Mystiskt fel efter motorbyte, verkstan går bet (Felet är hittat!)

MalinochJoel
30 juni 2023 · 36 Inlägg

Hej!

Fint pris till den som löser detta!😉

Vår Ford Galaxy 1.6 TDCi från 2014 hamnade på verkstad i april, ordination motorbyte. Motorn byttes men bilen står kvar. Vid provkörningen efter bytet visade det sig att motorn går men att den är alldeles slö.
De har provat massa saker. Sensorer, EGR-ventil, slangar, partikelfilter. Nu senast byttes turbon men det hjälpte inte. Felkoderna säger något om laddtryck runt turbon.
De har tagit in en kille med 25 års erfarenhet som mekaniker som nu jobbar som lärare på något fordonsprogram och han hade aldrig sett något liknande.
Förstår att det här inte är mycket att gå på men kanske någon har varit med om samma sak. Vad händer om verkstan inte hittar felet?

Senast redigerat av MalinochJoel (30 augusti 2023)

Jesper328
30 juni 2023 · 2 408 Inlägg

Dom har inte glömt att avlägsna någon plastplugg som skroten sätter i diverse slangar?

Edit: eller att en sådan ramlat in i t.ex en laddluftslang?
Har varit med om det förr. smile

Senast redigerat av Jesper328 (30 juni 2023)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juni 2023 · 13 790 Inlägg

Jesper328 skrev:
Dom har inte glömt att avlägsna någon plastplugg som skroten sätter i diverse slangar?

Edit: eller att en sådan ramlat in i t.ex en laddluftslang?
Har varit med om det förr. smile

Ja konstigare saker har hänt   jag hade ett sjukt problem med min 740turbo körde man lungt gick det bra men drog man på så dog allt laddtryck alltså från 1bar till 0.       Tog mig säkert 3timmae att hitta att en flaska med olja som stog framför luftburken sög fast sig nog luftburken när drog på så flaskan åkte bakåt mot luftburken 🤣. Jag höll på att bli galen innan jag hittade världens enklaste fel igentligen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MalinochJoel
30 juni 2023 · 36 Inlägg

Jesper328 skrev:
Dom har inte glömt att avlägsna någon plastplugg som skroten sätter i diverse slangar?

Edit: eller att en sådan ramlat in i t.ex en laddluftslang?
Har varit med om det förr. smile

Tack för förslaget! Det ska definitivt tas upp med verkstan. Det låter ju inte helt otroligt att de kanske dubbelkollat ändarna på slangarna men missat ifall någon trillat in? Var det samma symtom på bilen när det hände dig?

Jesper328
30 juni 2023 · 2 408 Inlägg

Growe:
Menar det, man tänker ju aldrig på såna grejer och man vill ju helst inte börja med att slita isär halva bilen i jakt på fel. 😂

MalinochJoel:
Ungefär så, första gången så var det inte jag som arbetade med den bilen.
Men vi stod ett gäng och fnissade lite över det hela.

Andra gången så hade jag en bil som gick lite tokigt samtidigt som det förekom en felkod på drosselspjället… diesel, som ett gasspjäll fast det reglerar endast mängden luft beroende på EGR-positionen.
Hursom så fann jag en plastplugg fastkilad i ovan nämnda spjäll.
Plåtslagare som glömt av det efter en reparation… big_smile

Senast redigerat av Jesper328 (30 juni 2023)

Up the RA
MalinochJoel
30 juni 2023 · 36 Inlägg

Jesper328 skrev:
Growe:
Menar det, man tänker ju aldrig på såna grejer och man vill ju helst inte börja med att slita isär halva bilen i jakt på fel. 😂

MalinochJoel:
Ungefär så, första gången så var det inte jag som arbetade med den bilen.
Men vi stod ett gäng och fnissade lite över det hela.

Andra gången så hade jag en bil som gick lite tokigt samtidigt som det förekom en felkod på drosselspjället… diesel, som ett gasspjäll fast det reglerar endast mängden luft beroende på EGR-positionen.
Hursom så fann jag en plastplugg fastkilad i ovan nämnda spjäll.
Plåtslagare som glömt av det efter en reparation… big_smile

En sketen liten plastplugg känns ju aningens surt😅 Jag undrar om de ens kommer vilja höra talas om det, än mindre börja plocka isär delar igen..

Jesper328
30 juni 2023 · 2 408 Inlägg

Ptja, det är ju inte helt orimligt med tanke på att de stoppat i en ny motor åt dig.
Känns ju ändå som att de bara står och byter del efter del just nu ändå. smile

Kan ju mycket väl vara något helt annat också så klart, men man kan ändå peta ner en inspektionskamera för att säkerställa att det inte sitter något främmande föremål någonstans. smile

Up the RA
MalinochJoel
30 juni 2023 · 36 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ptja, det är ju inte helt orimligt med tanke på att de stoppat i en ny motor åt dig.
Känns ju ändå som att de bara står och byter del efter del just nu ändå. smile

Kan ju mycket väl vara något helt annat också så klart, men man kan ändå peta ner en inspektionskamera för att säkerställa att det inte sitter något främmande föremål någonstans. smile

Ja, och de börjar nog få slut på idéer vid det här laget. Ska bli kul att se vad de säger på måndag!🙏🏻

Mossan1
1 juli 2023 · 2 908 Inlägg

Jesper328 skrev:
Dom har inte glömt att avlägsna någon plastplugg som skroten sätter i diverse slangar?

Precis min tanke!
En bilmekaniker jag känner missade en papperstuss i insuget som sögs in och blockerade för cyl3.  Dom felsökte en hel dag.....

Ponera en trasa i Intercoolern som blockerar tillräckligt......

MalinochJoel
1 juli 2023 · 36 Inlägg

Låter hoppfullt det här! Men de har hållit på i 5 veckor, borde de inte tänkt på det här redan? En kille som jobbit i 25 år borde väl ha sett en del pluggar och papperstussar..?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juli 2023 · 17 571 Inlägg

► Fick det som felsökningsuppgift på senaste kursen jag var på. En kia diesel som gick fint men var på tok för slö. Värden på inkopplad dator visade under körning att den inte fick ordentligt med luft. Läraren hade tejpat igen 70% av luftfiltret. En sådan grej bör alltså verkstaden upptäcka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
1 juli 2023 · 6 588 Inlägg

Både kamaxeln och högtryckspumpen kan stå fel utan att någonting kolliderar invändigt, eller att den sätter felkod.

Gäller 1.6 och 2.0 PSA dieseln,  1.5 sätter felkod på Luftmassmätaren när kamremmen sträckts

Edit: 1-2 kugg alltså, annars blir de skrot.

Senast redigerat av xXSammy (1 juli 2023)

De/Dem
MalinochJoel
1 juli 2023 · 36 Inlägg

xXSammy skrev:
Både kamaxeln och högtryckspumpen kan stå fel utan att någonting kolliderar invändigt, eller att den sätter felkod.

Gäller 1.6 och 2.0 PSA dieseln,  1.5 sätter felkod på Luftmassmätaren när kamremmen sträckts

Edit: 1-2 kugg alltså, annars blir de skrot.

Tack! Menar du att man kan råka sträcka kamremmen aningens för mycket och det skulle kunna orsaka slöheten?
Ber om ursäkt, jag har inte ens körkort🫣

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juli 2023 · 17 571 Inlägg

MalinochJoel skrev:

xXSammy skrev:
Både kamaxeln och högtryckspumpen kan stå fel utan att någonting kolliderar invändigt, eller att den sätter felkod.

Gäller 1.6 och 2.0 PSA dieseln,  1.5 sätter felkod på Luftmassmätaren när kamremmen sträckts

Edit: 1-2 kugg alltså, annars blir de skrot.

Tack! Menar du att man kan råka sträcka kamremmen aningens för mycket och det skulle kunna orsaka slöheten?
Ber om ursäkt, jag har inte ens körkort🫣

xXSammy menar nog att kamrem kanske inte är monterad korrekt och då står motorns inre delar fel. Remmen styr när motorns ventiler ska öppna/stänga. Givetvis viktigt att detta sker exakt när de ska göra så... Den saken är rätt lätt att kolla för en mekaniker så det borde vara gjort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MalinochJoel
30 augusti 2023 · 36 Inlägg

Hej alla experter!
Här kommer en uppdatering och fler frågor.
Ytterligare 2 månader av sporadisk felsökning har passerat och nu äntligen har de hittat orsaken till den orkeslösa motorn. Lösningen kom ungefär en dag efter att vi talat om för verkstan att vi inte kan fortsätta så här längre och eftersom det känns som ett otroligt sammanträffande så vill vi försäkra oss om att vi inte blir lurade.

Enligt verkstan:

Det är spridarna (som flyttades med från gamla motorn) som är trasiga och orsakat den enormt trötta motorn. Det var också de som orsakade motorraset från första början.

Låter det rimligt?
Är det svårt att upptäcka trasiga spridare? Eftersom de har letat i 3 månader.
Vad kan man förvänta sig för symptom innan motorraset när spridarna är dåliga?
Skulle man kunna ta med sig de trasiga spridarna till en oberoende mekaniker som då kan bekräfta felet?

Vi vill självklart göra rätt för oss men eftersom det handlar om så stora pengar vill vi utesluta att man hittat ett fel som begåtts av verkstan (plastplugg t ex) och helt enkelt hittat på det om spridarna.
Behöver man ens oroa sig över det när det handlar om en ”normal” verkstad?

xXSammy
30 augusti 2023 · 6 588 Inlägg

MalinochJoel skrev:
Vad kan man förvänta sig för symptom innan motorraset när spridarna är dåliga?

Ojämn gång, hugger vid acceleration, spikande (Detta hör sällan folk som inte vet hur dieselmotorer fungerar, ljudet förändras vid acceleration och låter mer ansträngt, ibland ger det ifrån sig lite krasande ljud.. Motorn kan gå "jämnt" då den tvingas till det vilket höjer förbränningstemperaturen rejält och kan/kommer skada förbränningsrummet)

Spridare är akilleshäl på dieselmotorer som oftast är huvudorsaken till att motorer går sönder, om nu inte remdrivningen/kedjan går av eller utebliven oljesmörjning.

De/Dem
MalinochJoel
30 augusti 2023 · 36 Inlägg

xXSammy skrev:

MalinochJoel skrev:
Vad kan man förvänta sig för symptom innan motorraset när spridarna är dåliga?

Ojämn gång, hugger vid acceleration, spikande (Detta hör sällan folk som inte vet hur dieselmotorer fungerar, ljudet förändras vid acceleration och låter mer ansträngt, ibland ger det ifrån sig lite krasande ljud.. Motorn kan gå "jämnt" då den tvingas till det vilket höjer förbränningstemperaturen rejält och kan/kommer skada förbränningsrummet)

Spridare är akilleshäl på dieselmotorer som oftast är huvudorsaken till att motorer går sönder, om nu inte remdrivningen/kedjan går av eller utebliven oljesmörjning.

Tack! Så med andra ord är det fullt möjligt att vi som totalt okunniga inte har märkt av döende spridare innan raset var ett faktum?

Brådhis * Voff voff *
30 augusti 2023 · 10 314 Inlägg

MalinochJoel skrev:
Skulle man kunna ta med sig de trasiga spridarna till en oberoende mekaniker som då kan bekräfta felet?

Japp! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang