Oljebyte automatlåda och Haldex

Icebear
7 maj · 243 Inlägg

Jag har en Volvo XC60, som har gått ungefär 10600 mil. Nu funderar jag på att byta olja i automatväxellådan, det finns ju inget bytesintervall på den oljan, men jag har hört att vissa rekommenderar att byta den ändå runt 8000-12000 mil. Hur viktigt anser ni att det är att skölja/spola lådan vid oljebytet? Är det nåt som man bör göra eller räcker det med att bara byta oljan? Det borde väl vara bättre än inget att bara byta oljan utan att skölja lådan? Samtidigt känns det ju som att om man vill vara noga och få ut all gammal olja ur lådan så behöver man skölja/spola igenom lådan också, eller skulle det vara onödigt enligt er?

Jag hade även tänkt byta olja i Haldex samtidigt. Jag har kollat pris på Bilbolaget och Mekonomen...

Bilbolaget skulle ha 7828:- för sköljning och oljebyte i automatlådan + oljebyte i Haldex. Vilket jag nästan tycker låter lite mycket?!

Mekonomen kunde inte skölja/spola igenom automatlådan, utan dom kunde bara byta oljan. Dom skulle ha 4044:- för oljebyte i växellådan och oljebyte i Haldex.

Vad tror ni?

Mossan1
8 maj · 2 874 Inlägg

Beror väl lite på vilken automatlåda den har.
Momentomvandlarautomater är mindre känsligamed oljan än dubbelkopplingslådor som tex Fords Powershift som sitter i några Volvo också.  Den kopplingsoljan är väl 6000mil intervall, lika som DSG och Stronic.

Men ett byte, även om det inte blir komplett är ju avsevärt bättre än inget.
Finns dom som byter, kör några mil, byter igen osv, till oljan är röd och fin.
(Då traditionella momentomvandlarlådor)

Senast redigerat av Mossan1 (8 maj )

Icebear
8 maj · 243 Inlägg

Mossan1 skrev:
Beror väl lite på vilken automatlåda den har.
Momentomvandlarautomater är mindre känsliga med oljan än dubbelkopplingslådor som tex Fords Powershift som sitter i några Volvo också.  Den kopplingsoljan är väl 6000mil intervall, lika som DSG och Stronic.

Men ett byte, även om det inte blir komplett är ju avsevärt bättre än inget.
Finns dom som byter, kör några mil, byter igen osv, till oljan är röd och fin.
(Då traditionella momentomvandlarlådor)

Tack för svaret!

Ja, jag vet att det är en AWTG-81 SC AWD låda i min bil. Har för mig att det är momentomvandlarautomat..?

Jag har kollat med en som jobbar på Bilbolaget och enligt han så byter ambulans och polis var 4-6 tusen mil, men enligt han så är det överdrivet ofta för en privatperson, han föreslår att man byter mellan 8-12 tusen mil.

Vad anser du om priset på 7828:- som Bilbolaget vill ha för sköljning och oljebyte i automatlådan och oljebyte i Haldex?! Är inte det lite i överkant? Det är ju nästan dubbelt så mycket än vad Mekonomen vill ha, och det är i stort sett bara sköljning av växellådan som skiljer.

Senast redigerat av Icebear (8 maj )

Muskelbil
8 maj · 401 Inlägg

AWTG-81 SC har 10.2" momentomvandlare.
Lådan är en lepelletier låda med ravigneaux och ett planetväxelsystem kombinerat och är ett tekniskt mästerverk från Toyota

Bilbolaget är dyra
Mekonomen är dyra
Fråga AD bildelar
Stora Lokala pris skillnader ofta tyvärr

husseman
9 maj · 1 605 Inlägg

Hmm, sköljning av en fullt fungerande a-låda kan ibland ge motsatt effekt. Dvs. lådan växlar sämre efter detta.  Sedan detta med haldex - om den fortfarande fungerar så byt oljan för satan, då kan den leva en stund till.

mvh/husse

Icebear
9 maj · 243 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, sköljning av en fullt fungerande a-låda kan ibland ge motsatt effekt. Dvs. lådan växlar sämre efter detta.  Sedan detta med haldex - om den fortfarande fungerar så byt oljan för satan, då kan den leva en stund till.

mvh/husse

Så du menar att sköljning/spolning av lådan i samband med oljebyte är helt onödigt? Det känns ju lite som att om man ska få bort allt skit och all avlagringar ur lådan så behöver den sköljas/spolas igenom ibland. Men om man inte väntar för länge med ett oljebyte, så det hinner bli väldigt mycket avlagringar och skit, så borde väl enbart oljebyte utan sköljning/spolning vara bättre än inget. Eller menar du till och med att det är onödigt att ens byta oljan i växellådan?

Och vad menar du med det du skrev om Haldex?! Påstår du att det är onödigt att byta olja där också??

Bilproblemet
9 maj · 290 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, sköljning av en fullt fungerande a-låda kan ibland ge motsatt effekt. Dvs. lådan växlar sämre efter detta.  Sedan detta med haldex - om den fortfarande fungerar så byt oljan för satan, då kan den leva en stund till.

mvh/husse

Har.spolat många lådor och aldrig varit med om.motsatt effekt.
Möjligtvis om man spolar en låda som gått 35000mil och aldrig bytt olja i

Icebear
13 maj · 243 Inlägg

Muskelbil skrev:
AWTG-81 SC har 10.2" momentomvandlare.
Lådan är en lepelletier låda med ravigneaux och ett planetväxelsystem kombinerat och är ett tekniskt mästerverk från Toyota

Bilbolaget är dyra
Mekonomen är dyra
Fråga AD bildelar
Stora Lokala pris skillnader ofta tyvärr

Jo, jag tycker Bilbolaget är svindyra. Sköljning och byte av olja i automatväxellådan och oljebyte i Haldex ligger som sagt på 7828:- och sen tillkommer bränsle på ungefär 400kr, så det blir över 8000:- om man ska göra det på Bilbolaget.

På Mekonomen går det på ungefär 4000:- alltså hälften så dyrt, men där har dom inte möjlighet att skölja/spola lådan, utan där kan dom bara byta oljan.

Jag har hört av mig till en annan verkstad där jag bor som är en AD bilverkstad och frågat om pris, men där har jag inte fått nåt svar. Får jag inget svar därifrån inom dom närmsta dagarna så tror jag att jag gör det på Mekonomen, då dom är billigast. Även fast oljebytet i växellådan inte blir helt komplett då dom inte har möjlighet att skölja/spola igenom lådan.

Icebear
onsdag 08:28 · 243 Inlägg

Hur många liter olja går det i växellådan, är det runt 4 liter eller?

torsen
onsdag 11:36 · 7 276 Inlägg

Icebear skrev:

Muskelbil skrev:
AWTG-81 SC har 10.2" momentomvandlare.
Lådan är en lepelletier låda med ravigneaux och ett planetväxelsystem kombinerat och är ett tekniskt mästerverk från Toyota

Bilbolaget är dyra
Mekonomen är dyra
Fråga AD bildelar
Stora Lokala pris skillnader ofta tyvärr

Jo, jag tycker Bilbolaget är svindyra. Sköljning och byte av olja i automatväxellådan och oljebyte i Haldex ligger som sagt på 7828:- och sen tillkommer bränsle på ungefär 400kr, så det blir över 8000:- om man ska göra det på Bilbolaget.

På Mekonomen går det på ungefär 4000:- alltså hälften så dyrt, men där har dom inte möjlighet att skölja/spola lådan, utan där kan dom bara byta oljan.

Jag har hört av mig till en annan verkstad där jag bor som är en AD bilverkstad och frågat om pris, men där har jag inte fått nåt svar. Får jag inget svar därifrån inom dom närmsta dagarna så tror jag att jag gör det på Mekonomen, då dom är billigast. Även fast oljebytet i växellådan inte blir helt komplett då dom inte har möjlighet att skölja/spola igenom lådan.

Vet du vad som menas med att skölja/spola igenom lådan?
Berätta/förklara vad det är och, framför allt, hur det går till.

Icebear
onsdag 18:25 · 243 Inlägg

torsen skrev:

Icebear skrev:

Muskelbil skrev:
AWTG-81 SC har 10.2" momentomvandlare.
Lådan är en lepelletier låda med ravigneaux och ett planetväxelsystem kombinerat och är ett tekniskt mästerverk från Toyota

Bilbolaget är dyra
Mekonomen är dyra
Fråga AD bildelar
Stora Lokala pris skillnader ofta tyvärr

Jo, jag tycker Bilbolaget är svindyra. Sköljning och byte av olja i automatväxellådan och oljebyte i Haldex ligger som sagt på 7828:- och sen tillkommer bränsle på ungefär 400kr, så det blir över 8000:- om man ska göra det på Bilbolaget.

På Mekonomen går det på ungefär 4000:- alltså hälften så dyrt, men där har dom inte möjlighet att skölja/spola lådan, utan där kan dom bara byta oljan.

Jag har hört av mig till en annan verkstad där jag bor som är en AD bilverkstad och frågat om pris, men där har jag inte fått nåt svar. Får jag inget svar därifrån inom dom närmsta dagarna så tror jag att jag gör det på Mekonomen, då dom är billigast. Även fast oljebytet i växellådan inte blir helt komplett då dom inte har möjlighet att skölja/spola igenom lådan.

Vet du vad som menas med att skölja/spola igenom lådan?
Berätta/förklara vad det är och, framför allt, hur det går till.

Exakt hur det går till vet jag inte, men jag har för mig att man tömmer ut oljan från växellådan genom pluggen under bilen, kopplar en slang från oljekylaren till en plastdunk, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på och under tiden oljan tömms går man igenom växlarna, stänger av bilen, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på, gå igenom växlarna, stäng av bilen. Fortsätt så ett par gånger...

Men varför ska jag förklara vad det är och hur det går till?? Och varför ifrågasätter du om jag vet vad som menas med att skölja/spola lådan???

Om du själv inte vet vad som menas med att skölja/spola igenom lådan och är intresserad av hur man gör, så finns det säkert bra beskrivningar på nätet du kan använda dig av!

Senast redigerat av Icebear (onsdag 18:31)

Muskelbil
onsdag 19:40 · 401 Inlägg

Icebear skrev:

torsen skrev:

Icebear skrev:

Jo, jag tycker Bilbolaget är svindyra. Sköljning och byte av olja i automatväxellådan och oljebyte i Haldex ligger som sagt på 7828:- och sen tillkommer bränsle på ungefär 400kr, så det blir över 8000:- om man ska göra det på Bilbolaget.

På Mekonomen går det på ungefär 4000:- alltså hälften så dyrt, men där har dom inte möjlighet att skölja/spola lådan, utan där kan dom bara byta oljan.

Jag har hört av mig till en annan verkstad där jag bor som är en AD bilverkstad och frågat om pris, men där har jag inte fått nåt svar. Får jag inget svar därifrån inom dom närmsta dagarna så tror jag att jag gör det på Mekonomen, då dom är billigast. Även fast oljebytet i växellådan inte blir helt komplett då dom inte har möjlighet att skölja/spola igenom lådan.

Vet du vad som menas med att skölja/spola igenom lådan?
Berätta/förklara vad det är och, framför allt, hur det går till.

Exakt hur det går till vet jag inte, men jag har för mig att man tömmer ut oljan från växellådan genom pluggen under bilen, kopplar en slang från oljekylaren till en plastdunk, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på och under tiden oljan tömms går man igenom växlarna, stänger av bilen, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på, gå igenom växlarna, stäng av bilen. Fortsätt så ett par gånger...

Men varför ska jag förklara vad det är och hur det går till?? Och varför ifrågasätter du om jag vet vad som menas med att skölja/spola lådan???

Om du själv inte vet vad som menas med att skölja/spola igenom lådan och är intresserad av hur man gör, så finns det säkert bra beskrivningar på nätet du kan använda dig av!

Det du beskriver ska en verkstad klara av
Det är i princip samma sak som att byta ATF

Icebear
onsdag 19:54 · 243 Inlägg

Muskelbil skrev:

Icebear skrev:

torsen skrev:

Vet du vad som menas med att skölja/spola igenom lådan?
Berätta/förklara vad det är och, framför allt, hur det går till.

Exakt hur det går till vet jag inte, men jag har för mig att man tömmer ut oljan från växellådan genom pluggen under bilen, kopplar en slang från oljekylaren till en plastdunk, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på och under tiden oljan tömms går man igenom växlarna, stänger av bilen, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på, gå igenom växlarna, stäng av bilen. Fortsätt så ett par gånger...

Men varför ska jag förklara vad det är och hur det går till?? Och varför ifrågasätter du om jag vet vad som menas med att skölja/spola lådan???

Om du själv inte vet vad som menas med att skölja/spola igenom lådan och är intresserad av hur man gör, så finns det säkert bra beskrivningar på nätet du kan använda dig av!

Det du beskriver ska en verkstad klara av
Det är i princip samma sak som att byta ATF

Ja, men tydligen så kan dom inte det på Mekonomen...

Svaret jag fick från han som sitter i Kundmottagningen var: "Vi kan tyvärr bara byta oljan, man behöver adaptrar för att skölja oljan enligt mekanikern jag pratade med."

husseman
onsdag 23:09 · 1 605 Inlägg

Hmm, detta beror på att man vill inte vara den som sabbar en fungerande låda.
Alla kan sköja en Automatlåda- men vill inte stå för kostnaden, ifall det inte funkar.
Att skölja en låda vid tidiga mil o regelbundet funkar oftast perfekt. Rätt olja o rätt mängd. Problemet är att vissa vill göra detta, oftast när de märker att lådan slirar/inte växlar rätt o den har gått 20-30k . De e´ då det falerar ibland. - rätt logiskt faktiskt. Du har lameller i lådan, dessa slits ju o dess friktionsmaterial  hamnar ju i oljan. När du tömmer ur den gamla oljan, så försvinner ju även delar av friktionsmaterialet , dvs- din gamla olja funkade som friktion o kompenserade för dina slitna lameller. Nu hinkar du i en massa ny olja- o den innehåller inget som tillför lamellerna nåt. Så, varför skulle det funka?. - Det funkar på vissa lådor, o på vissa blir det inget bra.

mvh/husse

Icebear
onsdag 23:41 · 243 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, detta beror på att man vill inte vara den som sabbar en fungerande låda.
Alla kan sköja en Automatlåda- men vill inte stå för kostnaden, ifall det inte funkar.
Att skölja en låda vid tidiga mil o regelbundet funkar oftast perfekt. Rätt olja o rätt mängd. Problemet är att vissa vill göra detta, oftast när de märker att lådan slirar/inte växlar rätt o den har gått 20-30k . De e´ då det falerar ibland. - rätt logiskt faktiskt. Du har lameller i lådan, dessa slits ju o dess friktionsmaterial  hamnar ju i oljan. När du tömmer ur den gamla oljan, så försvinner ju även delar av friktionsmaterialet , dvs- din gamla olja funkade som friktion o kompenserade för dina slitna lameller. Nu hinkar du i en massa ny olja- o den innehåller inget som tillför lamellerna nåt. Så, varför skulle det funka?. - Det funkar på vissa lådor, o på vissa blir det inget bra.

mvh/husse

Jo.. men nu har inte min bil gått 20-30k, utan den har bara gått 10600 mil och jag ser inte riktigt problemet att skölja en låda vid det miltalet. Visst, en bil som har gått 20-30 000 mil och som man aldrig har bytt oljan i lådan på, ska  man nog kanske vara lite försiktig med. Men som sagt, vad är problemet med att byta på en bil som gått strax över 10000 mil..?! Sen när en som jobbar på Bilbolaget rekommenderar att byta växellådsolja runt 8-12000 mil, så anser du ändå att det är fel och helt onödigt?

husseman
torsdag 00:07 · 1 605 Inlägg

Hmm, njä de e´ju nu ska byta om du tänkt behålla bilen en längre tid, men ska du göra det, så gör det ordentligt. Det vill säja leta inte pris- leta kunskap. Det finns folk som kan detta o då kostar det. Mekonomens låtsatsbyte är ju meningslöst.
Kör spolning o hela kittet om du nu vill ha det bra. Men va beredd på att det kostar.. att ligga på topp. Vill man lägga pengar på en Volvo så .
mvh/husse

Ahonen
torsdag 07:04 · 354 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, detta beror på att man vill inte vara den som sabbar en fungerande låda.
Alla kan sköja en Automatlåda- men vill inte stå för kostnaden, ifall det inte funkar.
Att skölja en låda vid tidiga mil o regelbundet funkar oftast perfekt. Rätt olja o rätt mängd. Problemet är att vissa vill göra detta, oftast när de märker att lådan slirar/inte växlar rätt o den har gått 20-30k . De e´ då det falerar ibland. - rätt logiskt faktiskt. Du har lameller i lådan, dessa slits ju o dess friktionsmaterial  hamnar ju i oljan. När du tömmer ur den gamla oljan, så försvinner ju även delar av friktionsmaterialet , dvs- din gamla olja funkade som friktion o kompenserade för dina slitna lameller. Nu hinkar du i en massa ny olja- o den innehåller inget som tillför lamellerna nåt. Så, varför skulle det funka?. - Det funkar på vissa lådor, o på vissa blir det inget bra.

mvh/husse

Nog innehåller absolut oljan något som tillför lamellerna något. Det är additiv i oljan som hjälper lamellerna med friktionen bland annat.

Bilproblemet
torsdag 23:04 · 290 Inlägg

När en verkstad säger att man sköljer lådsn så syftar dom väl på att dom gör det med en maskin

torsen
fredag 11:47 · 7 276 Inlägg

Icebear skrev:

torsen skrev:

Icebear skrev:
Jo, jag tycker Bilbolaget är svindyra. Sköljning och byte av olja i automatväxellådan och oljebyte i Haldex ligger som sagt på 7828:- och sen tillkommer bränsle på ungefär 400kr, så det blir över 8000:- om man ska göra det på Bilbolaget.

På Mekonomen går det på ungefär 4000:- alltså hälften så dyrt, men där har dom inte möjlighet att skölja/spola lådan, utan där kan dom bara byta oljan.

Jag har hört av mig till en annan verkstad där jag bor som är en AD bilverkstad och frågat om pris, men där har jag inte fått nåt svar. Får jag inget svar därifrån inom dom närmsta dagarna så tror jag att jag gör det på Mekonomen, då dom är billigast. Även fast oljebytet i växellådan inte blir helt komplett då dom inte har möjlighet att skölja/spola igenom lådan.

Vet du vad som menas med att skölja/spola igenom lådan?
Berätta/förklara vad det är och, framför allt, hur det går till.

Exakt hur det går till vet jag inte, men jag har för mig att man tömmer ut oljan från växellådan genom pluggen under bilen, kopplar en slang från oljekylaren till en plastdunk, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på och under tiden oljan tömms går man igenom växlarna, stänger av bilen, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på, gå igenom växlarna, stäng av bilen. Fortsätt så ett par gånger...

Men varför ska jag förklara vad det är och hur det går till?? Och varför ifrågasätter du om jag vet vad som menas med att skölja/spola lådan???

Om du själv inte vet vad som menas med att skölja/spola igenom lådan och är intresserad av hur man gör, så finns det säkert bra beskrivningar på nätet du kan använda dig av!

Jag arbetade tidigare i 7 år som serviceingenjör hos en importör av amerikanska bilar.
Har har varit med och tagit isär och hopmonterat ett antal automatlådor med momentförstärkare, men det är några år sedan nu.
Vi rekommenderade då byta ATF-oljan med 5.000 mil intervall.
Samtidigt momentdrogs bandbromsarna samt byttes oljefilter.
Någon avtappningsplugg för ATF-oljan fanns inte.

Sköljning av automatväxellåda vet jag inte vad det är.

På mina egna JEEPar har jag bytt ATF-oljan genom att lossa ett rör vid oljekylaren och låta motorn på tomgång tömma växellådan.
Därefter fyllt på med ATF-olja, brukar gå i 2 liter.
Gjort om proceduren 3 gånger och, därmed "blandat ut" den gamla oljan med ny så konditionen på oljan blir nästan som ny.

Vill man även byta olja på momentförstärkaren(turbinen på svensk prosa) så finns även där en plugg att lossa för dränering.
Men det har jag aldrig gjort på mina egna automatlådor.

Undrar fortfarande hur sköljning av automatåda och momentförstärkare går till, och vad man uppnår för fördelar utöver mitt ovan beskrivna sätt att "blanda ut" ATF-oljan.

Brådhis * Voff voff *
fredag 15:22 · 10 298 Inlägg

torsen skrev:
På mina egna JEEPar har jag bytt ATF-oljan genom att lossa ett rör vid oljekylaren och låta motorn på tomgång tömma växellådan.
Därefter fyllt på med ATF-olja, brukar gå i 2 liter.
Gjort om proceduren 3 gånger och, därmed "blandat ut" den gamla oljan med ny så konditionen på oljan blir nästan som ny.

Undrar fortfarande hur sköljning av automatåda och momentförstärkare går till, och vad man uppnår för fördelar utöver mitt ovan beskrivna sätt att "blanda ut" ATF-oljan.

Det du beskriver är det som o folkmun kallas att skölja/spola lådan. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang