Hjälp med larm på Audi A6 C4

Helfel
24 april 2023 · 4 Inlägg

Hej alla bilexperter!

Har ett stort problem med min gamla Audi A6 C4 från 1997, den går inte att låsa utan att larmet går efter ett tag (kan ta allt från 10 minuter till 36 timmar).

Det som jag har gjort än sålänge är:
- Kontrollerat alla switchar i dörrar samt motorhuv och bagagelucka. Alla verkar vara hela och inget glapp.
- Kollat kablage i dörrar och luckor.
- Kopplat radions "ground contact" till jord.
- Testat att stänga av rörelselarmet för kupen.

Det som gör mig fundersam är att ibland tutar inte bilen när man låser den med fjärr. Dock så går larmet oavsett om den har tutat eller ej.

Har en elektrisk taklucka på bilen som krånglar en hel del och kan öppna sig själv ibland under körning.

Har fått "alarm triggered" felkod på både passenger, driver side samt radio switch vid enstaka tillfällen. Dock har problemet uppstått väldigt plötsligt i samband med att bilen slutade tuta när man låste den med fjärr ibland.

Har ni några tips på vad mer man kan kolla samt hur jag kan felsöka? Har byglat switchen till bagaget för att eliminera den felkällan men är det kabelbrott/glapp lär ju inte det hjälpa.

Anledningen till att jag tror kablarna är ok är då det är så sporadiskt det sker och när bilen står helt stilla.

Väldigt tacksam för hjälp då jag tröttnat på att lämna bilen olåst 😄

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2023 · 17 559 Inlägg

Vacuum-styrt c-lås på denna va?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Helfel
24 april 2023 · 4 Inlägg

Jajamen det stämmer, kan vara värt att skriva att alla dörrarna och bagaget faktiskt blir låsta när man låser. Eller kan den "tappa" vakuumet efter ett tag?
Är så mycket så har tappat greppet lite iom felkoder för olika dörrar, tutande endast ibland samt att tiden tills larmet går av varierar såpass mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang