Handbromslampa ur funktion Volvo C70 gen 1 (LÖST)

kalleman00
26 april 2023 · 140 Inlägg

Hej på er!
Hade bilen, en C70 T5 cabriolet aut -04, ute för någon dag sedan och tvättade den efter vinterförvaringen.

När man cabbar upp / ner så måste man ha dragit i handbromsen för att processen ska påbörjas.

Problemet uppstod två dagar senare när jag skulle ta ut bilen igen. Jag startade, la i backen och släppte bromsen, men bilen rullade inte. Jag tryckte lite lätt på gasen och det knakade till i bromsarna (troligtvis efter att tvätten hade gjort rost på bromsarna) och sen backade jag ut bilen, drog i handbromsen och cabbade ner, sen ställde jag bilen i några timmar och därefter när jag skulle köra in bilen igen så drog jag i handbromsen och skulle cabba upp. Det funkade inte.
Jag provade flera gånger men med samma resultat. Till slut kom jag på att handbromslampan inte lyste, trots fungerande handbroms och antagligen så är det nån givare som inte ger signal vilket gör att det inte går att cabba upp.

Är det någon som vet var givaren sitter eller om det är nåt annat som man kan göra för att cabba upp den med automatiken? smile

Mvh Mattias

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
zzr94092
26 april 2023 · 4 407 Inlägg

Sitter det inte någon enkel brytare "under"handbromsen,du måste kanske lossa på mittkonsolen för att komma åt den!?

torsen
26 april 2023 · 7 283 Inlägg

Vet inte hur det är på din Volvo, men på andra bilar finns en gränslägesbrytare som jordas när parkeringsbromsspaken lyfts/bromsen ansätts.
Kolla under damasken om kabeln finns på plats, eller om den är oxiderad så att förbindelsen brutits.
Kan räcka med att dra kabelskon av och på några gånger för att återställa den elektriska kontakten/jordförbindelsen.

kalleman00
26 april 2023 · 140 Inlägg

Tack för svar! Ska ta en titt imorgon och se om jag hittar någonting där. Det finns ju en liten "inspektionslucka" i armstödet där man kan spänna handbromsen så det kan vara något där. smile

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
kalleman00
9 maj 2023 · 140 Inlägg

Så, lite återkoppling sisådär 2 veckor senare (om någon annan får samma problem i framtiden med en S/V/C70 gen 1):

Jag pillade loss plastdelen som sitter rakt under handbromsspaken (dras ut vänster mot förardörren), sen hittade jag givaren där som gör att handbromslampan lyser när man drar i spaken.
Hur som helst så tryckte jag på den lilla knappen på givaren sisådär 70-80 gånger och sen funkade den finfint igen. Jag hade troligtvis kunnat uppnå samma resultat bara genom att dra i handbromsen en hel massa gånger.

Tack för felsökningshjälp! smile

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang