SAAB 9-3 1.9TiD 2007 Svår att starta, kan vara startmotor?

Hadokken
1 oktober 2023 · 2 Inlägg

Hej Folket!

SAAB 9-3 1.9TiD 2007
Miltal: 37.000

Har svårt att starta bilen vinter som sommar.
Oftast så är det lättare att starta när den varit igång en stund.
Kan dock även hända att när man kommer ut från affären så är det samma visa.
https://youtu.be/wLafM6QlxeU

Batteri är okej och laddat.
Glödstift mäter okej.

Jag gissar på startmotor, men då jag inte är så kunnig så vänder jag mig hit innan jag gör något.

Tack på förhand
Robin

Utmarks-Loke
1 oktober 2023 · 5 882 Inlägg

Är du helt hundra på att batteriet är ok? Det låter precis som det är halvtomt. Men om det trots allt är bra kanske det är lindningar i startmotorn som är dåliga. Ta en multimeter och mät vad du har för spänning på den stora anslutningen på startmotorn, med andra mätpinnen mot godset i startmotorn, medan någon vrider på nyckeln.

Hamilton
1 oktober 2023 · 8 868 Inlägg

Byt batteri, byt även alla jordkablar.

Senast redigerat av Hamilton (1 oktober 2023)

Fotograf på tierpidag.se
Hadokken
1 oktober 2023 · 2 Inlägg

Testade med ett nytt starkare batteri för någon månad sedan, gjorde inte någon skillnad.
hade precis samma fel.
Jordkablar kanske man skulle kunna testa, och mäta på startmotor kan ju vara en bra ide.
återkommer när detta är testat smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 oktober 2023 · 13 777 Inlägg

börja med en startkabel mellan motorn och - på batteriet..  blir det ingen skillnad försök göra samam sak mellan startmotorn och batteriet +  alltså vid anslutningen för +kabeln på startmotorn dirrekt till batteriet.  då märker man tydligt om det är ett kontakt problem eller startmotor eller om t.o.m motorn går väldigt trögt.. 

något mår ju inte bra helt klart..         har ju hänt på golf mk2 att startmotorn går jäkligt trögt och då är det en bronsbussning i lådan där startmotorn går in som är sliten.

men hur startmotorn på en gammal saab med dieselmotor låter jag vara osagt..   

en startmotor kan ju helt klart börja gå trögt..  skulle vara intressant att kolla hur mycket effekt det går åt under startförsöket.      dessa motorer är ju inte jätte ovanliga och tanke på vad skatten är på dessa bilar borde det finns en bra tillgång på beg startmotorer  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DrBoost
2 oktober 2023 · 6 Inlägg

Hej!

Enklast är att göra ett startförsök och sedan omedelbart känna på kabelskor vid batteri om de är varma. Är det varma eller rent av heta = hittat felet.

Om inte, kolla anslutning vid startmotorn.

OBS!
Kabelskorna kan vara "jättevarma", risk att man bränner sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang