Köpråd bilar

Sblaztr
12 maj · 7 Inlägg

Hej!

Jag är trött på att bilhandlare lurar en vid köp av begagnade bilar och har därför heller inte vågat köpa en splitter ny bil.
Sitter i en tvist just nu då bilen inte går att köra. Jag behöver en bil ganska så omgående och jag vet inte vad jag ska göra!

Har kollat runt på blocket efter bilar men hittar ingen häromkring som passar.
Vill ha en bil som fungerar som den ska, AC och allt utan några problem som alla önskar med sina bilar.
Helst vill jag ha en bil som har billig års skatt och billig i drift. (Som min nuvarande bil som ej går att köra: 360:-/år i skatt och drar ca 4.7 liter blandad körning.

Behöver en motor som klarar av både långa och korta sträckor, då jag mestadels kör ett par mil fram och tillbaka varje dag. (1-3 mil)
Men även betydligt längre sträckor.

Vilken bil modell rekommenderar ni? Vad ska jag tänka på vid köp av ny eller begagnad bil? Privat eller bilhandlare?

Det är ju så mycket att tänka på vid bil köp och beroende på vad det är för modell på bilen, om det är kamkedja eller kamrem.
Jag vill helst ha kamkedja.

Om jag köper ny bil, hur många mil kan jag köra innan det behöver göras stora åtgärder där kostnaderna stiger iväg allt för mycket?
För jag antar att det är sånt som blir köpt av bilhandlare när det gäller begagnade bilar?
Känns som att man kommer att förlora lika mycket pengar oavsett om det är ny eller begagnad bil.

Vad kan ni rekommendera till mig? Behöver verkligen goda råd av kunniga människor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj · 17 559 Inlägg

Att köpa en helt ny bil av ett etablerat märke är ju tryggt. Så tryggt det nu kan bli. Garantier. Handlaren står inte för dessa, det gör biltillverkaren. Sen har ju olika bilar olika tillförlitlighet. Att köpa exempelvis en ny VAG som totalhavererar efter ett år så för du kriga för de har problem med kvaliteten. Sen om motorn ramlar ur en Toyota så byter de maskin eller ger dig en ny bil utan att tjafsa. Inte så vanligt= ingen större kostnad.

Rent ekonomiskt är en ny bil dåligt. Men jag tröttnade på gamla krångelbilar 2022 och tog ut en helt ny Hyundai. Dyrt? Ja. Ångrar? Nej. 7 års garanti.

Sen om det känns bra så tjänar bilhandlaren oftast mycket mer på att sälja på dig en begagnad bil än dito fabriksny.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
12 maj · 6 585 Inlägg

Varför inte laga och behålla nuvarande om den nu klarar "alla" kriterier?

Sblaztr skrev:
Om jag köper ny bil, hur många mil kan jag köra innan det behöver göras stora åtgärder där kostnaderna stiger iväg allt för mycket?

Beror helt på bil, men upplever att slitage delar som bromsar (Skivor och belägg) håller allt ifrån 6000 till 14.000 mil beroende på körstil


Sblaztr skrev:
För jag antar att det är sånt som blir köpt av bilhandlare när det gäller begagnade bilar?

Av erfarenhet så köper bilhandlare (mindre) in bilar ifrån KVD's publika auktioner och sen lägger på priset, gjorde så med min gamla bil men jag fick ändå 20.000 mer än vad andra erbjöd

Vettigast om du ska köpa "ny" bil är en fd. demo eller tjänstebil

Sblaztr skrev:
Känns som att man kommer att förlora lika mycket pengar oavsett om det är ny eller begagnad bil.

Nja, ibland blir det billigare i längden med en nyare och ibland med en äldre. Beror på underhåll, körstil och tur

De/Dem
Sblaztr
12 maj · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att köpa en helt ny bil av ett etablerat märke är ju tryggt. Så tryggt det nu kan bli. Garantier. Handlaren står inte för dessa, det gör biltillverkaren. Sen har ju olika bilar olika tillförlitlighet. Att köpa exempelvis en ny VAG som totalhavererar efter ett år så för du kriga för de har problem med kvaliteten. Sen om motorn ramlar ur en Toyota så byter de maskin eller ger dig en ny bil utan att tjafsa. Inte så vanligt= ingen större kostnad.

Rent ekonomiskt är en ny bil dåligt. Men jag tröttnade på gamla krångelbilar 2022 och tog ut en helt ny Hyundai. Dyrt? Ja. Ångrar? Nej. 7 års garanti.

Sen om det känns bra så tjänar bilhandlaren oftast mycket mer på att sälja på dig en begagnad bil än dito fabriksny.

Okej, så även motorn ingår i garantin under de 7 åren då? Ska du sälja och köpa ny bil när garantin går ut? Antar att du kommer att ha kvar den om den fungerar som den ska.

Vad är det för årsmodell på din Hyundai?

Har hört att Kia ska vara bra med sina garantier med. Men jag är fundersam när det kommer till miljöbilar, jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget när det kommer till sånt.

Sblaztr
12 maj · 7 Inlägg

xXSammy skrev:
Varför inte laga och behålla nuvarande om den nu klarar "alla" kriterier?

Sblaztr skrev:
Om jag köper ny bil, hur många mil kan jag köra innan det behöver göras stora åtgärder där kostnaderna stiger iväg allt för mycket?

Beror helt på bil, men upplever att slitage delar som bromsar (Skivor och belägg) håller allt ifrån 6000 till 14.000 mil beroende på körstil


Sblaztr skrev:
För jag antar att det är sånt som blir köpt av bilhandlare när det gäller begagnade bilar?

Av erfarenhet så köper bilhandlare (mindre) in bilar ifrån KVD's publika auktioner och sen lägger på priset, gjorde så med min gamla bil men jag fick ändå 20.000 mer än vad andra erbjöd

Vettigast om du ska köpa "ny" bil är en fd. demo eller tjänstebil

Sblaztr skrev:
Känns som att man kommer att förlora lika mycket pengar oavsett om det är ny eller begagnad bil.

Nja, ibland blir det billigare i längden med en nyare och ibland med en äldre. Beror på underhåll, körstil och tur

Service lampan började lysa på bilen 2 dagar efter att jag köpte den och den skulle vara ny servad.
De tog in den vid 2 tillfällen när motorlampan lös och den inte gick upp i hastighet, hackar vid ryckning och ryker vitt. Oljelampan lyser. Gick inte att köra med den (inte nu heller).
Han sa att de hade bytt packningarna, andra gången sa han att de hade bytt turbon samt att de hade lämnat en fin lapp "motor slut, kolvringar" till mig som jag såg när jag kom hem. Han förnekade detta när jag skickade bilden till honom men i april när samma problem kom igen så sa han att det helt plötsligt är kolvringar och motorbyte på bilen och att han vägrar göra något pga kostnaderna för han.

Tack! Ska kolla upp demo eller tjänstebil då, vet du någon bra bil firma som du skulle rekommendera?

xXSammy
12 maj · 6 585 Inlägg

Sblaztr skrev:
Tack! Ska kolla upp demo eller tjänstebil då, vet du någon bra bil firma som du skulle rekommendera?

Valfri större auktoriserad återförsäljare som mottager dig som kund och inte försöker slänga första närmsta bilen på dig

Leasingbolagen brukar erbjuda egen försäljning av gamla tjänstebilar
Kvd gör varudeklaration och visar alla synliga skador så slipper bli överraskad

Är bilen utanför garantitiden så är det värt att kolla efter kända barnsjukdomar eller konstruktionsproblem

De/Dem
Sblaztr
12 maj · 7 Inlägg

xXSammy skrev:

Sblaztr skrev:
Tack! Ska kolla upp demo eller tjänstebil då, vet du någon bra bil firma som du skulle rekommendera?

Valfri större auktoriserad återförsäljare som mottager dig som kund och inte försöker slänga första närmsta bilen på dig

Leasingbolagen brukar erbjuda egen försäljning av gamla tjänstebilar
Kvd gör varudeklaration och visar alla synliga skador så slipper bli överraskad

Är bilen utanför garantitiden så är det värt att kolla efter kända barnsjukdomar eller konstruktionsproblem

Smart! Har inte ens tänkt på att man kan köpa av leasingbolagen. Ska kolla runt lite och se vad som finns!
Tack snälla för hjälpen! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj · 17 559 Inlägg

Sblaztr skrev:

Hybrid_ skrev:
Att köpa en helt ny bil av ett etablerat märke är ju tryggt. Så tryggt det nu kan bli. Garantier. Handlaren står inte för dessa, det gör biltillverkaren. Sen har ju olika bilar olika tillförlitlighet. Att köpa exempelvis en ny VAG som totalhavererar efter ett år så för du kriga för de har problem med kvaliteten. Sen om motorn ramlar ur en Toyota så byter de maskin eller ger dig en ny bil utan att tjafsa. Inte så vanligt= ingen större kostnad.

Rent ekonomiskt är en ny bil dåligt. Men jag tröttnade på gamla krångelbilar 2022 och tog ut en helt ny Hyundai. Dyrt? Ja. Ångrar? Nej. 7 års garanti.

Sen om det känns bra så tjänar bilhandlaren oftast mycket mer på att sälja på dig en begagnad bil än dito fabriksny.

Okej, så även motorn ingår i garantin under de 7 åren då? Ska du sälja och köpa ny bil när garantin går ut? Antar att du kommer att ha kvar den om den fungerar som den ska.

Vad är det för årsmodell på din Hyundai?

Har hört att Kia ska vara bra med sina garantier med. Men jag är fundersam när det kommer till miljöbilar, jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget när det kommer till sånt.

Min bil är årsmodell 2022. Ja, Det enda som inte garanti täcker är torkarblad och bromsbelägg. Koppling är i gråzonen. Men vem köper en ny manuell bil idag? De när ju inte värd något när den ska säljas sen... Jag är KIA/Hyundai-tekniker till yrket...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
12 maj · 5 809 Inlägg

Vad har du för bilmärke som krånglar?

Sblaztr
12 maj · 7 Inlägg

jaka54 skrev:
Vad har du för bilmärke som krånglar?

Peugeot 308 SW 1.2 T PureTech 2015

Oljelampan + service lampan lyser och får inte upp några felkoder med min felkodsläsare.
Den rycker/hackar vid körning och ryker en del om.
Kommer inte heller upp i hastighet när detta händer.

Eftersom jag inte kan lita på vad bilhandlaren har sagt/gjort så vet jag ej felet så jag ska eventuellt lämna in bilen till en annan verkstad för att se om det är motorbyte eller inte på den.
Det kan vara turbon (som bilhandlaren sa att han hade bytt, dock en begagnad) och har kollat runt lite på nätet där det stod att ett vanligt fel kunde vara cylinderhuvudstoppning.

I en annan tråd här så skrev de att om turbon läcker olja en gång så är det motorbyte.

torsen
13 maj · 7 285 Inlägg

Vill du åka prisbilligt, komfortabelt och driftsäkert.
Köp en "lagerbil" av Honda, Suzuki, Toyota/Lexus eller Mazda.
Du får visserligen inte välja färg och däck, utan ta vad som bjuds.
Priserna på "lagerbilar" kan vara 40.000:- till 80.000:- nedsatta.
Jag skulle utan tvekan välja bensindrift och manuell växellåda.

Motsatsen är att "beställa" en ny Volvo, VAG eller BMW "batteribil".

Om du kan tänka dig att behålla bilen i runt 10 år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang