Peugeot 306 2003 länkarmslagring

Abbe20
17 januari · 5 Inlägg

Hej allihopa! Ursäkta om tråden ligger på fel kategori.

Jag köpte en Peugeot 306 2003 årsmodell igår som hade fått en prick på besiktningsprotokollet. Det är godkänd men under "bra att veta" står det:

Länkarmslagring, bakre vänster, glapp

Jag tänkte det är inget stort och fick lite rabatt på bilen med tanke på att jag ska laga den. Nu ringde jag mekanikern och fick snabb besked att just den modellen kan man inte byta endast länkarmen på baksidan och måste byta hela. Det var inte så detaljerat så jag fattade inte vad han menade riktigt men ska åka till han eftermiddag.

Är det någon som kan om denna bil? är länkarmslagring det samma som länkarmsbussning? När jag kör i potthåll eller när vägen är gropig låter det.

EDIT: Jag läser lite och hittar att bussning är alltså bara en liten gummi? Har lite svårt att tro på att den kan orsaka så mycket ljud.

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248337/248337-b74bb1c4e717b306f0998589edc12792.jpg

Han säger jag ska beställa sånt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248337/248337-658d1be7281c05ef2df26336920c2f41.jpg


EDIT: Andra mekanikern säger att det går inte bara byta bussning och hela bakaxeln behöver bytas. Har jag blivit blåst?

Senast redigerat av Abbe20 (17 januari )

Pininfarina406
17 januari · 543 Inlägg

Abbe20 skrev:
Hej allihopa! Ursäkta om tråden ligger på fel kategori.

Jag köpte en Peugeot 306 2003 årsmodell igår som hade fått en prick på besiktningsprotokollet. Det är godkänd men under "bra att veta" står det:

Länkarmslagring, bakre vänster, glapp

Jag tänkte det är inget stort och fick lite rabatt på bilen med tanke på att jag ska laga den. Nu ringde jag mekanikern och fick snabb besked att just den modellen kan man inte byta endast länkarmen på baksidan och måste byta hela. Det var inte så detaljerat så jag fattade inte vad han menade riktigt men ska åka till han eftermiddag.

Är det någon som kan om denna bil? är länkarmslagring det samma som länkarmsbussning? När jag kör i potthåll eller när vägen är gropig låter det.

EDIT: Jag läser lite och hittar att bussning är alltså bara en liten gummi? Har lite svårt att tro på att den kan orsaka så mycket ljud.

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248337/248337-b74bb1c4e717b306f0998589edc12792.jpg

Han säger jag ska beställa sånt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248337/248337-658d1be7281c05ef2df26336920c2f41.jpg


EDIT: Andra mekanikern säger att det går inte bara byta bussning och hela bakaxeln behöver bytas. Har jag blivit blåst?

Jag har en Peugeot 206cc 2001 med exakt samma (dumma) bakaxelkonstruktion.
Min axel var tokslut höger bak så jag köpte en sån där sats som du visar.
För det första var det nästan omöjligt att få dit den och för det andra så höll det bara 2 år eftersom själva axelröret också var slitet. Så mitt råd blir, köp en renoverad bakaxel och byt hela.
D har du fräscha lager på båda sidor också.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
zzr94092
17 januari · 4 407 Inlägg

Precis,är axelbyte på dom där! Bytt några på jobbet,har du skivbromsar bak så behöver du inte ens lufta dom! Ett enkelt jobb faktiskt ett enkelt jobb att byta axeln...

Abbe20
17 januari · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Precis,är axelbyte på dom där! Bytt några på jobbet,har du skivbromsar bak så behöver du inte ens lufta dom! Ett enkelt jobb faktiskt ett enkelt jobb att byta axeln...

Jag förstår men det blir ju mer än själva bilens pris nästan. Jag köpte bilen igår för 15k och idag säger mekkan det blir minst 10k för axelbyte.

Mack Forum- och sitemoderator
18 januari · 26 168 Inlägg

Abbe20 skrev:

zzr94092 skrev:
Precis,är axelbyte på dom där! Bytt några på jobbet,har du skivbromsar bak så behöver du inte ens lufta dom! Ett enkelt jobb faktiskt ett enkelt jobb att byta axeln...

Jag förstår men det blir ju mer än själva bilens pris nästan. Jag köpte bilen igår för 15k och idag säger mekkan det blir minst 10k för axelbyte.

Att köpa en fransk bil för 15k är lite som ett lotteri..eller grisen i säcken.
Att franska bilar rent generellt kan ha udda lösningar på problemen är en annan. Man får leva med det, eller välja ett annat märke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Steff240
18 januari · 1 026 Inlägg

Tyvärr har du nog gått på en nit...

Jag hade köpt en reparationssats och gjort ett försök med den, inga stora pengar borta om det visar sig inte fungera.
Annars kör du vidare som den är tills besiktningen ger dig anmärkning på länkarmslagringen. Ett "bra att veta" på protokollet kan du åka runt med i flera år med lite tur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang