå och skoställ och det har också blivit kanon

Hickan
13 juli 2022 · 374 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Personligen skulle jag spruta med snickerifärg, färgen är ganska förlåtande och flyter ut bra. Jag rollade ett skrivbord till lillkillen med snickerifärg (skumgummiroller) slät och len som en babyrumpa när färgen flytit ut och torkat!
Har sprutat nån byrå och skoställ och det har också blivit kanon

Yepp, det får bli snickerifärg

jag hatar bilar
Lucif3r
13 juli 2022 · 2 236 Inlägg

Billack härdar ju på ett sånt sätt att levande material som trä antingen krackelerar lacken eller rent av suger i sig rubb och stubb, och i värsta fall sväller och blir förstört i processen.

Visst finns det metoder för att få typ billack att hålla bättre på trä, men det är ju en extra kostnad och merjobb, känns bra onödigt när det finns färger avsedda för just trä smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang