Ska det suga så här mycket att råka ut för en skada man ej orsakat

Vansterfilen
6 november 2023 · 100 Inlägg

Vill väl mest beklaga mig men jaja.

Någon mindre begåvad själ backade rakt in i min bil trots backsensorer och allt sådant där som är standard på en ny bil. Detta resulterade i att grillen på min hot-hatch fick sig en mycket dålig dag och fronten ser nu förjävlig ut vilket gör både mig och bilen ledsen.

I vilket fall. Mitt försäkringsbolag täcker hela kalaset då motparten i alla fall erkände att han kört in i min bil, vilket självfallet uppskattas. En olycka är en olycka trots allt. (Men personen bör kanske fundera på att ta bussen i fortsättningen).

Först och främst har jag behövt vänta på en verkstadstid i ungefär en månad. När jag sedan ska lämna in den kommer den behöva stå där en vecka minst. Jag kör därför runt med en "skadad" bil i fyra veckor, och är sedan utan bil i minst en vecka. Försäkringsbolaget säljer in sin försäkring med att "vi står för hyrbil om du ej är ansvarig". Vilket är en sanning med modifikation.

När man pratar med hyrbilsföretaget förstår man att försäkringsbolaget täcker hyreskostnaden men enbart 2/3 av kilometerkostnaden. (Vilket det tydligen finns när försäkringsbolaget står för kostnaden, annars ingår ju typ alltid fria kilometer). Så nu kostar varje mil mig jag kör under veckan 10 kr. Självriskseliminering? Nej, den får jag pröjsa 140kr per dag för annars kostar det mig 10000 ifall skada uppkommer.

Värst av allt är väl kanske ändå att försäkringsbolaget ger mig en hyresbil som är utrymmesmässigt lika. Skitsamma att min bil har (minst) dubbla antalet hästar än din standard hyresekonomiskitbil. Det är tydligen bara viktigt när de sätter min premie som då kostar det dubbla än vad det hade gjort om jag inte hade haft en hot-hatch utan en vanlig tråkig bil.

Så, nu behöver jag köra runt i en Kia Picanto en vecka vilket i bästa fall bara gör mig grovt deprimerad, betala 10kr milen, eventuellt hosta upp en löjlig massa pengar ifall något händer samt en STARTAVGIFT på 250kr för att hyra bil. Tro mig när jag säger att jag ska göra handbromssvängar i varenda gathörn för att "get my money's worth".

Jag hade liksom köpt allt det här om jag själv varit vållande. Men jag har inte gjort något annat än att behandla min bil med den oerhörda kärlek den förtjänar. Mitt liv ska inte påverkas negativt av någon annans påhitt.

Fan ta försäkringsbolag, hyrbilsföretag och speciellt trevliga du som inte kan förstå dig på backsensorer och vars körförmåga är sämre än min gammelmormors. (Hon är död).

Tack för ni lyssnade på mitt Ted-talk.

Senast redigerat av Vansterfilen (6 november 2023)

krambriw
7 november 2023 · 433 Inlägg

Nu är det ju såhär att din "vanliga" bil också hade forsatt kosta stålar varje kilometer om du hade kunnat köra den. Så det är ju faktiskt inte rimligt att du ska få åka gratis bara för att du fått ett ersättningsfordon

Sedan är det ju tråkigt att du inte fått ett likvärdigt fordon men dom har ju löst ditt transportbehov får det antas

Vad gäller handbromssvängar, jag har också funderat mycket över det, det är nog för att få bort dom som de flesta moderna bilar idag har elektrisk handbroms. En sådan bör man inte aktivera i gathörn, oavsett hur förbannad man är

Hoppas nu din kärra åtminstone blir reparerad till belåtenhet

zemet
7 november 2023 · 4 047 Inlägg

När min Navara blev skadad så blev jag också erbjuden nån liten skitbil.

Men jag sa att jag kör ju pickup av en anledning, jag behöver en ordentlig bil.

Så då fick jag en splitter ny Ranger wildtrack med V6a. Det var en fin upgradering över min gamla Navara:)

Dock så tog hyrbilsbolaget ut ett belopp motsvarande full trängselskatt varje dag även om bilen inte användes. SÅ se upp dem det om ni bor i Göteborg eller Stockholm.

Senast redigerat av zemet (7 november 2023)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Vansterfilen
7 november 2023 · 100 Inlägg

krambriw skrev:
Nu är det ju såhär att din "vanliga" bil också hade forsatt kosta stålar varje kilometer om du hade kunnat köra den. Så det är ju faktiskt inte rimligt att du ska få åka gratis bara för att du fått ett ersättningsfordon

Sedan är det ju tråkigt att du inte fått ett likvärdigt fordon men dom har ju löst ditt transportbehov får det antas

Vad gäller handbromssvängar, jag har också funderat mycket över det, det är nog för att få bort dom som de flesta moderna bilar idag har elektrisk handbroms. En sådan bör man inte aktivera i gathörn, oavsett hur förbannad man är

Hoppas nu din kärra åtminstone blir reparerad till belåtenhet

Det där köper jag faktiskt, tack. Nu är jag lite mindre förbannad. (Fortfarande väldigt sur dock.)

Visst har de löst mitt transportbehov, men om jag betalar dyr premie för min bil har starkare motor än gemene mans VW Golf är det väl rimligt att vilja ha en liknande bil under reparationstiden. Sixt har ju liksom exempelvis Cooper S vilket är väldigt snarlikt min bil men nejnej. Kia Picanto är "bra" nog.

Nej, inget nyttjande av elektroniska handbromsar i svängarna. "Lyckligtvis" har Picanto fortfarande en manuell sådan. smile

Tack!

zemet skrev:
När min Navara blev skadad så blev jag också erbjuden nån liten skitbil.

Men jag sa att jag kör ju pickup av en anledning, jag behöver en ordentlig bil.

Så då fick jag en splitter ny Ranger wildtrack med V6a. Det var en fin upgradering över min gamla Navara:)

Dock så tog hyrbilsbolaget ut ett belopp motsvarande full trängselskatt varje dag även om bilen inte användes. SÅ se upp dem det om ni bor i Göteborg eller Stockholm.

Kul att höra! Då fick du ju en utrymmesmässigt liknande bil, vilket är korrekt enligt försäkringsbolagens villkor. Med lite tur så hade den en V6a också wink

Bra info om det där med trängelskatten, vilket företag hyrde du genom? Jag kör i princip bara bil kvällstid så någon trängelskatt vill jag inte betala.

krambriw
7 november 2023 · 433 Inlägg

Jag hoppas verkligen att reparationen går fint, det blir nästa checkpoint att passera. Jag själv, med min förr-förr-förra Audi A6 blev påkörd av en lastbilen gång, plåt o lck behövdes. Bokade självklart in den på en Audi verkstad. Dröjde några dar, sedan ringde TH upp mig, sa den behöver flyttas till annan plåtverksta, blir för dyrt annars. Det ångrade jag sedan bittert att jag gick med på, blev fuskjobb, dom spacklade bucklan o slipa sedan lack. Såg fint ut på ytan, men efter ett par bubblade det upp och rost kom fram där lacken släppte. Så se till att den hamnar på seriös verkstad

zemet
7 november 2023 · 4 047 Inlägg

Vansterfilen skrev:

krambriw skrev:
Nu är det ju såhär att din "vanliga" bil också hade forsatt kosta stålar varje kilometer om du hade kunnat köra den. Så det är ju faktiskt inte rimligt att du ska få åka gratis bara för att du fått ett ersättningsfordon

Sedan är det ju tråkigt att du inte fått ett likvärdigt fordon men dom har ju löst ditt transportbehov får det antas

Vad gäller handbromssvängar, jag har också funderat mycket över det, det är nog för att få bort dom som de flesta moderna bilar idag har elektrisk handbroms. En sådan bör man inte aktivera i gathörn, oavsett hur förbannad man är

Hoppas nu din kärra åtminstone blir reparerad till belåtenhet

Det där köper jag faktiskt, tack. Nu är jag lite mindre förbannad. (Fortfarande väldigt sur dock.)

Visst har de löst mitt transportbehov, men om jag betalar dyr premie för min bil har starkare motor än gemene mans VW Golf är det väl rimligt att vilja ha en liknande bil under reparationstiden. Sixt har ju liksom exempelvis Cooper S vilket är väldigt snarlikt min bil men nejnej. Kia Picanto är "bra" nog.

Nej, inget nyttjande av elektroniska handbromsar i svängarna. "Lyckligtvis" har Picanto fortfarande en manuell sådan. smile

Tack!

zemet skrev:
När min Navara blev skadad så blev jag också erbjuden nån liten skitbil.

Men jag sa att jag kör ju pickup av en anledning, jag behöver en ordentlig bil.

Så då fick jag en splitter ny Ranger wildtrack med V6a. Det var en fin upgradering över min gamla Navara:)

Dock så tog hyrbilsbolaget ut ett belopp motsvarande full trängselskatt varje dag även om bilen inte användes. SÅ se upp dem det om ni bor i Göteborg eller Stockholm.

Kul att höra! Då fick du ju en utrymmesmässigt liknande bil, vilket är korrekt enligt försäkringsbolagens villkor. Med lite tur så hade den en V6a också wink

Bra info om det där med trängelskatten, vilket företag hyrde du genom? Jag kör i princip bara bil kvällstid så någon trängelskatt vill jag inte betala.

Jag var inte vållande till skadan, komme rinte ihåg vilket försäkringsbolag. Jag hade Länsförsäkringar men vet inte om det spelade någon roll.
Hyrbilen fick jag av MABI bil, som hade kontor i samma lokaler som Hedin bils skadeverkstad så det var extremt smidigt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang