Jesper328 skrev:
Ingen aning, vet ju inte ens vad det är för motor.
Något att sikta på är runt 800rpm OM motorn tycker om det.
Senast jag skruvade Strombergare så var det en Saab 99 automatare.
Ställde då tomgången så att den precis orkade hålla bilen på Driven, blev ungefär 750-800rpm på neutralen.
Tips är att ratta bränslet med en bredbandslambda i ändröret om du har en sådan.
Annars kan man ju säkert åka förbi närmsta besiktningsstation med en påse bullar och be om att få låna fyrgasmätarn några minuter.
Sikta på Lambda 1.0 / AFR 14.7:1
Bör även sägas att du ska se över förgasaren (om du inte redan gjort det) innan du börjar ratta, framförallt membranet under övre locket.
Sprickor i det membranet kommer att ställa till det, och du kan ratta bränslet hur mycket du vill men det kommer inte att bli bra.
De går att köpa separat också och är förbrukningsvara på Strombergare.
Kolla Folkraceshop.
Kommer absolut att se över förgasaren men avvaktar då jag kommer införskaffa weber/fajs inom kort. Är mer van vid att justera webrar än stromberg.
Jag har faktiskt en extra bredbandslambda i garaget. Är membranet för accelerationspumpen eller vad är det för något membran?
Jag ska forska på lite om hur jag ska använda bredbandslambdan. Tack för svaret!
simlar skrev:
Antar det är din 85as 244 i din profil.
Du bör ha en lapp i motorrummet där tomgångsvarvtal, tändning och CO-halt ska stå.
Oftast så är det, tomgångsvarvtal 800-900rpm, 6-12° förtändning på tomgång och 1,0-2,0 i CO på tomgång.
Dom som går att justera CO så har du justering av CO-halt på skruven under flottörkoppen.
8mm hylsa behövs.
Skruva in för att höja munstycket och därigenom sänka CO på tomgång.
Om du justerar med hjälp av lambdamätare så sikta inte på 1 i Lambda på tomgång.
Runt 0,9 i lambda ger i regel ca 2,0 i CO och är där motorn går som bäst på tomgång.
Tomgångsvarvtalet justeras på mässingsskruven vid tomgångsventilen på insuget framför förgasaren.
O-ringen på denna skruv blir hård med åren och tappar spänsten. Byt o-ring för annars kommer tomgångsskruven vibrera bort efter du skruvat på den, har varit med om det på flera bilar efter man justerat tomgången.
Bilen kom med en b200k så siffrorna stämmer inte in tyvärr. Jag ställde in tändningen preliminärt och den hamnade på 10 grader, lät väldigt bra där på tomgången. Okej, jag har några extra o-ringar över från en sotningssats så jag kan råka ha den o-ringen.
Vill också påpeka att jag har justerat förgasare förr, det enda jag inte har gjort är att stycka om förgasare då jag alltid kört standard. Finner det bara väldigt otydligt i alla dessa service-manualer var alla skruvar är.