[Vw Polo 6n2] Huvudbromscylindern, bromsservon eller bara luft?

neortic
26 augusti 2022 · 2 Inlägg

Hej!

Första inlägget här. Jag har några amatörfrågor.

När jag trycker ner bromspedalen går den ner till hälften och blir hård. Den sjunker lite extra, nån centimeter kanske, om jag därefter trycker på ordentligt. Med motorn avstängd hörs också något ljud som låter lite som en flöjt eller något, från motorutrymmet. Jag lyckades lokalisera ljudet vid hålet för vakuumslangen på själva bromsservon genom att stoppa örat mot handtaget på en lång skruvmejsel med andra änden mot slutet på slangen precis vid hålet. Om det kommer inifrån bromsservon eller själva vakuumslangen eller backventilen kan jag inte riktigt avgöra. Slangen fortsätter bakom motorn och är svåråtkomlig.

Jag spelade in en video där ni kan höra hur det låter: https://i.imgur.com/37l5mkW.mp4
Vid 0:08 håller jag kvar foten och fortsätter trampa några kortare intervaller. Ignorera mängden bromsvätska ni ser i behållaren, den är nu påfylld, och det lät så där även innan jag luftade bromsarna.

När motorn är avstängd går det heller inte att pumpa upp bromsservon så att pedalen successivt blir hårdare och hårdare. Denna bil har inte ABS, har detta någon betydelse? När motorn är igång känns pedalen ungefär som tidigare, möjligtvis att den inte går ner riktigt lika långt. Jag skulle undersöka saken vidare men tyvärr verkade det som att soppapumpen gick sönder precis just då. Efter att motorn har varit påslagen och sedan stängts av fungerar det dock. Pedalen blir hårdare och hårdare, men jag vill minnas att pedalen sjönk tillbaka till samma gamla läge några hårdare tramptag senare efter att pedalen varit i hårdaste läget. Är detta normalt?

Jag har bytt skor och hjulcylindrar på bakhjulen och luftat runtom. Har jag luftat bromsarna tillräckligt? Bromsoket höger fram har visserligen kärvat fast, kan det spela någon roll?


Tack på förhand! Mvh!

xXSammy
27 augusti 2022 · 6 584 Inlägg

neortic skrev:
Jag har bytt skor och hjulcylindrar på bakhjulen och luftat runtom. Har jag luftat bromsarna tillräckligt? Bromsoket höger fram har visserligen kärvat fast, kan det spela någon roll?

Om en eller flera bromskolvar inte rör sig så blir pedalkänslan annorlunda

De/Dem
neortic
27 augusti 2022 · 2 Inlägg

xXSammy skrev:

neortic skrev:
Jag har bytt skor och hjulcylindrar på bakhjulen och luftat runtom. Har jag luftat bromsarna tillräckligt? Bromsoket höger fram har visserligen kärvat fast, kan det spela någon roll?

Om en eller flera bromskolvar inte rör sig så blir pedalkänslan annorlunda

Okej! Skulle det också kunna orsaka ljudet som hörs i videon?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang