Rakrör BMW 320D

donpz
27 februari 2023 · 26 Inlägg

Kanske är en dum fråga men vet att jag satte på rakrör på min förra BMW dock var den bensin. Fick ett otroligt ljud från den vid körning. Hur ser det ut om man skulle köra rakrör på en dieselmotor? Får man något ljud? Hur brukar förbrukningen se ut?
Är det värt det eller inte?

jaka54
27 februari 2023 · 5 809 Inlägg

För det första är det väl inte lagligt!
För det andra varför ha raka rör?? För mycket ljud är ju bara töntigt!

Jesper328
27 februari 2023 · 2 394 Inlägg

På, säg en 426 som producerar duktigt med effekt så kan det vara häftigt.
Utöver det så finns det ingen mening med rakbössa, det är bara löjligt.

…antingen gör man det ordentligt, eller inte alls.

Up the RA
Oreggad Ruter Knekt
27 februari 2023 · 673 Inlägg

Jesper328 skrev:
På, säg en 426 som producerar duktigt med effekt så kan det vara häftigt.
Utöver det så finns det ingen mening med rakbössa, det är bara löjligt.

…antingen gör man det ordentligt, eller inte alls.

Kört med 1½ tum rakt rör på min t4 (1.9td), genererade inte absolut högre resonans mer än lite turbovissel, hade det för att avgaset var av till att börja med.

Rätt resonans kan absolut vara fränt, men förstår inte varför man ska envisas med att sätta ett stuprör under som avgasrör. Det tar man till i nödfall. Kört 240 (b230) där bara downpipe hängde kvar 20 mil (varvtal runt 4500 skapade ett tyst rum, allt annat skapade hörselskada) efter det är jag ganska nöjd så länge det är skapligt tyst i kupén.

Senast redigerat av Duvetdet (27 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
donpz
27 februari 2023 · 26 Inlägg

jaka54 skrev:
För det första är det väl inte lagligt!
För det andra varför ha raka rör?? För mycket ljud är ju bara töntigt!

Aldrig brytt mig om den lagliga delen just där. Jag håller hastigheten och följer trafikreglerna men om jag vill ha ett stuprör där bak på min bil då borde det vara min ensak endast

donpz
27 februari 2023 · 26 Inlägg

Duvetdet skrev:

Jesper328 skrev:
På, säg en 426 som producerar duktigt med effekt så kan det vara häftigt.
Utöver det så finns det ingen mening med rakbössa, det är bara löjligt.

…antingen gör man det ordentligt, eller inte alls.

Kört med 1½ tum rakt rör på min t4 (1.9td), genererade inte absolut högre resonans mer än lite turbovissel, hade det för att avgaset var av till att börja med.

Rätt resonans kan absolut vara fränt, men förstår inte varför man ska envisas med att sätta ett stuprör under som avgasrör. Det tar man till i nödfall. Kört 240 (b230) där bara downpipe hängde kvar 20 mil (varvtal runt 4500 skapade ett tyst rum, allt annat skapade hörselskada) efter det är jag ganska nöjd så länge det är skapligt tyst i kupén.

Tänkte mig annars ett ordentligt sportavgassystem men samma sak där. Vad tjänar jag på det? Bättre prestanda? Lite ljud?

Oreggad Ruter Knekt
27 februari 2023 · 673 Inlägg

donpz skrev:

Duvetdet skrev:

Jesper328 skrev:
På, säg en 426 som producerar duktigt med effekt så kan det vara häftigt.
Utöver det så finns det ingen mening med rakbössa, det är bara löjligt.

…antingen gör man det ordentligt, eller inte alls.

Kört med 1½ tum rakt rör på min t4 (1.9td), genererade inte absolut högre resonans mer än lite turbovissel, hade det för att avgaset var av till att börja med.

Rätt resonans kan absolut vara fränt, men förstår inte varför man ska envisas med att sätta ett stuprör under som avgasrör. Det tar man till i nödfall. Kört 240 (b230) där bara downpipe hängde kvar 20 mil (varvtal runt 4500 skapade ett tyst rum, allt annat skapade hörselskada) efter det är jag ganska nöjd så länge det är skapligt tyst i kupén.

Tänkte mig annars ett ordentligt sportavgassystem men samma sak där. Vad tjänar jag på det? Bättre prestanda? Lite ljud?

En kostsam uppgradering om man ska prata om effektvinning. Enda positiva med nytt avgasrör är att man slipper småhål överallt big_smile men javisst, trevlig resonans gör mycket för en bil, men att sätta en trumpet som rör är ju bara tröttsamt för alla runtom en. Absolut motiverat på MC för att höras när man inte syns, dock. Men ingen vill höra en BMW fjärta. Däremot skoj om man kan få röret att skjuta lågor big_smile

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
uhlin
28 februari 2023 · 2 834 Inlägg

donpz skrev:

jaka54 skrev:
För det första är det väl inte lagligt!
För det andra varför ha raka rör?? För mycket ljud är ju bara töntigt!

Aldrig brytt mig om den lagliga delen just där. Jag håller hastigheten och följer trafikreglerna men om jag vill ha ett stuprör där bak på min bil då borde det vara min ensak endast

Kanske inte endast din ensak!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang