Chipping för minskad förbrukning

traskalle
16 maj · 31 Inlägg

Tjenare!
Jag har en Renault Laguna Grandtour 1.5 diesel 2012.
Köpte den som pendlarbil och jag kör 140mil i månaden (35 mil/resa)
Mestadel 60 och 80 väg (snitthastighet 74km/h)
Jag har haft den 1år och förbrukningen mätt vid pump ligger på 0.54.
Tycker det är lite högt jämfört med vad jag förväntade mig och undrar nu:
1: Är förbrukningen normal
2: Skulle den bli lägre med en optimering?

Mvh Oskar

Utmarks-Loke
17 maj · 5 891 Inlägg

Det är normal förbrukning och den skulle nog inte bli märkbart lägre vid optimering. Tror inte du skulle spara ihop pengarna det kostar ens på tio års tid.

SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj · 7 243 Inlägg

Fullt normal förbrukning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
17 maj · 3 325 Inlägg

0.54L är väl rena luften?!😆

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj · 13 790 Inlägg

stora problemet är att det är mopedmotor i en stor bil smile

tycker ju personligen 0.54 är rätt mycket lägsta jag mätt upp på min polo är 0.38 med vinterdäck.

tror nog du rent teoretiskt skulle få ner förbrukningen med en optimering.  men handen på hjärtat kommer du gasa mer så den minskning äts upp direkt

jag optimerade min polo enbart för effekten.. pallade inte att behöva växla ner så fort man ska öka farten.      tycker du ska optimera bilen om du tycker den är trött inte för att spara några ören per mil.   

och vad du än gör ingen äklig box från något företag utan en riktig optimering genom att skriva om programvaran i ecun

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj · 7 243 Inlägg

Growe skrev:
stora problemet är att det är mopedmotor i en stor bil smile

tycker ju personligen 0.54 är rätt mycket lägsta jag mätt upp på min polo är 0.38 med vinterdäck.

tror nog du rent teoretiskt skulle få ner förbrukningen med en optimering.  men handen på hjärtat kommer du gasa mer så den minskning äts upp direkt

jag optimerade min polo enbart för effekten.. pallade inte att behöva växla ner så fort man ska öka farten.      tycker du ska optimera bilen om du tycker den är trött inte för att spara några ören per mil.   

och vad du än gör ingen äklig box från något företag utan en riktig optimering genom att skriva om programvaran i ecun

Kanske inte helt rättvist att jämföra med en polo, som är stor som en mopedbil

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj · 13 790 Inlägg

SportPilot skrev:

Growe skrev:
stora problemet är att det är mopedmotor i en stor bil smile

tycker ju personligen 0.54 är rätt mycket lägsta jag mätt upp på min polo är 0.38 med vinterdäck.

tror nog du rent teoretiskt skulle få ner förbrukningen med en optimering.  men handen på hjärtat kommer du gasa mer så den minskning äts upp direkt

jag optimerade min polo enbart för effekten.. pallade inte att behöva växla ner så fort man ska öka farten.      tycker du ska optimera bilen om du tycker den är trött inte för att spara några ören per mil.   

och vad du än gör ingen äklig box från något företag utan en riktig optimering genom att skriva om programvaran i ecun

Kanske inte helt rättvist att jämföra med en polo, som är stor som en mopedbil

vi åker ju 4vuxna utan problem och hund smile det gör vi även i min Arosa   det är folk som köper skitstora bilar till noll nytta,  jag skulle ju aldrig pendla med en stor bil

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj · 17 571 Inlägg

Farsan kör en 508 med 1,6D i. Den ligger på 0,47 l/mil men gubben är ju +70 år... Men det är ju gôtt när man tankar och den går 150 mil på en tank. Men 0,54 låter väl fullt rimligt. Dieselvärmare som är tvångsstyrd? Jag har det själv. Det påverkar ju.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
17 maj · 2 239 Inlägg

1. Normal.
2. Försumbart. Den potentiella besparingen handlar mer om att motorn inte behöver jobba arslet av sig för att öht. orka ta sig upp för en lätt backe.

Man optimerar/chippar inte för att spara bränsle helt enkelt. Bilen kommer redan med det snålaste program som går för att skiten ska klara av alla miljötramserier och liknande.
ÄLDRE, primitivare bilar(typ, 80-90-tal när insprutning började bli standard) kan man se en mätbar förbättring på, men dom kommer man ändå inte ner i dom siffrorna på(några undantag existerar väl...). Där handlar det mer om att gå från typ 0.9-1.0 till 0.8. Min gamla V70 KAN jag köra på ~0.75, med E10, landsväg - men fyf-n vad tråkigt det är wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj · 13 790 Inlägg

Lucif3r skrev:
1. Normal.
2. Försumbart. Den potentiella besparingen handlar mer om att motorn inte behöver jobba arslet av sig för att öht. orka ta sig upp för en lätt backe.

Man optimerar/chippar inte för att spara bränsle helt enkelt. Bilen kommer redan med det snålaste program som går för att skiten ska klara av alla miljötramserier och liknande.
ÄLDRE, primitivare bilar(typ, 80-90-tal när insprutning började bli standard) kan man se en mätbar förbättring på, men dom kommer man ändå inte ner i dom siffrorna på(några undantag existerar väl...). Där handlar det mer om att gå från typ 0.9-1.0 till 0.8. Min gamla V70 KAN jag köra på ~0.75, med E10, landsväg - men fyf-n vad tråkigt det är wink

det går att optimera rejäla besparningar men det kräver ju demontering av både egr och dpf..  det är först då bilen blir bränslesnål.. för det är det skiten som verkligen påverkar förbrukningen ihop med totalt värdelös utväxling pga miljötrams skitregler..

min polo går tex knappt att köra på 5an i 70...  60 är absolut gränsfall..  50km/h på 5an är tomgång mao motar sig rätt duktigt..

sen är det så att när man optimerar så behöver man helt enkelt inte bry sig om vad bilen släpper ut..  det är skit samma om noxgasen blir hög 
låga noxutsläpp=hög förbrukning. 
så man kan helt klart spara bränsle med en optimering just pga man inte behöver bry sig om körcyklar och skit.

tillverkarna bryr sig bara om miljötrams för dom är tvingade en optimerare vill ha ut max effekt. sen finns det eco programvara för att spara mycket bränsle..  det är då man börjar sänka användingen av egr och lite sånt

på tex en lastbil eller buss blir ju skillnaden påtaglig när det gäller förbrukningen.   men det är ju att man har mer nytta av mer effekt där. 
att man har 500hk och 1600nm istället för  420hk och 1200nm      där kan man oftast ge en garanti att förbrukningen sjunker 10%
utan att fuska med partikelfilter och egr..

tycker man ska optimera för ökad körglädje..  inte för förbrukningen då får man sälja bilen och köpa en Vw Lupo 3l eller en Audi a2 1.2tdi 
när man äger en sån kan man börja optimera för att få ner förbrukningen..   
finns dom som kör en Lupo på under 2.5l/100km     sätt siffror på 2.0l/100km   men det är riktiga nördar som inte gör något annat än att försöker pilla bort förbrukningen på alla möjliga och omöjliga sätt..smile

a2orna verkar ligga på runt 0.3-0.33  dom är ju lite större och klumpigare men  samtidigt förbannat bekväma att åka i..  finns med ac och servo om man väljer rätt bil.    Lupon har ju oftast nada utrusting möjligen servo om man har tur..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang