Köpråd stark dragbil, BMW X5? Annat?

zemet
30 januari · 4 047 Inlägg

Ahonen skrev:

zemet skrev:
Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Eftersom du jobbat med bytesintervaller osv.
Har alltid undrat vad som är bäst, och har läst så otroligt många olika teorier.

Vi kan ta en bil med dieselmotor och kamkedja som exempel. (Just för att du nämnde det kedja).
Att köra med billig olja (Biltema eller dylikt) i 1000-1500 mil, ELLER köra samma bil med med dyr olja (Castrol eller dylikt) i 3000 mil.
Vad anser du är bäst?
Såklart med rätt klassning och viskositet för båda oljorna osv.

Olja med samma klassning hade jag kört billig olja med halva bytesintervallet helt klart.

Sotet som slipar ner komponeterna filtreras inte bort så det hjälper inte speciellt mycket med en dyrare olja.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
zemet
30 januari · 4 047 Inlägg

SNR27DB skrev:

zemet skrev:

Brådhis skrev:

Nu missade du min poäng totalt... Läs gärna igen vad jag skrev. smile

Jag svarade endast på att du påstod att tillverkarnas intervall var felaktiga och bad dig redogöra för vilket intervall du anser vara bättre och framförallt varför.

Ingenstans skrev jag någonting om att man inte skulle serva sin bil. Det hittade du på helt ur luften. smile

Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Så egentligen borde man tänka ungefär 1500 mil på alla bilar (vanliga Svensson-bilar som Svensson-körs)?

Nej det skulle jag inte säga.
Bytesintervallet sätts ju så långt man kan utan att få allt för stort slitage för majoriteten av körfallen.
"Svensson körning" är nog en relativt skonsam körcykel.

Har man få kallstarter, lite tomgångskörning och relativt låg förbrukning så bör man inte vara orolig.

Om man däremot drar husvagn eller liknande efter sig året runt och står på tomgång 30 min varje morgon för att få bilen varm så bör man nog halvera sitt intervall.

Min Navara var ju en "arbetsbil" som man räknar med går betydligt hårdare än en v70.

Trots nästan 8L motorolja så var bytesintervallet endast 1600 mil på den.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Muskelbil
30 januari · 398 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:

Brådhis skrev:

Nu missade du min poäng totalt... Läs gärna igen vad jag skrev. smile

Jag svarade endast på att du påstod att tillverkarnas intervall var felaktiga och bad dig redogöra för vilket intervall du anser vara bättre och framförallt varför.

Ingenstans skrev jag någonting om att man inte skulle serva sin bil. Det hittade du på helt ur luften. smile

Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Ja, då är du sannolikt mer än väl insatt i detta. smile

Men kan man verkligen generellt säga att 3000 mil alltid är skadligt som folk gör, eller är det beroende av en massa variabler där 3000 kan vara okej?

Vi kan ta min förra Volvo V70 fas2 som exempel, när jag sålde den hade den gått 35000 mil. Jag hade kört 15000 av dom milen över 3,5 år. Servad enligt boken hela vägen, dvs var 3000:e mil. Inga oljerelaterade problem när den såldes, eller någon gång tidigare sedan den var ny (känner han som hade den som tjänstebil innan jag köpte den).

Vilket miltal är det jag skulle kunnat förvänta mig att uppnå om jag hade behållit bilen och dubblat servicekostnaden i min ägo? 60000 mil istället för vadå?

Det finns gott om långmilare som inte fått någon extra kärlek alls utöver tillverkarens rekommendationer och som ändå tuffar på. Är det värt att dubbla servicekostnaden baserat på känsla (vilket det som regel är när folk väljer 1500 mils intervall som alternativ) och sedan inte ens äga bilen när "bonusmilen" uppnås? Om dom ens någonsin uppnås...

Hoppas du förstår min poäng här, jag är inte ute efter att "tjafsa emot", du kan säkert detta bättre än jag. Men jag kan, utifrån mina erfarenheter och kunskaper (har viss utbildning inom detta, men jobbar inte med det), anse att dubbla servicekostnaden för en svenssonbil för att motorn på den ska klara 50+k mil när det mesta i övrigt på den är slut långt innan är att elda för kråkorna. smile

V70fas2?
Vad är för modell?

Brådhis * Voff voff *
30 januari · 10 297 Inlägg

zemet skrev:

Brådhis skrev:

zemet skrev:

Jag jobbar med motorutveckling och bla med oljebytesintervall. Så jag är väll ungefär så insatt man kan bli i ämnet:)

Service kostar pengar och tid. Därför är det i tillverkarna och kundernas intresse att ha så långa bytesintervall som möjligt.
Ibland blir detta fel och man får backa och ha kortare intervall igen.

En stor anledning till att många motorer fått problem med kamkedjorna är att man har för mycket sot i oljan som slipar i kedjelänkarna och gör kedjan längre tills den hoppar.

3000 mils service är inte det som är bäst för motorn, det är så långt man kan sträcka bytesintervallet utan att få allt för stora risker för överdrivet slitage och haverier.

Har man tänkt behålla en bil flera år så anser jag att man bör byta olja mycket tidigare än 3000 mils intervall.
Hur mycket tidigare beror på körsätt mm.

Ja, då är du sannolikt mer än väl insatt i detta. smile

Men kan man verkligen generellt säga att 3000 mil alltid är skadligt som folk gör, eller är det beroende av en massa variabler där 3000 kan vara okej?

Vi kan ta min förra Volvo V70 fas2 som exempel, när jag sålde den hade den gått 35000 mil. Jag hade kört 15000 av dom milen över 3,5 år. Servad enligt boken hela vägen, dvs var 3000:e mil. Inga oljerelaterade problem när den såldes, eller någon gång tidigare sedan den var ny (känner han som hade den som tjänstebil innan jag köpte den).

Vilket miltal är det jag skulle kunnat förvänta mig att uppnå om jag hade behållit bilen och dubblat servicekostnaden i min ägo? 60000 mil istället för vadå?

Det finns gott om långmilare som inte fått någon extra kärlek alls utöver tillverkarens rekommendationer och som ändå tuffar på. Är det värt att dubbla servicekostnaden baserat på känsla (vilket det som regel är när folk väljer 1500 mils intervall som alternativ) och sedan inte ens äga bilen när "bonusmilen" uppnås? Om dom ens någonsin uppnås...

Hoppas du förstår min poäng här, jag är inte ute efter att "tjafsa emot", du kan säkert detta bättre än jag. Men jag kan, utifrån mina erfarenheter och kunskaper (har viss utbildning inom detta, men jobbar inte med det), anse att dubbla servicekostnaden för en svenssonbil för att motorn på den ska klara 50+k mil när det mesta i övrigt på den är slut långt innan är att elda för kråkorna. smile

Jag skulle säga att 3000 mil är okej i 99% av fallen.
Där man uptäcker problem är ju ofta på taxibilar mm och då byts motrorer på garanti oftast eftersom det är stora kunder med nya bilar.

Att säga att 3000 mil är skadligt skulle jag inte göra. Det fungerar ju för den absoluta majoriteten av körfallen.

Vill man vara säker så får man ta prover från sin egen olja och få dem analyserade så man ser hur mycket metall partiklar, sot, syra mm man har i oljan och därefter ta ett beslut.

Det är omständigt,och som privatperson utan tillgång till gränsvärden mm så är det svårt att säga om intervallet är för långt eller inte.


Det är ju som du säger väldigt svårt att räkna hem att dubbla service kostnaden för en svenssonbil.

Samtidigt så har vi ju sett ganska många motorer med problem med framförallt kamkedjor pga för långa serviceintervall.

Kör man en bil där man vet att det är problem med kedjorna tex VAGS 1.2TSI och 1.4TSI så är det nog värt att halvera bytesintervallet.

För en bil med kamrem är det inte lika viktigt även om vev lager tex slits snabbare.

För att försöka sammanfatta det hela: Om man inte har ett väldigt konstigt körsätt som tex mycket tomgångskörning och kallstarter så kommer tillverkarens oljebytesintervall fungera så länge man inte kör en dåligt konstruerad motor som VAGs 1.2 & 1.4 TSI.

Gör man service själv så hade jag nog servat minst en gång per år oavsett om man kommit över 3000 mil eller inte.
Det är ju inte så dyrt att byta olja och filter själv.

Tack för mycket bra svar, helt enig med dig på alla punkter. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
30 januari · 10 297 Inlägg

Muskelbil skrev:
V70fas2?
Vad är för modell?

Slarvigt uttryckt, men V70 08-16 kallas i folkmun för fas 2 / V70 II.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
30 januari · 398 Inlägg

Brådhis skrev:

Muskelbil skrev:
V70fas2?
Vad är för modell?

Slarvigt uttryckt, men V70 08-16 kallas i folkmun för fas 2 / V70 II.

V70II alltså.
Eftersom fas 2 finns på S/V40 generation 1 från my-01 var det därför jag blev fundersam, om det var en V40 eller V70.
I folkmun håller jag inte med om, jag har aldrig stött på det, om du ursäktar, korkade namnet tidigare trots att jag ägt flera och min bilverkstad reparerar servar sådana var vecka.
Jag kan tänka mig att det är ett okunnigt lekmannauttryck, som grävskopa om grävmaskin eller bakre vindruta osv.
Men, jag skulle beställa delar till en V70II hos en redervdelsfirma och dom stolpskotten benämner bilen V70III.
Det blev köp annorstädes givetvis.
Tack för ditt svar.

Brådhis * Voff voff *
30 januari · 10 297 Inlägg

Muskelbil skrev:

Brådhis skrev:

Muskelbil skrev:
V70fas2?
Vad är för modell?

Slarvigt uttryckt, men V70 08-16 kallas i folkmun för fas 2 / V70 II.

V70II alltså.
Eftersom fas 2 finns på S/V40 generation 1 från my-01 var det därför jag blev fundersam, om det var en V40 eller V70.
I folkmun håller jag inte med om, jag har aldrig stött på det, om du ursäktar, korkade namnet tidigare trots att jag ägt flera och min bilverkstad reparerar servar sådana var vecka.
Jag kan tänka mig att det är ett okunnigt lekmannauttryck, som grävskopa om grävmaskin eller bakre vindruta osv.
Men, jag skulle beställa delar till en V70II hos en redervdelsfirma och dom stolpskotten benämner bilen V70III.
Det blev köp annorstädes givetvis.
Tack för ditt svar.

Har du inte hört det så existerar det självfallet inte. wink Vi övriga rättar oss i ledet.

Senast redigerat av Brådhis (30 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muskelbil
30 januari · 398 Inlägg

Brådhis skrev:

Muskelbil skrev:

Brådhis skrev:

Slarvigt uttryckt, men V70 08-16 kallas i folkmun för fas 2 / V70 II.

V70II alltså.
Eftersom fas 2 finns på S/V40 generation 1 från my-01 var det därför jag blev fundersam, om det var en V40 eller V70.
I folkmun håller jag inte med om, jag har aldrig stött på det, om du ursäktar, korkade namnet tidigare trots att jag ägt flera och min bilverkstad reparerar servar sådana var vecka.
Jag kan tänka mig att det är ett okunnigt lekmannauttryck, som grävskopa om grävmaskin eller bakre vindruta osv.
Men, jag skulle beställa delar till en V70II hos en redervdelsfirma och dom stolpskotten benämner bilen V70III.
Det blev köp annorstädes givetvis.
Tack för ditt svar.

Har du inte hört det så existerar det självfallet inte. wink Vi övriga rättar oss i ledet.

Bra, gör det.

SNR27DB
30 januari · 38 Inlägg

Någon som har fler förslag? Listan just nu är BMW X5, VW Touareg, Jeep Grand Cherokee. Finns det fler kandidater eller ska man hålla sig till någon av dessa?

Muskelbil
30 januari · 398 Inlägg

Grand Vitara
RX450H
RAV4

SNR27DB
30 januari · 38 Inlägg

Muskelbil skrev:
Grand Vitara
RX450H
RAV4

För låg dragvikt på alla dom. Behöver kunna dra minst 2500 kg.

Muskelbil
30 januari · 398 Inlägg

SNR27DB skrev:

Muskelbil skrev:
Grand Vitara
RX450H
RAV4

För låg dragvikt på alla dom. Behöver kunna dra minst 2500 kg.

Du skrev i inledande inlägg gärna dra 2500kg.
Hade du angett det som ett krav hade jag inte föreslagit dessa tre.

zemet
30 januari · 4 047 Inlägg

SNR27DB skrev:
Någon som har fler förslag? Listan just nu är BMW X5, VW Touareg, Jeep Grand Cherokee. Finns det fler kandidater eller ska man hålla sig till någon av dessa?

Cayenne får väll dra och ryms inom budget. Jag hade dock köpt Touareg istället men hittar du en fin med låga mil så kanske det är nåt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
SNR27DB
30 januari · 38 Inlägg

zemet skrev:

SNR27DB skrev:
Någon som har fler förslag? Listan just nu är BMW X5, VW Touareg, Jeep Grand Cherokee. Finns det fler kandidater eller ska man hålla sig till någon av dessa?

Cayenne får väll dra och ryms inom budget. Jag hade dock köpt Touareg istället men hittar du en fin med låga mil så kanske det är nåt.

Är inte servicen på Porsche svindyr?

zemet
30 januari · 4 047 Inlägg

SNR27DB skrev:

zemet skrev:

SNR27DB skrev:
Någon som har fler förslag? Listan just nu är BMW X5, VW Touareg, Jeep Grand Cherokee. Finns det fler kandidater eller ska man hålla sig till någon av dessa?

Cayenne får väll dra och ryms inom budget. Jag hade dock köpt Touareg istället men hittar du en fin med låga mil så kanske det är nåt.

Är inte servicen på Porsche svindyr?

Ingen aning, på såpass gammal bil hade jag gjort service själv. Men skall du lämna till Porsche så lär det ju kosta.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
simlar
30 januari · 5 536 Inlägg

Cayenne är ju tekniskt sett en Touareg med Porsche emblem.
Audi Q7 är ju också "samma" bil.

Förmodligen dyrt lämna på Porsche, men vilken verkstad som helst som kan serva en Touareg kan serva en Cayenne.

Misstänker dock att en Cayenne kan vara dyrare i försäkring än en Touareg.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
31 januari · 10 297 Inlägg

SNR27DB skrev:
Sitter och funderar kring dragbil. Gjorde en tråd om detta för ett bra tag sedan men förutsättningarna har ändrats lite sen dess och det blev aldrig av att jag köpte något den gången. Jag skulle gärna ha en bil som får dra 2500 kg eller mer (har BE givetvis), som är värd att LB-regga (dvs äldre än 2011), som är trevlig att köra med (kör 12 mil per dag) och som är hållbar och inte kostar en förmögenhet att äga. Har kikat lite på BMW X5 någonstans runt 2008-2010, gillar körkänslan i BMW men har bara kört något nyare modeller. Har även kikat på Mercedes GL/GLK, Mitsubishi Pajero osv. Tyvärr är Toyota Land Cruiser för dyra annars hade valet varit enkelt. Vi är 2 i familjen + hundar så har inget behov av baksäten, därav idén med LB-reggning för att slå två flugor i en smäll sas med skatten och mer plats till hundarna/last.

Vad har ni för tankar? Priset är inte hugget i sten men ligger gärna inte mycket över 150k. Diesel och 4WD/AWD känns självklart med så tungt släp.

Bara några tankar kring LB-reggning. Du får ju för all del lägre skatt, men du får dyrare besiktning, du har en kostnad för att regga om den, du måste köpa ett lastgaller, du får (egentligen) inte parkera överallt, om du tex har en vägassistansförsäkring så gäller den som regel (iaf i grundutförandet) endast personbilar, din försäkring blir dyrare (så var det iaf när jag senaste hade en LB-reggad bil, men det var iofs 20 år sedan)...

Så blir skatten så mycket lägre att det lönar sig...? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SNR27DB
1 februari · 38 Inlägg

Brådhis skrev:

SNR27DB skrev:
Sitter och funderar kring dragbil. Gjorde en tråd om detta för ett bra tag sedan men förutsättningarna har ändrats lite sen dess och det blev aldrig av att jag köpte något den gången. Jag skulle gärna ha en bil som får dra 2500 kg eller mer (har BE givetvis), som är värd att LB-regga (dvs äldre än 2011), som är trevlig att köra med (kör 12 mil per dag) och som är hållbar och inte kostar en förmögenhet att äga. Har kikat lite på BMW X5 någonstans runt 2008-2010, gillar körkänslan i BMW men har bara kört något nyare modeller. Har även kikat på Mercedes GL/GLK, Mitsubishi Pajero osv. Tyvärr är Toyota Land Cruiser för dyra annars hade valet varit enkelt. Vi är 2 i familjen + hundar så har inget behov av baksäten, därav idén med LB-reggning för att slå två flugor i en smäll sas med skatten och mer plats till hundarna/last.

Vad har ni för tankar? Priset är inte hugget i sten men ligger gärna inte mycket över 150k. Diesel och 4WD/AWD känns självklart med så tungt släp.

Bara några tankar kring LB-reggning. Du får ju för all del lägre skatt, men du får dyrare besiktning, du har en kostnad för att regga om den, du måste köpa ett lastgaller, du får (egentligen) inte parkera överallt, om du tex har en vägassistansförsäkring så gäller den som regel (iaf i grundutförandet) endast personbilar, din försäkring blir dyrare (så var det iaf när jag senaste hade en LB-reggad bil, men det var iofs 20 år sedan)...

Så blir skatten så mycket lägre att det lönar sig...? smile

Det beror helt på den individuella bilen, det är inte alla som lönar sig, man måste kolla upp kostnaderna för olika bilar och se vad slutnotan blir, vissa lönar sig, andra inte.

SNR27DB
13 februari · 38 Inlägg

Efter mycket fram och tillbaka blev det till slut en BMW X5, 2011 med 15k på mätaren, 2 ägare, senaste ägaren haft den i 10 år, välservad och går som en klocka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang