Honda CR-V startar ej. Startspärr, immobilizer

josu71
15 oktober 2023 · 2 Inlägg

Försökte förgäves starta min CRV från 2002 igår och upptäckte då att den gröna startspärr-lampan blinkade. Provade då med min andra nyckel men med samma resultat. Samtidigt slutade centrallåset att fungera. Frågan är om någon här kan ha några goda råd att dela med sig av (förutom att byta bil... smile)

Det jag gjort så långt är att kolla alla säkringar och att haft loss/gjort ren kontakten för startspärren vid tändningslåset. Inget som hjälpt så långt.
Personen som köpte bilen som ny gjorde så utan centrallås/larm och när jag 2009 köpte bilen såg jag till att få ett larm monterat, Defa dvs90, och fick således central låsfunktion på bilen.

Då båda av ovanstående problem uppstod samtidigt kan man ju misstänka att det hör samman på något sätt och på något sätt kopplar till Defa larmet. Efter att ha läst installationsmanualen för larmet verkar det dock inte ha någon sammankoppling med startspärrsystemet på bilen...?

Någon som kan peka mig i rätt riktning på hur jag kan felsöka detta vidare eller kanske har råkat ut för samma fenomen och kan dela med sig av orsak och lösning?

Tack.

Utmarks-Loke
15 oktober 2023 · 5 869 Inlägg

Menar du att larmet installerades 2009 och har fungerat fram till nu?
Hur som helst tror jag det är dags att koppla in en lite mera avancerad felkodsläsare som klarar av att läsa säkerhetssystemen och se vad som händer.

josu71
15 oktober 2023 · 2 Inlägg

Larmet fungerar fortsatt så till vida att jag kan aktivera larmet men själva centrallåsningen har slutat fungera. Detta samtidigt som sybolen för startspärren blinkar och bilen inte längre startar.

Senast redigerat av josu71 (15 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang