Hjälp! Bytte från mobilt bredband (Tre) till fiber (Bahnhof) och nu...

Brådhis * Voff voff *
3 maj 2023 · 10 299 Inlägg

...vägrar PS4:an och Chromecast:arna (2 st) samt övervakningskamerorna koppla upp. PS4:an hittar nätverket men får ingen kontakt (signalen kan vara för svag eller nätet överbelastat enligt den) och Chromecast:arna hittar inte nätet alls.

Samma Router, samma Extender (även provat utan den), har bara plockat ur simkortet och anslutit den med kabel till fiber-boxen. Enda skillnaden är att jag plockat ner routern från övervåningen vilket ger att den numera hälften så långt bort som innan.

Telefonerna samt datorerna ansluter glatt till nätverket och hastigheten är utmärkt. Lägger jag telefonen bredvid PS4:an har den full mottagning på wifi så det är inte signalen som saknas (och det gick ju bra förut på dubbla avståndet).

Vad gör jag nu? Har förstås provat att ansluta om PS4:an till nätverket, men det blir samma resultat.

Hjälp...

Senast redigerat av Brådhis (3 maj 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2023 · 13 769 Inlägg

någon port som är stängd låter det som..  har du samma modem eller nytt modem?

tänker om det är en inbyggd brandvägg i det nya modemet..<


såg nu att du har fiber nu....  vi kör ju bahnhof  här hemma    vi har aldrig haft några problem alls att ansluta   vi har en fiber till 4 tp uttag
där kör vi flera routrar och skit

tänker om du har någon speciell inställning för routern pga du haft modem som ställer till det för dig

Senast redigerat av Growe (3 maj 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
3 maj 2023 · 10 299 Inlägg

Growe skrev:
någon port som är stängd låter det som..  har du samma modem eller nytt modem?

tänker om det är en inbyggd brandvägg i det nya modemet..<


såg nu att du har fiber nu....  vi kör ju bahnhof  här hemma    vi har aldrig haft några problem alls att ansluta   vi har en fiber till 4 tp uttag
där kör vi flera routrar och skit

tänker om du har någon speciell inställning för routern pga du haft modem som ställer till det för dig

Jadu? Bra fråga... Men allt är ju samma förutom att jag nu har kabeln in i routern istället för simkortet så att säga. Och datorn och telefonerna kopplar upp snällt.

Nu har dock kamerorna hoppat igång av någon anledning...

Helt obegripligt detta!

PS4:an har kontakt med nätverket, signalstyrka 92%, men ändå blir det misslyckat när man testar anslutningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2023 · 13 769 Inlägg

skaffa en annan router..   den lär ju vara rätt vek om den har inbyggt modem.. jag tror det är det stora problemet..  sen låser sig vissa enheter till ip adressen när man får ny ip adress kan det ta en stund innan dom förnyas..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
3 maj 2023 · 10 299 Inlägg

Growe skrev:
skaffa en annan router..   den lär ju vara rätt vek om den har inbyggt modem.. jag tror det är det stora problemet..  sen låser sig vissa enheter till ip adressen när man får ny ip adress kan det ta en stund innan dom förnyas..

Njae... Jag ogillar att köpa nya saker bara för att testa. Speciellt som den funkar utmärkt för datorn och telefonerna (och nu kamerorna).

Men det där med IP-adressen kan ju vara en ledtråd kanske? Kan det vara det som spökar? Hur kontrollerar jag detta? Och hur åtgärdar jag det?

Försökte konfigurera om båda chromecast:arna, men ingen av dom hittas i Google Home-appen...

Provar jag att konfigurera om anslutningen på PS4:an så får den snällt kontakt och signalstyrkan är bra, men får ändå "misslyckad" när jag testar anslutningen.

Men kan det då ha med IP-adresserna att göra....?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2023 · 13 769 Inlägg

är nätverket samma borde den hitta chromcasten...     jag tänker att den försöka använda modemet istället för  tp  och då finns den ju så klart inte.. 

min erfarenhet säger att man alltid ska byta router i mellan åt.. dom håller inte i all evighet.. jag byter dom så fort dom kräver omstart ett par gånger i veckan då åker dom ut..   

har noll tollerans för problem.. då sitter jag och skriker en stund sen åker jag och handlar en ny på netonnet.. smile      vi är ju dock 4st som spelar ständigt online och min dotter och min sambo Streamar ju nästan daglingen på twitch..   så det kräver ju en del av vårat internet smile  vi inte bara spelar utan vi kollar youtube samtidigt lyssnar på musik osv smile

hur länge har det hållt på?        har det bara varit idag skulle jag vänta tills i morgon innan jag gjorde något..   

sen skulle jag ta bort gamla anslutningarna och sen börja om på dom enheterna som inte fungerar. 

tror det är dns som pekar enheterna åt fel håll pga ny anslutning det är olika giltighet på dns.   så det är säkert derför kamrorna började fungera efter en stund den släppte dns och hämtade en ny och då fungerande den igen.. 
på en dator är det lätt att begära en ny dns men på andra enheter vete tusan..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
4 maj 2023 · 10 299 Inlägg

Provade att göra factory reset på både router och extender och nu verkar det funka!?

Inte för att jag förstår varför, speciellt som en del saker funkade innan. Men men... Huvudsaken är att det funkar iaf. tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang