Malus-skatt, när upphör den?

torsen
25 januari · 7 269 Inlägg

För att exemplifiera.
En bil är påställd första gången 2021-03-30.
Har mars, juli, september som betalningsmånader.
Malus-skatten är 7.569:-.
Efter 3 år 1.724:-.
När sjunker skatten från Malus till "normal"?

Muskelbil
25 januari · 398 Inlägg

Den förhöjda skatten gäller i tre år från det att bilen blir skattepliktigt för första gången. 
Därefter återgår den till vanlig fordonsskatt.

granadadr
25 januari · 7 299 Inlägg

sjukt att den ens ska ha det från början,, tycker bilar ska ha skatt efter vikt, som förr i världen,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 januari · 13 758 Inlägg

granadadr skrev:
sjukt att den ens ska ha det från början,, tycker bilar ska ha skatt efter vikt, som förr i världen,

ja men sen har vi några få som styr hela miljörörlsen och gör allt för att förstöra folks val och levende och ekonomi...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muskelbil
25 januari · 398 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:
sjukt att den ens ska ha det från början,, tycker bilar ska ha skatt efter vikt, som förr i världen,

ja men sen har vi några få som styr hela miljörörlsen och gör allt för att förstöra folks val och levende och ekonomi...

Det var ett beslut taget av majoriteten i riksdagen.
Politik är inte tillåtet att diskutera här, har jag förstått av forumsreglerna.
Men, du vet säkert hur riksdagen fungerar med mandat och frågeställningar innan omröstning och slutgiltigt beslut tas.
Det är inte några få utan majoriteten.

Bonus malussystemet tycker jag är ett smart system som styr nybilsköpare till alternativ med lägre utsläpp.
Har man barn och barnbarn kanske det kan vara av vikt, även för den som köper begagnade bilar, att det blir lägre utsläpp.

Hemmamek
25 januari · 188 Inlägg

Muskelbil skrev:
Bonus malussystemet tycker jag är ett smart system som styr nybilsköpare till alternativ med lägre utsläpp.
Har man barn och barnbarn kanske det kan vara av vikt, även för den som köper begagnade bilar, att det blir lägre utsläpp.

Skulle kunna ha en behovsprövning för att ens få äga bil kanske. Statsbor generellt kan åka buss eller cykla. Muskelbilar har noll existensberättigande tongue räcker gott och väl med minimotorer för att ta sig fram.
De rika kan dock så klart köpa utsläppsrätter för att fortsätta få flyga privatjet. Inte vill vi stoppa dem från att leva som vanligt, bara Svensson.

"Don't call it a grave, it's the future you chose."

torsen skrev:
En bil är påställd första gången 2021-03-30.
Har mars, juli, september som betalningsmånader.
Malus-skatten är 7.569:-.
Efter 3 år 1.724:-.
När sjunker skatten från Malus till "normal"?

Rimligen efter tre år, alltså efter detta års skatt?

Muskelbil
26 januari · 398 Inlägg

Hemmamek skrev:

Muskelbil skrev:
Bonus malussystemet tycker jag är ett smart system som styr nybilsköpare till alternativ med lägre utsläpp.
Har man barn och barnbarn kanske det kan vara av vikt, även för den som köper begagnade bilar, att det blir lägre utsläpp.

Skulle kunna ha en behovsprövning för att ens få äga bil kanske. Statsbor generellt kan åka buss eller cykla. Muskelbilar har noll existensberättigande tongue räcker gott och väl med minimotorer för att ta sig fram.
De rika kan dock så klart köpa utsläppsrätter för att fortsätta få flyga privatjet. Inte vill vi stoppa dem från att leva som vanligt, bara Svensson.

"Don't call it a grave, it's the future you chose."

torsen skrev:
En bil är påställd första gången 2021-03-30.
Har mars, juli, september som betalningsmånader.
Malus-skatten är 7.569:-.
Efter 3 år 1.724:-.
När sjunker skatten från Malus till "normal"?

Rimligen efter tre år, alltså efter detta års skatt?

Behovsprövningar kommer generera fusk liknande dessa äldre damer i norra Sveriges inland som äger en BMW M3 eller Supra för att barnbarnen inte vill/kan betala sin försäkringspremie.
Det saknas faktiskt publika transportmedel även i städerna.
Ska jag, exempelvis, förflytta mig de 12km jag har till mitt ena företag tar det 88 minuter med buss och 17 minuter med bilen dörr till dörr.
Den högmilade "mystique" muskelbil jag kör till vardags har 573hk och 600Nm och har en energieffektiv drivlina.

Senast redigerat av Muskelbil (26 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang