Justera stromberg 175cd?

Blanke
12 mars · 353 Inlägg

Blir inte klok av det jag läser på internet. Vissa säger att det går att justera, vissa säger att det inte går.

Jag har varianten med "öppen" botten där det finns skruvar osv. Hittar inte heller vilka skruvar som ska vara vilka. Någon som vet hur man justerar tomgång/bränslet?

Jesper328
12 mars · 2 387 Inlägg

Bränslet är i botten, större skruv i mitten.
Tomgången är på hävarmen där gasvajern sitter.

Har för mig att det beror lite på årsmodell om det är justerbart eller ej, kolla undertill på förgasaren om du har en skruvskalle där. smile

Senast redigerat av Jesper328 (12 mars )

Up the RA
Blanke
12 mars · 353 Inlägg

Jesper328 skrev:
Bränslet är i botten, större skruv i mitten.
Tomgången är på hävarmen där gasvajern sitter.

Har för mig att det beror lite på årsmodell om det är justerbart eller ej, kolla undertill på förgasaren om du har en skruvskalle där. smile

Tack så mycket. Vet du var tomgången ska vara på dessa? Har 1000 just nu vid start och går väl ned till 950 när varm.

Jesper328
12 mars · 2 387 Inlägg

Ingen aning, vet ju inte ens vad det är för motor. smile

Något att sikta på är runt 800rpm OM motorn tycker om det.
Senast jag skruvade Strombergare så var det en Saab 99 automatare.
Ställde då tomgången så att den precis orkade hålla bilen på Driven, blev ungefär 750-800rpm på neutralen.

Tips är att ratta bränslet med en bredbandslambda i ändröret om du har en sådan.
Annars kan man ju säkert åka förbi närmsta besiktningsstation med en påse bullar och be om att få låna fyrgasmätarn några minuter. smile
Sikta på Lambda 1.0 / AFR 14.7:1

Bör även sägas att du ska se över förgasaren (om du inte redan gjort det) innan du börjar ratta, framförallt membranet under övre locket.
Sprickor i det membranet kommer att ställa till det, och du kan ratta bränslet hur mycket du vill men det kommer inte att bli bra.
De går att köpa separat också och är förbrukningsvara på Strombergare. smile
Kolla Folkraceshop.

Senast redigerat av Jesper328 (12 mars )

Up the RA
simlar
12 mars · 5 536 Inlägg

Antar det är din 85as 244 i din profil.

Du bör ha en lapp i motorrummet där tomgångsvarvtal, tändning och CO-halt ska stå.
Oftast så är det, tomgångsvarvtal 800-900rpm, 6-12° förtändning på tomgång och 1,0-2,0 i CO på tomgång.

Dom som går att justera CO så har du justering av CO-halt på skruven under flottörkoppen.
8mm hylsa behövs.
Skruva in för att höja munstycket och därigenom sänka CO på tomgång.

Om du justerar med hjälp av lambdamätare så sikta inte på 1 i Lambda på tomgång.
Runt 0,9 i lambda ger i regel ca 2,0 i CO och är där motorn går som bäst på tomgång.

Tomgångsvarvtalet justeras på mässingsskruven vid tomgångsventilen på insuget framför förgasaren.
O-ringen på denna skruv blir hård med åren och tappar spänsten. Byt o-ring för annars kommer tomgångsskruven vibrera bort efter du skruvat på den, har varit med om det på flera bilar efter man justerat tomgången.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Blanke
13 mars · 353 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ingen aning, vet ju inte ens vad det är för motor. smile

Något att sikta på är runt 800rpm OM motorn tycker om det.
Senast jag skruvade Strombergare så var det en Saab 99 automatare.
Ställde då tomgången så att den precis orkade hålla bilen på Driven, blev ungefär 750-800rpm på neutralen.

Tips är att ratta bränslet med en bredbandslambda i ändröret om du har en sådan.
Annars kan man ju säkert åka förbi närmsta besiktningsstation med en påse bullar och be om att få låna fyrgasmätarn några minuter. smile
Sikta på Lambda 1.0 / AFR 14.7:1

Bör även sägas att du ska se över förgasaren (om du inte redan gjort det) innan du börjar ratta, framförallt membranet under övre locket.
Sprickor i det membranet kommer att ställa till det, och du kan ratta bränslet hur mycket du vill men det kommer inte att bli bra.
De går att köpa separat också och är förbrukningsvara på Strombergare. smile
Kolla Folkraceshop.

Kommer absolut att se över förgasaren men avvaktar då jag kommer införskaffa weber/fajs inom kort. Är mer van vid att justera webrar än stromberg.

Jag har faktiskt en extra bredbandslambda i garaget. Är membranet för accelerationspumpen eller vad är det för något membran?

Jag ska forska på lite om hur jag ska använda bredbandslambdan. Tack för svaret!

simlar skrev:
Antar det är din 85as 244 i din profil.

Du bör ha en lapp i motorrummet där tomgångsvarvtal, tändning och CO-halt ska stå.
Oftast så är det, tomgångsvarvtal 800-900rpm, 6-12° förtändning på tomgång och 1,0-2,0 i CO på tomgång.

Dom som går att justera CO så har du justering av CO-halt på skruven under flottörkoppen.
8mm hylsa behövs.
Skruva in för att höja munstycket och därigenom sänka CO på tomgång.

Om du justerar med hjälp av lambdamätare så sikta inte på 1 i Lambda på tomgång.
Runt 0,9 i lambda ger i regel ca 2,0 i CO och är där motorn går som bäst på tomgång.

Tomgångsvarvtalet justeras på mässingsskruven vid tomgångsventilen på insuget framför förgasaren.
O-ringen på denna skruv blir hård med åren och tappar spänsten. Byt o-ring för annars kommer tomgångsskruven vibrera bort efter du skruvat på den, har varit med om det på flera bilar efter man justerat tomgången.

Bilen kom med en b200k så siffrorna stämmer inte in tyvärr. Jag ställde in tändningen preliminärt och den hamnade på 10 grader, lät väldigt bra där på tomgången. Okej, jag har några extra o-ringar över från en sotningssats så jag kan råka ha den o-ringen.


Vill också påpeka att jag har justerat förgasare förr, det enda jag inte har gjort är att stycka om förgasare då jag alltid kört standard. Finner det bara väldigt otydligt i alla dessa service-manualer var alla skruvar är.

master_lars
13 mars · 1 166 Inlägg

Greja med tändningen på måfå är lite vanskligt, du kan ha fin tomgång, men kraftlös under varv, och vice versa. Vidare kan du råka ställa tändningen för aggressivt, och har du otur då kan du ju till och med skjuta hål i kolven.

Med E10, så kan det vara läge att bestycka om förgasaren. Jag fick göra det på min tvåtaktare, som gick rent av skitdåligt, men högre bestyckning så går den som den skall.

Blanke
13 mars · 353 Inlägg

master_lars skrev:
Greja med tändningen på måfå är lite vanskligt, du kan ha fin tomgång, men kraftlös under varv, och vice versa. Vidare kan du råka ställa tändningen för aggressivt, och har du otur då kan du ju till och med skjuta hål i kolven.

Med E10, så kan det vara läge att bestycka om förgasaren. Jag fick göra det på min tvåtaktare, som gick rent av skitdåligt, men högre bestyckning så går den som den skall.

Hur kan jag skjuta hål i kolven om jag får fråga genom att vrida enbart på fördelaren? Har förövrigt använt stroboskop så vet inte riktigt hur du menar på måfå då som ovanstående är 6-12 grader normen. Sedan får man väl finjustera beroende på om den spikar eller inte.

Mossan1
13 mars · 2 865 Inlägg

Om den är högtänd så den spikar kan temperaturen i förbränningsrummet bli så hög att kolven tar stryk. Även ventiler.
Så jodå, det är riktigt.

Tändningen ställs medelst stroboskoplampa med bortkopplad vakuumslang.  Ev brytare ska ha rätt avstånd först.

Jag har sett två sätt att justera Stromberg.
Äldre hade en skruv åtkomlig underifrån väl synlig (140serien) och senare modeller kör man ner ett verktyg där dämpkolven sitter och vrider.

Blanke
13 mars · 353 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om den är högtänd så den spikar kan temperaturen i förbränningsrummet bli så hög att kolven tar stryk. Även ventiler.
Så jodå, det är riktigt.

Tändningen ställs medelst stroboskoplampa med bortkopplad vakuumslang.  Ev brytare ska ha rätt avstånd först.

Jag har sett två sätt att justera Stromberg.
Äldre hade en skruv åtkomlig underifrån väl synlig (140serien) och senare modeller kör man ner ett verktyg där dämpkolven sitter och vrider.

Det var det där jag sökte i relation till kolven och hur den kan ta stryk. Men jag har spenderat några timmar nu och läst på, och förstår varför det inte "bara" är att justera tändningen. Men om man har ett stroboskop och kör med rekommenderade bränslet så verkar det ganska säkert. Är brytarlöst system i den här fördelaren.

Hade jag kunnat tanka 98ans i min 240 och avancerat tändningen några grader för att få ut någon extra hk? Eller handlar det om kanske 1-2 extra hk?

Jag läser nu att den ursprungliga motorn som jag använde för bygget (b230E 88b) ska använda 98ans enligt manualen. Är 10-12 grader tändning då menat för 98ans eller 95? Många frågor här då jag inte vill riskera att göra fel.

Hade jag kunnat testa genom att tanka 98ans, sätta på ska vi säga 12 grader, köra bilen och lyssna efter spikningar. Om inga spikningar sker, öka 1 grad och repetera (inom vad som är resonabelt då)

Senast redigerat av Blanke (13 mars )

simlar
14 mars · 5 536 Inlägg

Tanka 98 och höja tändningen lär inte ge något alls.
Det är så lågt komp i dessa original så ska inte gå att få dom att spika så länge bränsleblandningen inte är för snål.
Motorn kommer börja mota sig själv pga alldeles för tidig tändning innan det spikar.

Tomgångständningen är endast grundtändning.
Fördelaren ökar förtändningen av vakuum direkt du rör gasspjället (om du har slangarna rätt kopplade) och senare ökar tändningen ytterligare pga varvtal.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Blanke
14 mars · 353 Inlägg

simlar skrev:
Tanka 98 och höja tändningen lär inte ge något alls.
Det är så lågt komp i dessa original så ska inte gå att få dom att spika så länge bränsleblandningen inte är för snål.
Motorn kommer börja mota sig själv pga alldeles för tidig tändning innan det spikar.

Tomgångständningen är endast grundtändning.
Fördelaren ökar förtändningen av vakuum direkt du rör gasspjället (om du har slangarna rätt kopplade) och senare ökar tändningen ytterligare pga varvtal.

Okej det var väl lite småtråkigt, någon ökning sker väl men är väl ingenting man känner av.

Blanke
15 mars · 353 Inlägg

Håller på med bilen nu. Generatorn verkar funka som den ska mossan efter att ha faktiskt gjort rätt.

Men när jag skulle nolla motorn såg jag att kamaxeln var väldigt fel! Vet inte hur detta hände men har åtgärdat problemet nu. Även bytt olja och jävlar vad metall det är i den. Inget över det normala skulle jag gissa på efter en renovering men glad över att jag byter.

Nu ska jag försöka att ställa tändningen efter nollning

Blanke
24 mars · 353 Inlägg

Har försökt att justera förgasaren. Är medveten om att membranet för kolven (?) är trasig så går det ej att justera.

Jag kan inte få ned tomgången överhuvudtaget. Lyckades få den att gå från 1400rpm till 900rpm. Men vid 900 oavsett hur jag försöker så går den otroligt dåligt.

Innan jag började att skruva så märkte jag att varvtalsskruven var helt inskruvad. Vrider jag den åt vänster ökar varven.

Genom att justera bränslet kunde jag backa varven till 900-1000, men vid 900 går det otroligt dåligt. Gjorde även en grundinställning men det gav ingen förbättring.

Nog med att jag lyckades justera så att den är på 1000rpm ist för 1400, men varför går den inte att få ned mer?

I eftertanke så bör jag nog ha kopplat in stroboskopet och justerat tändningen i samband med detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang