Vindrutetorkarearmar - automatiskt uppfällbara.

torsen
25 januari · 7 285 Inlägg

Mycket, som JAG tycker, onödigt skit finns på moderna/nyare bilar.
Elbaklucka t ex.
Elhissar bak.
Automatiska torkare.
Stop-and-go.

I stället skulle det vara bekvämt med automatiskt uppfällbara  torkararmar både fram och bak.
Finessen skulle var avstängningsbar som "stop-and-go"-funktionen.
På en av mina bilar så händer följande då man lägger i backväxeln:
Utvändiga backspeglarna siktar in sig på bakhjulen.
Backningskameran tänds.
Bakrutetorkaren slår ett slag - ytterst olyckligt om gummibladet är fastfruset.

Inte ens svensktillverkade(kinesiska?) bilar är anpassade för nordiskt klimat med is på rutorna!
Is på rutorna borde ha förekommit både i Trollhättan och i Göteborg?

En annan sak man kan bli vansinnig på är att om man startar motorn och går ut och skrapar vindrutan så slår torkarna ett slag då och då så man riskerar skada handen med isskrapan.
Funktionen går inte att stänga av.

Det enda "moderna" jag inte klagar på är är den infällbara dragkroken.

Är jag kverulant?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari · 17 559 Inlägg

Är jag kverulant?

Ledsen torsen men...

Jag tycker om autotorkare. Gillar även det automatiska heljuset och att bilen håller sig mitt i filen av sig själv. Beträffande torkarna så är det inte som förr, är bladet fastfruset så stängs torkaren av tills föraren gör en omstart av den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrHyde
25 januari · 663 Inlägg

torsen skrev:
Mycket, som JAG tycker, onödigt skit finns på moderna/nyare bilar.
Elbaklucka t ex.
Elhissar bak.
Automatiska torkare.
Stop-and-go.

Jag är inne på ditt spår, mycket onödigt skit får folk att bli för slappa i trafiken och alla tror att bilen fixar allt åt en.

Jag hade en Legacy -05 för ett antal år sedan, den hade extra värmeslingor nere där torkarna låg i viloläge så när du slog på vindrutevärmen och bakrutevärmen så värmdes även torkarbladen upp. Smidigt tyckte jag i alla fall.

Hybrid_ skrev:
Jag tycker om autotorkare. Gillar även det automatiska heljuset och att bilen håller sig mitt i filen av sig själv. Beträffande torkarna så är det inte som förr, är bladet fastfruset så stängs torkaren av tills föraren gör en omstart av den.

I November hade vi dimma här efter E16 i Gästrikland, hade en Volvo XC40 framför mig med automatiskt helljus, den blinkade nästan som ett utryckningsfordon. Uppenbarligen uppfattade den inte mötande bilar lika bra i dimman, så den bländade på och av var 2-3 sekund. Även när det låg en bil 20-30 meter framför i samma fil.
Eftersom majoriteten är oförmögen att tänka själv bara för att det finns automatiska funktioner(gäller även DRL-auto) så hatar jag automatiska detaljer, just för att folk inte fattar att dom bländar eller för den delen inte syns utan baklyse.
Automatiska detaljer får folk att bli lata och inte lära sig sin bil, vilket jag ser som negativt.

Live long, and prosper.
Hemmamek
25 januari · 205 Inlägg

MrHyde skrev:
Eftersom majoriteten är oförmögen att tänka själv bara för att det finns automatiska funktioner(gäller även DRL-auto) så hatar jag automatiska detaljer, just för att folk inte fattar att dom bländar eller för den delen inte syns utan baklyse.

Det enda problemet med dessa är ju just att baklyset inte också är inkluderat. Både fram och bakljus bör vara på när bilen är på i min mening.

Utmarks-Loke
25 januari · 5 874 Inlägg

Min nya bil har torkare som jag helt och hållet styr själv. Jag sätter på dom själv, stänger av dom själv, och kan välja intervall om jag vill. Fantastiskt skönt att få tillbaka den makten efter att ha haft en bil med regnsensor och automatik. Samma med backspegeln, äntligen får jag bestämma själv när jag vill blända av, vilket är vid betydligt svagare ljus bakifrån än automatiken i min gamla bil satte gränsen vid. Jag tycker de flesta automatiska funktioner är skräp som försämrar bilen. Att man dessutom får betala extra för det är helt bisarrt.

Jesper328
26 januari · 2 392 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Att man dessutom får betala extra för det är helt bisarrt.

Det är ju premium. wink
Går alltid att sälja halvt utvecklat lull-lull, behöver knappt marknadsföras.

Men ja, håller med att man kan leva utan de allra flesta finesserna.
Regnsensorer framförallt då de ALDRIG fungerar tillfredsställande.

Däremot så älskar jag elbakluckor av den enkla anledningen att jag vägrar gå mer än en gång mellan bil och hus efter storhandlingen.
Har man tre kassar på vardera arm och slask på backen så är det rätt så gött att kunna trycka till en knapp med näsan istället för att behöva lyfta kassar om 300kg upp till huvudhöjd. lol

Senast redigerat av Jesper328 (26 januari )

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari · 17 559 Inlägg

Som Teknikens Värld skrev i senaste (nr3/24)  när de testar de tre billigaste bilarna man kan köpa nya: "Växelspak och handbromskrycka. Tänk vad de hittar på nuförtiden!" lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 januari · 7 285 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Min nya bil har torkare som jag helt och hållet styr själv.

En Torakku?

Utmarks-Loke
27 januari · 5 874 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Min nya bil har torkare som jag helt och hållet styr själv.

En Torakku?

japp.

Lucif3r
27 januari · 2 233 Inlägg

Den enda "moderna" finess jag saknar på min primitiva V70 är justerbar intervall på torkarna. Det skulle vara rätt trevligt att kunna styra. Händer ju titt som tätt att intervall är för långsamt, och halv-fart-konstant är för snabbt...

Elektriskt stängande/öppnande av bakluckan kan jag se som en bra sak i vissa fall, inget jag skulle svära över att ha, men heller inget jag svär över att inte ha smile

Resten av alla moderna finesser tycker jag mest är trams... Fler saker som kan/kommer gå sönder...

granadadr
27 januari · 7 300 Inlägg

torsen skrev:
Mycket, som JAG tycker, onödigt skit finns på moderna/nyare bilar.
Elbaklucka t ex.
Elhissar bak.
Automatiska torkare.
Stop-and-go.

I stället skulle det vara bekvämt med automatiskt uppfällbara  torkararmar både fram och bak.
Finessen skulle var avstängningsbar som "stop-and-go"-funktionen.
På en av mina bilar så händer följande då man lägger i backväxeln:
Utvändiga backspeglarna siktar in sig på bakhjulen.
Backningskameran tänds.
Bakrutetorkaren slår ett slag - ytterst olyckligt om gummibladet är fastfruset.

Inte ens svensktillverkade(kinesiska?) bilar är anpassade för nordiskt klimat med is på rutorna!
Is på rutorna borde ha förekommit både i Trollhättan och i Göteborg?

En annan sak man kan bli vansinnig på är att om man startar motorn och går ut och skrapar vindrutan så slår torkarna ett slag då och då så man riskerar skada handen med isskrapan.
Funktionen går inte att stänga av.

Det enda "moderna" jag inte klagar på är är den infällbara dragkroken.

Är jag kverulant?

det sista skulle du klaga på,, varför ska man ha en elinfälld dragkrok?? som gjort för att gå sönder, elhissar bak är ej dumt,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Hilmer
27 januari · 1 789 Inlägg

Lucif3r skrev:
Den enda "moderna" finess jag saknar på min primitiva V70 är justerbar intervall på torkarna. Det skulle vara rätt trevligt att kunna styra. Händer ju titt som tätt att intervall är för långsamt, och halv-fart-konstant är för snabbt...

I början av 90-talet så köpte jag en grunka på Biltema som gjorde att man kunde med ett vred justera hastigheten så att det passade för stunden och den fungerade mycket bra! Kanske går att hitta på Wish eller liknande numera!? wink

Lucif3r
27 januari · 2 233 Inlägg

Hilmer skrev:

Lucif3r skrev:
Den enda "moderna" finess jag saknar på min primitiva V70 är justerbar intervall på torkarna. Det skulle vara rätt trevligt att kunna styra. Händer ju titt som tätt att intervall är för långsamt, och halv-fart-konstant är för snabbt...

I början av 90-talet så köpte jag en grunka på Biltema som gjorde att man kunde med ett vred justera hastigheten så att det passade för stunden och den fungerade mycket bra! Kanske går att hitta på Wish eller liknande numera!? wink

Ja det är inte så svårt att knåpa ihop något själv med en simpel timer alá 555 heller. Finns även ett relä från någon annan bilmodell som går att "programera" som passar. Men jag har vetat om båda 2 i 12 år och ännu inte fixat det, så det lär väl aldrig bli av big_smile tongue

Mew
28 januari · 2 172 Inlägg

Lucif3r skrev:

Hilmer skrev:

Lucif3r skrev:
Den enda "moderna" finess jag saknar på min primitiva V70 är justerbar intervall på torkarna. Det skulle vara rätt trevligt att kunna styra. Händer ju titt som tätt att intervall är för långsamt, och halv-fart-konstant är för snabbt...

I början av 90-talet så köpte jag en grunka på Biltema som gjorde att man kunde med ett vred justera hastigheten så att det passade för stunden och den fungerade mycket bra! Kanske går att hitta på Wish eller liknande numera!? wink

Ja det är inte så svårt att knåpa ihop något själv med en simpel timer alá 555 heller. Finns även ett relä från någon annan bilmodell som går att "programera" som passar. Men jag har vetat om båda 2 i 12 år och ännu inte fixat det, så det lär väl aldrig bli av big_smile tongue

Det där relät lät intressant. Speciellt om det även skulle funka i lite äldre modeller. big_smile Vad satt det i?

Hilmer
28 januari · 1 789 Inlägg

Lucif3r skrev:

Hilmer skrev:

Lucif3r skrev:
Den enda "moderna" finess jag saknar på min primitiva V70 är justerbar intervall på torkarna. Det skulle vara rätt trevligt att kunna styra. Händer ju titt som tätt att intervall är för långsamt, och halv-fart-konstant är för snabbt...

I början av 90-talet så köpte jag en grunka på Biltema som gjorde att man kunde med ett vred justera hastigheten så att det passade för stunden och den fungerade mycket bra! Kanske går att hitta på Wish eller liknande numera!? wink

Ja det är inte så svårt att knåpa ihop något själv med en simpel timer alá 555 heller. Finns även ett relä från någon annan bilmodell som går att "programera" som passar. Men jag har vetat om båda 2 i 12 år och ännu inte fixat det, så det lär väl aldrig bli av big_smile tongue

Kom ju på nu att jag monterade ett relä från VW/Audi i min 855a, bara bytte ut torkarrelät mot detta, passade rakt i och med detta så kunde man ställa intervallet, fan vad man glömmer bort saker...

torsen
28 januari · 7 285 Inlägg

Hilmer skrev:

Lucif3r skrev:

Hilmer skrev:
I början av 90-talet så köpte jag en grunka på Biltema som gjorde att man kunde med ett vred justera hastigheten så att det passade för stunden och den fungerade mycket bra! Kanske går att hitta på Wish eller liknande numera!? wink

Ja det är inte så svårt att knåpa ihop något själv med en simpel timer alá 555 heller. Finns även ett relä från någon annan bilmodell som går att "programera" som passar. Men jag har vetat om båda 2 i 12 år och ännu inte fixat det, så det lär väl aldrig bli av big_smile tongue

Kom ju på nu att jag monterade ett relä från VW/Audi i min 855a, bara bytte ut torkarrelät mot detta, passade rakt i och med detta så kunde man ställa intervallet, fan vad man glömmer bort saker...

Hella har en "intervalltorkarmotoranordning" som man var tvungen att montera på alla 2CV som importerades från och med 1970.
Lagen krävde nämligen vid registreringsbesiktningen att bilen skulle ha minst 2 torkarhastigheter(samt elektrisk vindrutespolare).
Vid regbes av min 2CV, 1990 = sista årsmodellen), som är en flyttgodsbil, krävdes varken flera hastigheter på torkarna eller elektrisk spolare.
(men däremot krockintyg på tanken som är av plast = Volvo och SAAB hade plåttankar = riktkarlarna vid svensk regbes)
Så jag har en manuell spolarpump med gummiblåsa  och endast en hastighet på torkarna.
Det senare kallas "manuell intervalltorkare"  när man "duttar till" knappen med långfingret då och då genom ratten.
B t w så får själv även bestämma över blinkersen - som inte har någon återgång(som på en del MC).
B t w 2 så hade äldre 2CV "urverksblinkers" (som en äggklocka).
B t w 3 så har 2CV aldrig haft "pilar" utan hade blinkers redan 1949.

torsen
28 januari · 7 285 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Min nya bil har torkare som jag helt och hållet styr själv.

En Torakku?

japp.

Då får jag väl lov att se mig om efter en sådan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang