Elbilar och bromsvätska

MrHyde
28 december 2023 · 662 Inlägg

Jag har funderat på hur länge det dröjer innan det ställs krav på service av elbilar, de blir ju en riktig trafikfara om inte service följs.
Och nu vill jag inte ha några som påstår att elbilar inte behöver service, för det stämmer helt enkelt inte.
Elbilar går så vitt jag vet fortfarande på samma hygroskopiska bromsvätska som vi "vanliga" åker med och den behöver bytas med jämna mellanrum.
Hur kommer det sig att det inte finns några krav från staten och trafikväsendet på en sån viktig säkerhetsfunktion?
Nollvisionen kommer aldrig hända så länge genvägar får tas.

Ser många elbilar på blocket och likande där säljare(både företag och privat) påstår att det är ett helt servicefritt ägande. Detta skrämmer mig då många oinsatta och ointresserade tror på detta fullt ut, och struntar i allt vad det heter service.

Tänker att en del Tesla till exempel har passerat 10 år, och en bromsvätska som är 10+ år gammal är verkligen inte bra alls om den aldrig bytts.
Sen är det trots allt, elbil eller inte, bra att en kunnig fackman kollar över bilen så inte det är något annat trafikfarligt som kan ha hänt/vara på väg att hända. För som vi vet så upptäcker inte dagens alla bilprovningar allt..

Live long, and prosper.
jaka54
28 december 2023 · 5 794 Inlägg

Det finns väl serviceschema även för Elbilar! Saker som kollas vid ett visst antal mil!
Bromsar, leder/bussningar , drivknutar, hjullager, däckslitage, bromsvätska osv osv.

Jesper328
28 december 2023 · 2 387 Inlägg

Är väl ungefär som att säga att man aldrig behöver bry sig om en kamkedja.
Och det behöver man ju inte förrän den sträcks, kuggar, eller att en skena/sträckare ger sig.
Man behöver ju egentligen inte bry sig om en rem heller förrän det rasslar till.

Som vanligt bara lögner för att lättare kunna kränga bil.

Up the RA
MrHyde
28 december 2023 · 662 Inlägg

jaka54 skrev:
Det finns väl serviceschema även för Elbilar! Saker som kollas vid ett visst antal mil!
Bromsar, leder/bussningar , drivknutar, hjullager, däckslitage, bromsvätska osv osv.

Tyvärr verkar det som att vissa märken/modeller inte har serviceschema alls, eller frivillig service. Jo du läste rätt, jag har sett elbilar som har frivillig service där dom mer eller mindre påstår att man inte "måste" göra den..

Hyundai har till exempel säljarna skyltat med att enbart kupéfilter behöver bytas var tredje år eller nåt sånt, men att inget annat behövs.

Live long, and prosper.
MrHyde
28 december 2023 · 662 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är väl ungefär som att säga att man aldrig behöver bry sig om en kamkedja.
Och det behöver man ju inte förrän den sträcks, kuggar, eller att en skena/sträckare ger sig.
Man behöver ju egentligen inte bry sig om en rem heller förrän det rasslar till.

Som vanligt bara lögner för att lättare kunna kränga bil.

Jag förstår vad du menar, men en kamkedja som går gör ju inte så att bilen inte går att stanna. Säkerhetsbiten jag syftade på var att det är just en så viktig grej som bromsarna som påverkas.

Live long, and prosper.
Hamilton
29 december 2023 · 8 865 Inlägg

MrHyde skrev:
Jag har funderat på hur länge det dröjer innan det ställs krav på service av elbilar, de blir ju en riktig trafikfara om inte service följs.
Och nu vill jag inte ha några som påstår att elbilar inte behöver service, för det stämmer helt enkelt inte.
Elbilar går så vitt jag vet fortfarande på samma hygroskopiska bromsvätska som vi "vanliga" åker med och den behöver bytas med jämna mellanrum.
Hur kommer det sig att det inte finns några krav från staten och trafikväsendet på en sån viktig säkerhetsfunktion?
Nollvisionen kommer aldrig hända så länge genvägar får tas.

Ser många elbilar på blocket och likande där säljare(både företag och privat) påstår att det är ett helt servicefritt ägande. Detta skrämmer mig då många oinsatta och ointresserade tror på detta fullt ut, och struntar i allt vad det heter service.

Tänker att en del Tesla till exempel har passerat 10 år, och en bromsvätska som är 10+ år gammal är verkligen inte bra alls om den aldrig bytts.
Sen är det trots allt, elbil eller inte, bra att en kunnig fackman kollar över bilen så inte det är något annat trafikfarligt som kan ha hänt/vara på väg att hända. För som vi vet så upptäcker inte dagens alla bilprovningar allt..

Står så här i manualen gällande Tesla "Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)"

Fotograf på tierpidag.se
Muskelbil
29 december 2023 · 398 Inlägg

Om det införs obligatorisk mätning av vattenhalt i bromsvätskan var gång bilen passerar bilprovningen så är det orosmomentet snabbt löst.
Däremot kan jag tänka mig att det kommer bli flera nedslag på äldre bilar ägda av hemmamekare plus de som lämnas hos billigabosse för oljebyte.
Något säger mig att den som köpt en nyare bil även är benägen att se till att den sköts.
Som sas här ovan, det finns angiven intervall för bromsvätskekontroll på Tesla som du valde som exempel.
Eftersom Teslaägarna inte ens behöver ta sin bil till bilverkstaden för en sådan kontroll eller ens vara vid bilen när den utförs av en resande servicetekniker borde dom vara mer benägna att få det fixat än den som måste ta bilen till märkesverkstaden och krångla med transport därifrån för att kunna sköta sitt arbete, med tur får dom låna en bil av verkstaden annars blir det hyrbil.
Teslaägarna däremot är på arbetet under tiden den resande teknikern utför arbetet på parkeringen.

MrHyde
29 december 2023 · 662 Inlägg

Muskelbil skrev:
Om det införs obligatorisk mätning av vattenhalt i bromsvätskan var gång bilen passerar bilprovningen så är det orosmomentet snabbt löst.
Däremot kan jag tänka mig att det kommer bli flera nedslag på äldre bilar ägda av hemmamekare plus de som lämnas hos billigabosse för oljebyte.
Något säger mig att den som köpt en nyare bil även är benägen att se till att den sköts.
Som sas här ovan, det finns angiven intervall för bromsvätskekontroll på Tesla som du valde som exempel.
Eftersom Teslaägarna inte ens behöver ta sin bil till bilverkstaden för en sådan kontroll eller ens vara vid bilen när den utförs av en resande servicetekniker borde dom vara mer benägna att få det fixat än den som måste ta bilen till märkesverkstaden och krångla med transport därifrån för att kunna sköta sitt arbete, med tur får dom låna en bil av verkstaden annars blir det hyrbil.
Teslaägarna däremot är på arbetet under tiden den resande teknikern utför arbetet på parkeringen.

Precis, men att det skulle införas ser jag som ett enormt långskott tyvärr.. Men det skulle vara väldigt bra, även för folk med förbränningsmotorer eftersom precis som du skriver så skulle hemmapulare som inte har riktig koll få sig en bakläxa.

Angående Teslan, hur många läser egentligen manualen nuförtiden? Till någonting alls faktiskt, inte bara bilar.. Sen är frågan om det verkligen kommer upp som en varning varje gång man startar precis som serviceintervallen på en förbränningsbil, eller om det bara är något ägaren förväntas göra.
Och även där kan ju folk välja att inte betala kostnaden för servicen av bilen och "kolla det själv", även om dom inte gör det eller inte gör det rätt, för jag kan tänka mig att servicen kostar en del den också precis som andra märken.

Tänker att det säkerligen är flera elbilar som inte konstant varnar för sådant, alternativt varnar men ägarna struntar i varningen för dom tror att "verkstaden bara försöker tjäna pengar, min bil är ju servicefri" eftersom säljarna/säljaren påstår det. Jag känner ett par stycken med elbil som är noll bilintresserade, ingen av dom trodde att man behövde serva en elbil alls.

Live long, and prosper.
doktorduett
29 december 2023 · 365 Inlägg

det finns inget krav på att man ska byta bromsvätska på en bensin bil
så dom är lika farliga????

Mossan1
29 december 2023 · 2 865 Inlägg

doktorduett skrev:
det finns inget krav på att man ska byta bromsvätska på en bensin bil
så dom är lika farliga????

Precis.  Och gamla och redan slitna fordon servas "sådär". Bromsvätskan inkluderad.  Visst är elbilar tyngre generellt och vatten i bromsvätskan gör den avsevärt sämre om/när den värms upp.
Men eftersom den använder elmotorn som generator för många inbromsningar blir det nog mer problem med kärvande, rostiga bromsskivor, osv än fossil-fordon.

Elbilarna ska minsann in på bilprovningen dom också, så nått himla stort problem lär det inte bli.

Oroar mig isf mer för hur man ska kontrollera stabiliteten i åldrande batterierna.
Flera av mina mobiltelefoner har batteriet svällt på och är därmed osäkert.
Batterierna är ju så pass inbyggda av flera skäl att dom blir svåra att inspektera på tex bilprovningen.
Kanske är uppbyggda på helt andra sätt än mobilbatterier, men...

MrHyde
29 december 2023 · 662 Inlägg

doktorduett skrev:
det finns inget krav på att man ska byta bromsvätska på en bensin bil
så dom är lika farliga????

Det stämmer, det finns inga krav(men det borde göra det), men en förbränningsbil har serviceintervaller som oftast sköts någorlunda. Även en helt okunnig får det antingen berättat av bilen när det är dags, eller förstår tillräckligt att man måste serva med jämna mellanrum.

Men varför jag nämner elbilar är för att de ofta används som säljargument att dom är "servicefria" och det köper folk med hull och hår tyvärr. Finns ingen förbränningsbil som aldrig behöver en service, och det har aldrig sagts så om nån förbränningsbil så vitt jag vet.

Mossan1 skrev:
Elbilarna ska minsann in på bilprovningen dom också, så nått himla stort problem lär det inte bli.

Jag har besiktat alla mina bilar som varit 4 olika märken i 10 års tid på olika stationer tillhörande olika företag och har aldrig varit med om att dom mätt fuktmängden i bromsvätskan. Eller ens lagt ett närmare öga på behållaren mer än eventuellt att det finns vätska i den. Sen att bromsar känns svampiga har jag även varit med om gått igenom besiktning(inte mina bilar dock) så länge de klarar bromsprovet någorlunda. Och bromsar som känns svampiga pga dålig bromsvätska kan ju fort bli riktigt kass, så nog kör du inte 1 år till med det allt.
Och bilprovningen vet vi ju sen tidigare att de missar mängder med saker, oavsett vilket företag man åker till.
Så att det ska lösas med dagens bilprovning tror jag inte ett dugg på.

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
29 december 2023 · 10 297 Inlägg

Var hittar du information från dom olika tillverkarna som säger att bilen ej behöver servas alls? Jag kan inte hitta någonting som säger detta? Tvärtom finns det mycket info som säger att man måste serva för att behålla garantier och liknande på batterierna.

Jag tror inte det du beskriver är ett större problem på elbilar än på andra bilar. Folk som inte servar och sköter om sin bil finns oavsett drivmedel. Dom som struntar i att serva elbilen struntade säkerligen i att serva sin fossilbil också.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
29 december 2023 · 7 269 Inlägg

Muskelbil skrev:
Om det införs obligatorisk mätning av vattenhalt i bromsvätskan var gång bilen passerar bilprovningen så är det orosmomentet snabbt löst.
Däremot kan jag tänka mig att det kommer bli flera nedslag på äldre bilar ägda av hemmamekare plus de som lämnas hos billigabosse för oljebyte.
Något säger mig att den som köpt en nyare bil även är benägen att se till att den sköts.
Som sas här ovan, det finns angiven intervall för bromsvätskekontroll på Tesla som du valde som exempel.
Eftersom Teslaägarna inte ens behöver ta sin bil till bilverkstaden för en sådan kontroll eller ens vara vid bilen när den utförs av en resande servicetekniker borde dom vara mer benägna att få det fixat än den som måste ta bilen till märkesverkstaden och krångla med transport därifrån för att kunna sköta sitt arbete, med tur får dom låna en bil av verkstaden annars blir det hyrbil.
Teslaägarna däremot är på arbetet under tiden den resande teknikern utför arbetet på parkeringen.

Prov med att införa analys av bromsvätskan gjordes av ASB på 1990-talet.
Att analysera vatteninnehållet i bromsvätskan i behållaren vid huvudbromscylindern är ett slag i luften.
Det är bromsvätskan i systemet/bromskretsarna som ska analyseras.
Provet hos ASB avslöjade att ett övervägande antal av de bilar man skulle ta bromsvätskeprov på hade så dåliga luftnipplar i hjulcylindrarna/bromsoken att de brast när bilprovarna försökte lossa dem.
ASB:s kostnader för att ersätta kunderna skulle bli orimliga med tanke på reparationskostnaden, bärgning till verkstad, ersätta kunderna förlorad arbetsinkomst samt hyra av alternativt fordon.
Utredningen tillställdes styrelsen för ASB (mestadels (okunniga) politiker) som beslutade att "projekt bromsvätskeanalys" inte skulle genomföras.
För den som vill veta mer och googla på ärendet, var Torvald Öman projektledare.

Om de samlade biltillverkarna, världsopinionen och lagstiftande myndigheter intresserade sig för verklig bilsäkerhet hade man lagstiftat om ICKE hygroskopisk bromsvätska för länge sedan.
Citroen har ju den gröna LHM-vätskan, som även Rolls Royce och Bentley använder.
Tre säkerhetsmedvetna biltillverkare.

B t w vill jag påminna om den tragiska olyckan med en Volvo polisbil för många år sedan.
Två polismän omkom och den tredje, föraren, åtalades för vållande till annans död.
Olyckan inträffade på vägen ner till samhället Sälen, från Högfjällshotellet, efter den bitvis branta backens slut.
Föraren hävdade att bromspedalen hade "gått i botten".
Trodde Tingsrätten inte på, så polismannen dömdes mot sitt nekande.
Emellertid fick polismannen hjälp att undersöka olycksbilen, bl a av SKA, Statens Kriminaltekniska Anstalt, i Solna.(DÅ)
Vid analys av bromsvätskan visa det sig att den var så vattenbemängd att ångblåsor mycket väl hade kunnat uppstå, vilka i sin tur gjort att bromspedalen "gick i botten".
Erfarna biltävlingsförare visste att fenomenet kunde uppstå vid långlopp, men inte varför.
De lärde sig att det går att pumpa upp bromsvätsketryck så att ångblåsorna komprimeras, och bromsarna "tar".
Om man har sinnesnärvaro vill säga!
Men det visste inte polisen som körde och vanligt folk heller.
Och det vet väl inte "folk" i dag heller - utom en liten skara verkligt bilkunniga.

I polisbilarnas tillsynsprogram, för Chrysler Valiant 1968, infördes att bromsvätska ska bytas varje 4.000 mil.

Peugeot hade det inskrivet i tillsynsprogrammet redan 1967 - fransk framsynthet!

Hemmamek
29 december 2023 · 188 Inlägg

Finns ju inga krav på service av vanliga bilar, så varför skulle det krävas med el?
Antar att tillverkarna har rekommenderad serviceintervall även på el, även om det kanske finns undantag som nämnts i tråden. Misstänkter dock att det är mycket "fintstilt" som missas om inte service utförs, även om det inte är explicit nämnt. Typ att det inte är ett "krav" men sedan vissa garantier inte gäller om man inte servat.

Sen besiktas ska ju alla sorter göras. Och existensberättigandet för det är ju att se till att fordonen är någorlunda säkra. Så skulle inte oroa mig mer för en 10 år gammal oservad Tesla än en 30 år gammal Volvos som inte fått nån vettig service på 15 år.

Sen angående obligatorisk service lär det ju komma förr eller senare. Riktningen går ju mot att vi ska bli mer och mer kontrollerade och  mindre fria inom allt möjligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang