Audi A3 (8p) 1,6 2003 vevhusventilation

Pelowest
21 januari · 2 Inlägg

Hej,
Har problem med bilen, har stått sen oktober men nu efter ca 3 månader så får jag problem efter att jag kört 2,5 km stannar den och epc samt motorlampa tänds. Går att rulla hem men inte mycket mer än så.

Har efter lite klurande ringat in det till vevhusventilationen. Då locket till motorolja dansar när jag tar loss det och låter det ligga kvar.
Såg även att oljestickan hade skjutits ut.
Då jag också märkte att oljan tagit slut så någonstans har den rymt.

Har konstaterat oljeklägg i dels locket till oljepåfyllningen men även i slangarna till och från densamma, dessa har rengjorts.

Är där fler delar som hänger ihop med ventilationen av vevhuset eller kan det vara något annat som gör övertrycket?

Gasspjället?
Något som kan frysa?
Kan det hänga ihop med sekundärluftfläkten?
Kan inte känna något flås eller sug från den när slangarna är av.


Ha det gott !

Senast redigerat av Pelowest (21 januari )

Mossan1
22 januari · 2 879 Inlägg

Vevhusventilationen är inte bara slangarna utan också kanaler i blocket.
På illa oljeservade ex kan även dom sludge'a igen och blockera flödet.

Ett lätt undertryck ska det vara med motorn igång. En plasthandske tex ska alltså vilja neråt, inte utåt.  Låt den inte sugas in om silen är borta.

Lyser motorlampan finns felkod/er att läsa ut och få mycket bättre gissningar.

Gasspjället?
Har inget med över/undertryck I vevhuset att göra.  Med lysande motorlampa = kanske.

Något som kan frysa?
Visst. Klägget är ofta vatten i olja. = kan frysa till ispropp och blockerar kanaler.

Kan det hänga ihop med sekundärluftfläkten?
Nä, en sekundärluftpump trycker in luft i avgasröret före kat för att höja syrenivån tillfälligt för att katten ska tända snabbare när extra bränsle kommer pga kall motor.

Avses en vakuumpump är den för att hålla vakuum till bromsservon när motorns egenskapade vakuum inte räcker.  Finns ofta om bilen har antisladd, tex.

Pelowest
26 januari · 2 Inlägg

Tack Mossan1 för bra info om hur det ligger till !
Plasthandsken fladdrar, dvs den blåser inte upp sig och den sugs inte in utan verkar hålla kolvarnas tempo.
När motorn och vädret blev varmare ökade olje nivån bilket tyder på ispropp, jag har kunnat köra någon mil nu utan att den stannar på samma sätt men däremot så har motorlampan tänts, och esp.
När jag kikade på felkoderna är de lite olika, 1314, 16706, 7226, 16725, 16719 där jag bara lyckats hitta vad de 2 sista hänger ihop med.
Jag bytte kamaxelgivare tidigare i år men den verkar ha gett upp igen.
Kanske rengöring räcker.
Men det jag märker nu är att bilen är svårstatad.

Jag får kolla på det med vacuumpump då, kan ju hänga ihop med esp åtminstone.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang