Vilket bränsle E85 eller 98

Pernil
28 juli 2023 · 21 Inlägg

Har en gubbräser (Capris coupe 1979 -350/350 aut).
Har kört på 95 okt, nu E85 och tycker den går sämre.
Frågan är om motorn är gjord för den blandningen av etanol som är idag?
Eller måste man konvertera för etanol?😎

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2023 · 17 559 Inlägg

Kör den inte på E85. Du dödar bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
28 juli 2023 · 4 816 Inlägg

Pernil skrev:
Har en gubbräser (Capris coupe 1979 -350/350 aut).
Har kört på 95 okt, nu E85 och tycker den går sämre.
Frågan är om motorn är gjord för den blandningen av etanol som är idag?
Eller måste man konvertera för etanol?😎

du har alltså kört på 95 förut och har nu börjat tanka E85 alltså ren etanol? inte konstig att den går sämre då den inte är gjord för det.
om den är gjord för att köras på 95 och du nu vill köra på E85 så måste du konvertera den, hur den reagerar på den nya bensinen (E5 & E10) vet jag inte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Jesper328
28 juli 2023 · 2 392 Inlägg

Etanol har ju ungefär 35% lägre energiinnehåll kontra bensin så.. ja den kommer att gå sämre om du inte kan tillföra den extra delen bränsle.
Det är inte heller sådär jättebra för varken förgasare eller soppapump, speciellt med tanke på att etanolen löser upp gamla avlagringar.

Up the RA
AntonKson
28 juli 2023 · 1 Inlägg

E85 är race! Det är den gammalt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli 2023 · 14 079 Inlägg

Pernil skrev:
Har en gubbräser (Capris coupe 1979 -350/350 aut).
Har kört på 95 okt, nu E85 och tycker den går sämre.
Frågan är om motorn är gjord för den blandningen av etanol som är idag?
Eller måste man konvertera för etanol?😎

Gå över till 98 oktan, det har jag gjort på mina V8:a-bilar. 98 oktan har bara 5% inblandning av etanol mot 96 oktan som har 10% inblandning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
spillolja
28 juli 2023 · 4 043 Inlägg

Förgasaren behöver styckas om med större munstycken så bränsle/luft blandning blir rätt

misab.se  ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
29 juli 2023 · 7 285 Inlägg

AntonKson skrev:
E85 är race! Det är den gammalt.

Förklara!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2023 · 14 079 Inlägg

AntonKson skrev:
E85 är race! Det är den gammalt.

?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2023 · 17 559 Inlägg

Vettemannen skrev:

AntonKson skrev:
E85 är race! Det är den gammalt.

?

/Benny

Med rätt grejer så bilen får ordentligt med sås så går den som ett spjut på E85.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
29 juli 2023 · 4 043 Inlägg

E85 är ett högoktaning bränsle
vanligtvis ligger oktantalet på  ca.  101-104 sommar / 99-102 vinter  RON
men minimunkravet enligt  SS 155480   är 95 okt RON

vilket gör den lämpligt för tävlingskörning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
30 juli 2023 · 2 233 Inlägg

Omodifierade insprutsmotorer brukar klara ca 25-30% inblandning innan sonden/mjukvaran inte kan kompensera mer, en oskruvad förgasare klarar betydligt mindre, det är väl nästan snudd på att E10 är för mycket för dom, generellt sett. Har en bekant med X antal förgasar-240is, han var lagom irriterad när E10 infördes och han var tvungen att skruva upp förgasarna tongue

Fascinerande att den öht. startar och går på E85 oskruvad....

Etanol har som sagt lägre energiinnehåll, mao. det krävs mer etanol än motsvarande bensin för att gå bra. Så, ja, man måste konvertera till etanol. Man behöver få in mer bränsle i motorn. Finns många lösningar för det, mer eller mindre bra. Bonn-versionen på insprutare är ju att koppla in extra spridare paralellt... På förgasare får man skruva och byta/borra munstycken på.

Och sen måste man även byta bränsleledningar till något som tål etanol. Det gör dom flesta lite modernare bilar, men en -79a lär nog inte ha sånna om det är orginal tongue
Sen kanske man måste byta bränslepump också...

spillolja
30 juli 2023 · 4 043 Inlägg

På en direktinsprutad motor sätter man ett motstånd i serie med högtycksgivarens spänningsmatning, för vag 1.4 tsi /CAXA  ett 270 ohms motstånd så slår inte LTFT-trimbanken i taket

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jesper328
30 juli 2023 · 2 392 Inlägg

torsen skrev:

AntonKson skrev:
E85 är race! Det är den gammalt.

Förklara!

Lite teori då.

E85 har ett stökiometriskt förhållande på 9.8:1.
Ren bensin ligger på 14.7:1.
Dvs "andel luft : andel bränsle" vid lambda 1.

9.8 / 14.7 = 0.66, vilket kan ses som att det krävs 34% mer bränsle för att uppnå en optimal förbränning.
Bör nämnas att dessa siffror inte nödvändigtvis stämmer, det beror lite på vad du får för blandning på macken, men man kan räkna mellan 30-40% lägre energiinnehåll.
Utöver detta så innehåller E85 viktmässigt ungefär 30% syre, och en högre latent ångbildningsvärme.
Detta kyler ner bränsle/luftblandningen, och parar man det med ett högre oktantal så får man ett riktigt räserbränsle.
Som Spillolja nämner så har E85 ett högre oktantal kontra bensin vilket ger E85 en bättre förmåga att motstå självantändning.
Och med ett högre oktantal så kan man åka med en aggressivare tändning, mera laddtryck (turbo), och högre kompression.

Lite modernare bilar, säg årsmod 2000+, är ju ofta utrustade med knacksensorer vilket ger motorstyrdonen förmågan att lägga på tändning tills den känner av mindre självantändningar, och det är "svårare" att få en motor att knacka/spika på E85.
Allt till en viss mån såklart.

Så ja, E85 är race så länge man vet vad man håller på med.

Nu kanske de flesta av er känner till det här, men jag sitter och käkar lunch och har inget vettigare för mig ändå.

Senast redigerat av Jesper328 (30 juli 2023)

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2023 · 17 559 Inlägg

Byggde om några nya Dodge RAM TRX för något år sedan till E85. Skatten ni vet... Visst är de pigga på bensin med satan säger jag bara... Hade det inte varit för att ESP bromsade upp accelerationen en smula när alla 4 ville släppa på torr asfalt så hade hela kraftpaketet slitit sig ur bojorna och försvunnit ut genom grillen mot horisonten som en kryssningsmissil.

Så ja, E85 är race.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang