Köpråd 70-80k

sumej
5 januari · 20 Inlägg

Hej

Kör just nu en -04 Golf och söker en uppgradering! Har varit super nöjd med bilen och haft få problem, som tur är.

Söker nu en ny bil som är ungefär lika stor, halvkombi, helst automat och kanske lite sportig samt hållbar. Läst att det är många i gruppen som säger att man ska hålla sig undan VAG, är dem så illa?

Är det något jag behöver tänka på? Bensin eller diesel, motor etc. Rätt ny till bilar fortfarande.

Har kikat på nyare Golfar men också Seat Leon, bägge från VAG. Vad tror ni kan vara en schysst uppgradering för mig?

Senast redigerat av sumej (5 januari )

simlar
5 januari · 5 536 Inlägg

Min upplevelse är att i dagens läge får man bara skit för 70-80k. 10+år gamla bilar som gått närmare 30,000mil, dvs runt dom milen som slitdelar såsom bussningar, hjullager, stötdämpare och fjädrar börjar ge upp en efter en.
Om du inte absolut måste byta bil så hade jag fortsatt köra med din gamla Golf.



Årsmodell av bil i din budget finns nästan bara dieselbilar då det var väldigt billigt att köra med för 10år sedan.
Men kör du sällan längre sträckor (5mil+) kan jag inte rekommendera en diesel då du kommer få problem med partikelfiltret i så fall.
En diesel inom budget är ofta dyrare i skatt än en bensinare så hänger även på total körsträcka per år ifall det skulle löna sig att köra diesel.

Denna kalkylator gillar jag för att snabbt se hur många mil som krävs innan dieselbilens lägre förbrukning betalat av sin dyrare skatt.
(Kalkylatorn tar inte hänsyn till eventuell skillnad i försäkring, service, reparationer och värdeminskning.)
https://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/

Senast redigerat av simlar (5 januari )

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
sumej
5 januari · 20 Inlägg

simlar skrev:
Min upplevelse är att i dagens läge får man bara skit för 70-80k. 10+år gamla bilar som gått närmare 30,000mil, dvs runt dom milen som slitdelar såsom bussningar, hjullager, stötdämpare och fjädrar börjar ge upp en efter en.
Om du inte absolut måste byta bil så hade jag fortsatt köra med din gamla Golf.



Årsmodell av bil i din budget finns nästan bara dieselbilar då det var väldigt billigt att köra med för 10år sedan.
Men kör du sällan längre sträckor (5mil+) kan jag inte rekommendera en diesel då du kommer få problem med partikelfiltret i så fall.
En diesel inom budget är ofta dyrare i skatt än en bensinare så hänger även på total körsträcka per år ifall det skulle löna sig att köra diesel.

Denna kalkylator gillar jag för att snabbt se hur många mil som krävs innan dieselbilens lägre förbrukning betalat av sin dyrare skatt.
(Kalkylatorn tar inte hänsyn till eventuell skillnad i försäkring, service, reparationer och värdeminskning.)
https://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/

Okej, tråkigt! Då sparar jag nog lite mer pengar och tack för hemsidan, blir nog en bensinare.

Vad är en rimlig budget för en relativt modern bil nuförtiden? 100k?
Har du någon åsikt kring bilmärken, motorer etc som jag borde kolla efter?

simlar
5 januari · 5 536 Inlägg

Kring 120k verkar man kunna hitta vettiga bilar i Golf-klassen.

Personligen föredrar jag Skoda, men är då främst för jag jobbar med dom så jag enkelt kan laga bilen själv.
VW och Seat är ju i princip samma bilar, men just Skoda upplever jag som snäppet bekvämare på våra vägar då dom vanligtvis har lite mjukare fjädring än sina märkes-syskon.

Octavia tycker jag är väldigt bekväma och rymliga för en bil i Golf-storlek, speciellt dom av årsmodell 2013+ är riktigt fina både utvändigt och invändigt i mitt tycke.
Dom finns ju dock inte som halvkombi utan är då en riktig kombi.


Vissa är väldigt insnöade på vilket märke man har på bilen.
Min rekommendation är att provköra några olika bilar i den storleksklassen du söker efter och bildar en uppfattning om vad som känns bäst för dig.
Rekommenderar även att du försöker söka så mycket information som möjligt om dom bilmodeller du kollar på och bilda en uppfattning om vilka som verkar bäst för dina krav (t.ex krav på låga service/reparationskostnader så vill du hitta vilken bilmodell som är mest driftsäker).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang