Utan navring

Lars123
29 december 2023 · 176 Inlägg

Går det att köra utan navring, fälgarna är 110mm och navet på bilen är 100mm. Den ska som sagt bara gå 30 men vad tror ni, har beställt ringar men kanske kör utan i en vecka eller två isåfall

Senast redigerat av Lars123 (29 december 2023)

Hemmamek
29 december 2023 · 188 Inlägg

Körde hela förra sommaren utan på min vanliga Audi A4. Hitttade igen den vid nästa däckbyte. Tror vi kört utan på farsans också. Dessa var dock mindre, typ 50-60mm, kanske gör skillnad.
Trodde helt ärligt att de bara var till för att underlätta montering. Men har förstått att de fyller andra viktigare syften också.

Men kort sagt, jag tror inte det är några problem, iaf inte så kort tid.
Var uppmärksam på vibrationer och sluta kör om det uppstår kanske.

Utmarks-Loke
29 december 2023 · 5 870 Inlägg

Konan på hjulskruven centrerar oftast hjulen ganska bra. Får man vibrationer kan man prova att vrida hjulet ett skruvhål och se om det hjälper

Brådhis * Voff voff *
30 december 2023 · 10 297 Inlägg

I 30 km/h lär du inte märka någon skillnad med eller utan. Iaf inte om du sätter dit fälgen vettigt och drar åt bultarna korsvis och stegvis, då centrerar det rätt bra på dom.

Glöm inte att efterdra, chansen att det rör på sig lite är större när bultarna ska centrera...

Men visst är det bättre med navringar, så sätt dit det när du får dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
30 december 2023 · 398 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Konan på hjulskruven centrerar oftast hjulen ganska bra. Får man vibrationer kan man prova att vrida hjulet ett skruvhål och se om det hjälper

Hjulskruv! 💪
Jag ger en guldstjärna i kanten.

Muskelbil
30 december 2023 · 398 Inlägg

Lars123 skrev:
Går det att köra utan navring, fälgarna är 110mm och navet på bilen är 100mm. Den ska som sagt bara gå 30 men vad tror ni, har beställt ringar men kanske kör utan i en vecka eller två isåfall

Vad är det för bil?

Mossan1
30 december 2023 · 2 866 Inlägg

Det är nog olika mellan fälgarna.
Missade själv att en navring ramlade ur vid en reparation på en Volvo S70 jag hade förr. Okörbar över 80km pga vibrationer och vobbel.  Jäklar vad jag funderade innan jag fann felet.

Går den bra är det bara att åka.
Blir den som mitt exempel kan man nog köra i stan, typ.

zzr94092
1 januari · 4 407 Inlägg

Är en A-traktor,så funkar nog ändå...

doktorduett
1 januari · 365 Inlägg

jag har ALLDRIG ägd en navring , är 60 år började köra bil när jag var 17 o har kört otaliga bilar båda på gata o bana o har alldrig haft några som helst problem

Utmarks-Loke
1 januari · 5 870 Inlägg

doktorduett skrev:
jag har ALLDRIG ägd en navring , är 60 år började köra bil när jag var 17 o har kört otaliga bilar båda på gata o bana o har alldrig haft några som helst problem

Men då kanske du haft hjul som har rätt storlek på navhålet, vilket är det vanligaste

doktorduett
1 januari · 365 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

doktorduett skrev:
jag har ALLDRIG ägd en navring , är 60 år började köra bil när jag var 17 o har kört otaliga bilar båda på gata o bana o har alldrig haft några som helst problem

Men då kanske du haft hjul som har rätt storlek på navhålet, vilket är det vanligaste

NEJ... dom centrerar bra på bulterna.
har haft alskens konstiga fälgar genom åren, o som sagt båda på gata o bana

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang