Riktigt korta körsträckor?

KenthIJ
2 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Letar ju en passande rullstolstransportör , typ "Berlingo" .
Bilen kommer att stå i storbilsgarage så det blir inga minusgrader men...
Bilen skulle behöva gå några riktigt korta körsträckor var vecka. Ca 1km morgon och kväll tre dar i veckan. Ca  3 km morgon och kväll två dar i veckan och sedan en Ca 80 km tur en gång i veckan samt en Ca 160 km tur var fjortonde dag.
Vet ju att korta körsträckor och kallstarter inte är bra för,  spec diesel ( skulle det "kompensera" tillräckligt med de längre turerna? ) men det är väl inte så bra för bensinare heller.
Skulle det funka bättre med elbil eller fulladdad plug in eller är det lika illa för dem med så korta sträckor?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 oktober 2023 · 13 790 Inlägg

KenthIJ skrev:
Letar ju en passande rullstolstransportör , typ "Berlingo" .
Bilen kommer att stå i storbilsgarage så det blir inga minusgrader men...
Bilen skulle behöva gå några riktigt korta körsträckor var vecka. Ca 1km morgon och kväll tre dar i veckan. Ca  3 km morgon och kväll två dar i veckan och sedan en Ca 80 km tur en gång i veckan samt en Ca 160 km tur var fjortonde dag.
Vet ju att korta körsträckor och kallstarter inte är bra för,  spec diesel ( skulle det "kompensera" tillräckligt med de längre turerna? ) men det är väl inte så bra för bensinare heller.
Skulle det funka bättre med elbil eller fulladdad plug in eller är det lika illa för dem med så korta sträckor?

8mil borde räcka gott och väl om inte annat så 160km var 14dag räcker gott och väl..   

så det bör fungera med diesel.    kolla dock att den har dieselvärmare.. sen en batteriladdare är ju inte fel att stödladda ibland..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
2 oktober 2023 · 5 545 Inlägg

Elbil vore ju det optimala för så pass korta körningar, slipper du även frysa i väntan på att motorn ska värma kylvätskan.

Men en elbil som rymmer en rullstol är ju rätt så dyr, men kanske har stor budget?

Köra 8mil en gång i veckan och 16mil varannan vecka är gott om tid att bränna ur partikelfiltret för att slippa bekymmer pga resterande dagars kortkörningar.

Men en diesel tar lång tid att bli varm vid kyla så har den inte parkeringsvärmare vore en bensinare att föredra för komfortens skull.

Kallstarter är inte bra för en motor, mesta slitaget är just vid kallstart.
Men håller många är ändå, verkar hålla runt 10,000mil innan motorslitaget börjar bli märkbart.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 oktober 2023 · 13 790 Inlägg

simlar skrev:
Elbil vore ju det optimala för så pass korta körningar, slipper du även frysa i väntan på att motorn ska värma kylvätskan.

Men en elbil som rymmer en rullstol är ju rätt så dyr, men kanske har stor budget?

Köra 8mil en gång i veckan och 16mil varannan vecka är gott om tid att bränna ur partikelfiltret för att slippa bekymmer pga resterande dagars kortkörningar.

Men en diesel tar lång tid att bli varm vid kyla så har den inte parkeringsvärmare vore en bensinare att föredra för komfortens skull.

Kallstarter är inte bra för en motor, mesta slitaget är just vid kallstart.
Men håller många är ändå, verkar hålla runt 10,000mil innan motorslitaget börjar bli märkbart.

min polo utan värmare tar 2km på sig att släppa ut värme som är skapligt varm.   allt beror på hur bra utrustad bilen är..  i polon sitter det några glödstift som förvärmer vattnet till kupen.  fungerar bättre än vad jag någonsin kunnat tro..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenthIJ
2 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

Bilen kommer ju som sagt att kunna stå i storbilsgarage och där blir inte under 5 plus grader,  vad jag sett,  men det kanske inte hjälper. Skulle man överhuvudtaget få lov att köra dieselvärmare inne i ett storbilsgarage?
Vi skulle kunna ha bilen ute , med diesel/ bensinvärmare , om det skulle vara mer effektivt än i storbilsgarage utan värmare.

KenthIJ
2 oktober 2023 · 1 485 Inlägg

simlar skrev:
Elbil vore ju det optimala för så pass korta körningar, slipper du även frysa i väntan på att motorn ska värma kylvätskan.

Men en elbil som rymmer en rullstol är ju rätt så dyr, men kanske har stor budget?

Köra 8mil en gång i veckan och 16mil varannan vecka är gott om tid att bränna ur partikelfiltret för att slippa bekymmer pga resterande dagars kortkörningar.

Men en diesel tar lång tid att bli varm vid kyla så har den inte parkeringsvärmare vore en bensinare att föredra för komfortens skull.

Kallstarter är inte bra för en motor, mesta slitaget är just vid kallstart.
Men håller många är ändå, verkar hålla runt 10,000mil innan motorslitaget börjar bli märkbart.

Jo elbilar är ju dyrare och finns inte heller så många demo/ begagnade.
Har sett Berlingo el demo för ca 360 000

Lucif3r
2 oktober 2023 · 2 239 Inlägg

Det främsta som händer är att du aldrig blir av med all kondens i oljan, så man lär byta olja betydligt mer frekvent än normalt. Om man bryr sig dvs.
Oljan tar herrejösses mycket längre tid på sig att bli redigt varm än kylvätskan, så vad temp.givaren visar i bilen säger ingenting, tyvärr.

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2023 · 10 314 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det främsta som händer är att du aldrig blir av med all kondens i oljan, så man lär byta olja betydligt mer frekvent än normalt. Om man bryr sig dvs.
Oljan tar herrejösses mycket längre tid på sig att bli redigt varm än kylvätskan, så vad temp.givaren visar i bilen säger ingenting, tyvärr.

16 respektive 8 mil regelbundet som trådskaparen skriver bör räcka alldeles utmärkt för att bilen ska må bra.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang