Köpråd Skoda Superb 2009.

karhart
2 oktober 2023 · 6 Inlägg

Hej!

Jag har hittat en sånhär snygging, gått 28.XXX mil, rätt mkt rostfläckar. Bes ua, säljaren begär 50.000kr.
Vad ska man tänka på vid dessa miltal? Finns även någon buckla vid sparklådan och rost vid hjulhusen. På bakluckan en fläck stor som en femkrona.

Är det ett rimligt köp eller ska jag pruta 20.000kr? wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2023 · 17 571 Inlägg

En opålitlig skrothög för 50 lök??? De dras med en del elfel.
Denna kanske är billig lol :

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=345615

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MisterAxl
2 oktober 2023 · 103 Inlägg

Den där bilen hade jag undvikt som pesten, om du vill ha min åsikt.

För det första så är den alldeles för dyr baserat på din beskrivning, den är max värd hälften av det.
För det andra så kommer rosten att äta upp både bilen och din plånbok om du inte kan laga och åtgärda det själv och kan du laga det på egen hand så kommer din tid att bli uppäten istället.
För det tredje så har den gått nästan 30 000 mil och det är då som bilar börjar få problem, alltså dyra-att-reparera problem om du inte kan meka själv.

Nä, jag hade letat vidare. Spendera dina pengar på en bättre bil! Det kommer att dyka upp så småningom.

karhart
2 oktober 2023 · 6 Inlägg

MisterAxl skrev:
Den där bilen hade jag undvikt som pesten, om du vill ha min åsikt.

För det första så är den alldeles för dyr baserat på din beskrivning, den är max värd hälften av det.
För det andra så kommer rosten att äta upp både bilen och din plånbok om du inte kan laga och åtgärda det själv och kan du laga det på egen hand så kommer din tid att bli uppäten istället.
För det tredje så har den gått nästan 30 000 mil och det är då som bilar börjar få problem, alltså dyra-att-reparera problem om du inte kan meka själv.

Nä, jag hade letat vidare. Spendera dina pengar på en bättre bil! Det kommer att dyka upp så småningom.

Jag har lite foton. Killen säger sig ha lagt ner många timmar och pengar på. Återkommer när jag vet exakt vad. Ny multirem och strävaste. Rost kan jag fixa själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247497/247497-dbcd80c412d55d3f958d504d316393c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247497/247497-6b0e77bb11ae4daafc6d15c9ff7b95a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247497/247497-51814692e5fe61b2942615ce70b6c22b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247497/247497-c1acbaa018c2b0cd0149fc2be844b777.jpg


Ska bara lära mig hur man bifogar foton.

karhart
3 oktober 2023 · 6 Inlägg

Jag har fått ner priset till 35.000kr, han har gjort en hel del på bilen. Ska provköra idag, så får vi se. Har med mig en bilmekanikerbekant som får agera bad cop.

Noobnisse
4 oktober 2023 · 182 Inlägg

Har du kvitton på vad som gjorts? Ser på Biluppgifter att nuvarande ägare endast ägt den en månad och att den var utannonserad för 33 000kr i Augusti =  nuvarande ägare betalade ca 30k. Vad är anledningen till att nuvarande ägare ska sälja efter bara en månad? Kan ju inte vara för att tjäna pengar om han är villig att släppa den för 35k

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2023 · 17 571 Inlägg

Noobnisse skrev:
Har du kvitton på vad som gjorts? Ser på Biluppgifter att nuvarande ägare endast ägt den en månad och att den var utannonserad för 33 000kr i Augusti =  nuvarande ägare betalade ca 30k. Vad är anledningen till att nuvarande ägare ska sälja efter bara en månad? Kan ju inte vara för att tjäna pengar om han är villig att släppa den för 35k

Säljaren ljuger så hela 5G-nätet går ner runt honom när denne öppnar käften? Kanske fuskat till vissa saker så bilen håller någon vecka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MisterAxl
5 oktober 2023 · 103 Inlägg

Tyvärr är det ju som så att den rosten som syns på ytan är oftast bara en bråkdel av vad som faktiskt finns där. Och på bilderna som du visar upp så finns det ju då en del rost och rostbubblor. Om du tror att du kan fixa den rosten på egen hand med allt arbete som det innebär för att det ska bli snyggt, så är det som det är. Men jag ser bilderna och tänker att du kommer att få spendera många timmar med detta.

Sen att bilen dessutom har en historia som även den får mina varningslampor att blinka i kombination med att säljaren nu helt plötsligt gick med på att sälja den för 35 000 kr, när han dessutom säger att han ska ha bytt multirem och lagt ner "många timmar och pengar" på fordonet...varför går han då med på att sälja bilen med förlust? Och vart gick dessa pengar? Menar han att rosten var värre innan han försökte laga det? Eller menar han pengar på nya däck och service?

Tänk på det.
Om han köpte bilen för cirka 30 000 kr (vilket Biluppgifter säger) och lade ner pengar och energi på att rusta upp den och nu väljer att gå med på att sälja den till dig för 35 000 kr när han egentligen ville ha 50 000 kr...det är alltså en mellanskillnad på 5 000 kr från det att han köpte den till det att han säljer den till dig. Vilket betyder i bästa fall att han går med netto-noll på affären, eller att han förmodligen kommer att sälja den med förlust.

Nä, det här känns inte bra. Undvik bilen, är min fortsatta rekommendation. Något luktar konstigt med hela den här affären.

karhart
5 oktober 2023 · 6 Inlägg

Jo, jag valde bort den. Har köpt mig en Saab 9-5 istället. 😂

MisterAxl
5 oktober 2023 · 103 Inlägg

karhart skrev:
Jo, jag valde bort den. Har köpt mig en Saab 9-5 istället. 😂

Så bra!
Då hoppas jag att du kommer att trivas med din nya Saab istället big_smile

karhart
6 oktober 2023 · 6 Inlägg

MisterAxl skrev:

karhart skrev:
Jo, jag valde bort den. Har köpt mig en Saab 9-5 istället. 😂

Så bra!
Då hoppas jag att du kommer att trivas med din nya Saab istället big_smile

Hehe, jag har gjort ett klipp. En 9-5 från 2006, 3 ägare före mig. Vector, gått 27.XXX mil. Inte en rostfläck (!), superfräsch ute och inne. Fick den för 17.000kr så jag är oerhört nöjd. Plus att jag har pengar över till annat skoj. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang