2545
Sök

Voyager 3,3 97a stannar under färd... Jordfel, vevaxelgivare eller termotidskontakt??

6 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#1
Har ej hittat likande trådar så jag startar en ny...

Bussen stannar efter ca 1 mils färd. Panik med 5 småbarn i bilen!!! Har åkt med småttingar i bil som börjat brinna så jag är inte så kaxig... Bussen går i övrigt segt jämfört med den spjutspets den var tidigare!

När den stannar gör den det mjukt och elen fungerar ett litet tag efter varvtalet gått ned helt. Servo mm slås av senare alltså.

Har problem med att starta bränslepumpen. Men när den rosslar till startar bilen igen  (efter ca 5 min).
Bilens batteri är bytt (innan vi bytte bilbatteri, slog den även helt hastigt av strömmen..)
Tändstiften är bytta, bränslefiltret är bytt.
Startnyckel fungerar och batteri i fjärrlåset/startspärren fungerar.

Verkstad jag varit i kontakt med säger att det kan vara vevaxelgivare eller termotidkontakt. Att motorn blir varm (V6a ju) och då händer det.

Bor för långt bort för att åka till märkesverkstaden och logga in på dator... ca 10 mil Måste ta en bärgare i sådant fall.

Tips på vart vi ska instruera lokala och duktiga bilverkstaden att börja???

Eller ska jag bara gå ut och starta om bilen samt rycka lite i kablaget
;-)

21 761 Inlägg
5 december 2006
#2
Om det är svårt att få igång bränslepumpen även om du tvångskör den med direktplus så borde det vara något fel med jorden.

Försvinner all el i bilen när den stannar eller är det bara pumpen som inte vill gå igång?

6 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
#3
direktpuls betyder på svenska:..........

Annars är det pumpen som inte vill vara med.
Elen tändningen är helt ok, därav förbryllelsen.

21 761 Inlägg
5 december 2006
#4
bilmuppen skrev:
direktpuls betyder på svenska:..........

Annars är det pumpen som inte vill vara med.
Elen tändningen är helt ok, därav förbryllelsen.

Direktplus, inte direktpuls. Alltså att sätta en pluskabel från tex batteriet, en konstant plus. Meningen med detta är att se om pumpen fungerar över huvud taget. När man kopplar en direktplus så ska pumpen gå oavsett om någon givare krånglar, går inte pumpen ändå så kan man misstänka jorden.

Jaha, elen fungerar, det är bra. Håller med om att det är lite förbryllande eftersom allt annat fungerar.

311 Inlägg
5 december 2006
#5
Kolla felkoden.
Slå på-av-på-av-på tändningen inom 5sekunder. Lampan för check engine kommer att blinka.
Varje felkod består av blinkningar och felkoden har 2grupper
tex 2korta mellarum 1blink är felkod 21
Hör av dig ang. koden, har hela registret.


6 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
#6
Ja se bilar... skulle vilja kunna flyga!
Givarna är bytta, samma fel kvarstår. Verkstaden kliar huvudet o taxametern går. Hu.

Min underbara kärra står där som ett äkta amerikanskt fullblod och verkar nervöst...
Har hjärnsläpp och spånar om det ändå (!) är startspärren som spökar.
Mannen i  familjen har hållt på det hela tiden (men jag har inte hittat någon handfast logik)
men jag tror att vi ska gå på det (mannen har rätt, javisst, jag är inte feminist om någon trodde det, lutar mer åt fullblodskvinna om jag ska ha någon titel alls, kvinna räcker dock gott, efter att ha fött fem barn, tycker jag ;-))

Visst är det typiskt att bilar krånglar när man behöver dem...
- - - 
Har under fredagen gått in i bilen och provat (då ingen såg mig) att slå på bilens tändning och fick faktiskt fram följande : med reservation för fel för barn nr 4 ropade på mig hela tiden...

12 54 55 är den rätta raden för dagen
- - - - -
Eftersom jag inte är född i farstun, hittade jag en felkodlista för JEEP, gissar att den inte är alltför långt från Voyagerns felkodlista.

12 Problem med batterianslutningen. Direktinmatningen från batteriet till PCM har varit avbruten någon gång under de senaste 50 tändningsnyckelcyklerna.

54 Ingen sensorsignal för kamaxelläge från fördelaren. Problem med fördelarens synkroniseringskrets.

55 Avslutning av visning av felkoder på Check Engine-lampan. Detta är en "Slut-på-meddelanden"–kod.

PCM står för styrboxen, hujeda. Eller ?!?
Senast redigerat av bilmuppen (15 december 2006)

6 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
#7
Lovad vare den ambitiösa verkstaden!

De mätte på olika givare och "oljade upp dem", åkte mer än en mil och har hittat stopp-tjuven.

MEN eftersom vi var på svärmors begravning och inte hemma den dagen, hann andra tjuvar slå in rutan och sabba bilens rutor på inhägnat filmat område...

Wow. SÅ nu är bilen lagad, men måste stå på verkstaden över jul tills den är justerad...
Men - jag skrattar...

14 Inlägg
17 april 2007
#8
Hej.
Skriv gärna vad det var för fel. Jag har typ samma problem med min. Ska byta ut input speed sensor i dagarna bara jag får tummen ur.

6 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
#9
Ja, till slut kom bilen igång igen. Halleluja - är min spontana reaktion!

Det VAR motorstyrningsfel, dvs kontakten var oxiderad! Då blir det dålig kontakt och fungerar bara när det verkligen är "kontakt", enligt verkstaden... Inte den elektroniska startspärren,  mm mm mm.

Vilken kontakt var det? Enligt fakturan var det Motorstyrningsgivare 297,60+moms och (nu bytte de även Tändlägesgivare 396,8 + moms, men i "min värld" kunde det varit vilken som helst, då det är oxid i farten. 5-56, säger jag bara, och överallt på samtliga kontakter som kan spåra ur. Det kan i alla fall jag ordna. För det är kontaktytorna det handlar om!

Som kuriosa:
När en verkstad har varit och dragit i motorn brukar andra saker kunna "trilla ur". En annan bil jag hade (den var ju betald och godkänd i besiktningen också, förstås) brann upp 100% efter att jag hade haft den på service...  (på en annan verkstad, gubevars) innan hittade jag en skruvmejsel i motorrummet.... va!?!?

10 Inlägg
1 september 2007
#10
Var sitter motorstyrningsgivaren? Tror jag kan ha samma problem o tänkte testa med 5-56...  big_smile

6 Inlägg
7 februari 2009
#11
Alla sådana saker sitter i startboxen, rekommedationen är dock att verkstaden skall instrueras (!) att söka felet där. Eller Oljetrycksgivarna.


Sök