Trimma Mercedes CDI Motorn

Tobias_pounu
21 januari 2023 · 3 Inlägg

Tjena
Har nån någon koll på hur mycket man kräma ur mercas cdi motorer utan att behöva byta allt för mycket?

Annan Turbo, ic å mappa den lär man ju fixa men tänker på hur mycket block, kolvar, topp, pump och annat pallar?

Hittar ingen annan tråd angående trimma mercas cdi motor.

har en W211 E270CDI 2004 som ja tänkte gö nå kul av.

Jesper328
22 januari 2023 · 2 395 Inlägg

OM647 va?
Den är väl snarlik OM612 som kan ta lite stryk.
Själva turbon är väl en GT2256 om jag inte missminner mig helt och hållet, och denna skall nog orka med upp mot 300hk på veven.

Allting ligger i mappningen, och det är vridet som dödar.
ÄR det en automatare/722.6 så är du begränsad till sisådär 400nm maximalt ingående vrid.
Sen kan ju en sån låda hålla upp mot 800nm också, eller rasa vid tomgång.. typ.

Jag skulle nog börja med att köra på originalgrejerna, eventuellt byta spridarmunstyckena ifall att det behövs.
Utöver det så är dessa motorer inte så jättepoppis så det finns nog klent med info om just trimning av dessa.

Up the RA
Utmarks-Loke
22 januari 2023 · 5 878 Inlägg

Försöka få tag på AMG-spridare, sedan en större turbo och en mappning. Så småningom kan du behöva byta högtryckspump också. Dessa motorer är som sagt inte jättepopulära att trimma men det är för att de är krångligare än de gamla med mekanisk pump. När nu dessa börjar ta slut kommer med fokus hamna på de nya. Sedan har de tyvärr sämre luftflöden än de gamla men det märks inte förrän man börjar komma ganska högt upp i hästkrafterna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang