Hur stor är olje kanalerna i en motor?

Eleeb90
22 november 2023 · 345 Inlägg

Hej! Någon som har en idé om hur stora olje kanalerna är i en motor?
Visst det är olika för olika motorer såklart.
Misstänker att det tex är större kanaler i en gammal merca förkammardiesel mot en ny modern commonrail diesel?
Jag kom å tänka på det när jag läste om olika motor oljor och dess viskositet samt genomströmningshastighet. Som är lite skilda saker.

Vissa motorer kan kanske ta en 15w40 olja i 15 minusgrader medans samma olja i en modern motor kanske skulle haverera.
I min instruktionsbok står det att jag kan ha 15w40 ner till minus 15 grader. Jag bytte ändå till 10w40 känns bättre. Är en gammal diesel.
Hade kvar 15w40 i en oljekanna var-14 här igår den var nästan som sirap... Så fick mig en funderare ändå smile


Mvh

mats757
23 november 2023 · 915 Inlägg

Det är en väldigt intressant reflektion du har gjort.
På min motorcykel vet jag att oljepumpen cirkulerar 42 liter/minut vis 6000rpm. Alltså motorvägsfart. Inga extrema varvtal på MC.
Jag kan tänka mig att en bilmotor cirkulera lika mycket olja också i motorvägsfart.

Som sagt, gör man den jämförelsen med din oljekanna när det är kallt. Hinner du pumpa 40 liter med oljekannan på en minut?

Oftast är det en grov oljekanal som fördelar olja till de mindre oljekanalerna. Den är gjor grov för att att det ska vara enkelt att tillverka. Är hålet 40cm djupt går det inte att borra med en 5mm borr även om det skulle räcka. Men hålen som går till respektive lager brukar vara ca 4-6mm vid vevaxeln och ännu lite klenare till toppen. Sedan är det lagren som bestämmer hur stor flöde som rinner igenom. typ 2-3 hundradelar....
Så jag.... kall tjock olja är inte bra för en motor som måste smörjas.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2023 · 17 552 Inlägg

Var det inte Ford Sierra som hade för trånga kanaler så bilarna käkade kamaxlar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mats757
23 november 2023 · 915 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Var det inte Ford Sierra som hade för trånga kanaler så bilarna käkade kamaxlar?

Stämmer bra det, Dessa fordar gick det åt många kamaxlar i. Har dock inte hört någonting med trånga oljekanaler. Men låter som en vettig anledning.
Samtidigt var väldigt många motståndare till att använda syntetoljor på den tiden.

SportPilot Ubåtsingenjör
23 november 2023 · 7 236 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Var det inte Ford Sierra som hade för trånga kanaler så bilarna käkade kamaxlar?

Har för mig att bmw m40 lider av samma problem

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang