Ang ersättning för skada på motorn

krambriw
30 januari · 433 Inlägg

"Bilverkstaden föreslås"
Jag tolkar dig då som att försäkringsbolaget sagt detta? Eller menar du att det är verkstaden själva som föreslår detta?

granadadr
30 januari · 7 299 Inlägg

för att man ej ska köra en bil som läcker olja,, ,dessutom med lampa tänd,, dem tänker ,då får man skylla sig själv

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Mossan1
30 januari · 2 866 Inlägg

Det är ju inte säkert att motorn tagit allvarligare skada. 
Men risken finns absolut.

Och försäkringen kanske inte täcker (lite självförvållade) följdskador som i detta fallet.  Skulle inte bli helt rådlös.
Annat vore om man krachat allvarligare  så man inte kommer tills sans i tid och fattar att motorn går utan olja.

Själv hade jag kollat MYCKET noga i demonterade oljetråget efter spån.
Ser man inget uppenbart hade jag gjort ett mycket tätt oljebyte där man också dissekterar (ord/stavning?) oljefiltret.
Givetvis lyssnat noga på motorn och kanske tagit ett oljetryck (ev lagerskada) och kompprov (cylinderrepor)
Faktiskt inte jätteovanligt att kolvarna skär före lagren.
Vet några Saab'ar där så skett.

Senast redigerat av Mossan1 (30 januari )

spillolja
30 januari · 4 036 Inlägg

Igentligen är det verkstadens uppgift att kolla efter "spån" om så är fallet ska bolaget kontaktas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Anders321
30 januari · 7 Inlägg

spillolja skrev:
Igentligen är det verkstadens uppgift att kolla efter "spån" om så är fallet ska bolaget kontaktas

Men om det är så att det är spån i oljan och motorn blivit skadad, bör inte försäkringsbolaget stå för det då också?

spillolja
30 januari · 4 036 Inlägg

en någorlunda seriös verkstad skulle döma ut motorn om spån finns och bolaget indirekt bli tvingad att stå för notan för byte eller renovering av spisen, så nu är det bara in med kärran och få det fixat

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang