2375
Sök

Corrado g60!? Hur går dem?

ingen livslust
169 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#1
Undrar lite hur en Corrado står sig i jämförelse med andra bilar i den klassen?
Rör dom där 160hästarna på sig något? Eller måste man köpa vr6an för att det ska hända något?
Vad har ni för åsikter om dem?




( Redan läst på corradoforumet )


MVH

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

296 Inlägg
20 oktober 2007
#2
Tycker de går riktigt bra, en polare har en sådan och han hänger nästan på mig smile Det är ju verkligen en rolig bil för pengarna

345 Inlägg
20 oktober 2007
#3
Jag tycker dom går okej, varken mer eller mindre smile


427 Inlägg
20 oktober 2007
#4
Hade en G60 själv (två månader) ska man ha corrado ska men ha VR6 tycker jag. Kompressorn är snuskigt dyr och renovera o hemsk att köpa ny.

Tycker absolut du ska satsa på VR6 känns som det smartaste valet om man vill ha driftsäkerhet.

Dock ska du lägga pengar ivf på motorn ska du ha G60 den kan bli riktigt elak med en välbyggd motor smile

Undrar du nå mer om corrado e det bara att fråga  smile

452 Inlägg
20 oktober 2007
#5
Då jag köpte min corrado så vart jag arbetslös och kunde inte tänka mig en G60 pga kompressor. Hade inte klarat av ett ras .. men visst, har man stålarna så är det bara
att försöka investera i en skruvkompressor, yeeee!!

Idag kör jag en 16v och fått bra respons från folk som både äger vr6'a och G60 ..
Den skall vara pigg. Jag själv har aldrig kört någon av de andra modellerna.

Kan även säga att jag har en -93 och då kom den nyare inredningen.
Dock så om man kollar på skroten så finns det riktigt mycket G60's och
de går mellan -89 fram till -92 och då var det den gamla inredningen som gällde.
T.ex nu söker jag efter lite paneler till instrumentpanelen och tror du jag hittar något på skroten? Nope ... jäkla svårt .. men men .. i och med att jag har en 16v så kan jag plocka lite delar från en rad olika vw modeller när det kommer till motorn ..
Har en 16v doch motor under huven på 138hk ..

Skulle jag kolla på en G60 idag så hade jag gått en vanlig normal koll över bilen men
koncenterat mig på kompressorn .. minsta oljud så hade jag backat .. om inte bilen hade hade blivit såld för ett billigare pris. Skulle kompressorn vara renoverad så skall det finnas svart på vitt .. man skall inte lita på folk när det kommer till bilaffärer ..

Lycka till!


Tokig
83 Inlägg
20 oktober 2007
#6
Det är ej svårt att ta isär kompressorn och renovera själv. Kan man inte pressa i/ur lager själv så finns det andra som gör det resten klarar man att göra själv smile

Corrado G60
BMW E34 535
BMW E28 (535)

306 Inlägg
20 oktober 2007
#7
Det är en riktigt rolig bil att ha. det är inte så svårt att få tag i delar eftersom det är en vw.
Men det är ju lite sprecial med kompressorn och så. så vissa delar blir billigare att beställa från tyskland. Kompressorn är det inget problem med om man sköter den och motorn ordentligt. kostar ca 5000 att skicka ner den till tyskland för renovering.

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se

1 754 Inlägg
20 oktober 2007
#8
Jag har i princip redan bestämt mig för att en Corrado VR6 ska bli min andra eller tredjebil!

Den är snabb, cool och den har en vinge!

Jag kan inget om allt.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
20 oktober 2007
#9
Holiace skrev:
Jag har i princip redan bestämt mig för att en Corrado VR6 ska bli min andra eller tredjebil!

Den är snabb, cool och den har en vinge!

Alla corrdados har vinge..

Jag äger en G60 som jag tycker är helt guld.. Om du ska köpa G60 så kolla vad kompressorn är i för skick och hur mycket den laddar ska ligga på ca 0,6-0,7bar om den är frisk och med orginal remhjul och 0,8-0,9bar om det sitter mindre hjul på den.

Om du ska köpa en VR6:a så tänk på att dom är tyngre fram än vad G60:n är och på VR6:an så kolla om släpskenor, kamkedjor, kedjespännare är bytta för det springer snabbt iväg i pengar om det måste bytas.

http://corradoclubsweden.com/?pg=forum& … mp;id=5303 bra guide för G60

Sen finns det mer kunskap på www.corradoclubsweden.com


208 Inlägg
20 oktober 2007
#10
jag överväger då på g60n. vr6an går helvetes hårt. men är en tyngre bil och köper du en g60 som rullar 10k eller 20k så är kompressorn mest troligt renoverad. dom brukar gå generellt 10kmil men har du en skruvkompressor så ska dom visst hålla längre.

vr6an topp är lite dom den är. kan bli dyrare i slutändan att köpa en vr6a istället för en g60. *tycker du ska köpa en golf g60 isf. sen ta bort alla g60 och gti märken och trimma den lite och sen räjsa istan*

men det är upp till dig. min röst går på G60!

Wrum!

ingen livslust
169 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#11
Tack så mycket för alla svar.
Dock har ni gjort det svårare för mig big_smile
Är i valet och kvalet mellan g60 och vr6!?, i prisklassen runt 35k!
Senast redigerat av A_W_ (20 oktober 2007)

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 oktober 2007
#12
AntonK skrev:
jag överväger då på g60n. vr6an går helvetes hårt. men är en tyngre bil och köper du en g60 som rullar 10k eller 20k så är kompressorn mest troligt renoverad. dom brukar gå generellt 10kmil men har du en skruvkompressor så ska dom visst hålla längre.

vr6an topp är lite dom den är. kan bli dyrare i slutändan att köpa en vr6a istället för en g60. *tycker du ska köpa en golf g60 isf. sen ta bort alla g60 och gti märken och trimma den lite och sen räjsa istan*

men det är upp till dig. min röst går på G60!

Ska man trimma ska man inte trimma g60 G-ladern är långt ifrån en riktigt kompressor
och för dom 20k en konvertering kostar får du ett turbo kit till vr6:an som är något snabbare...båda har för och nackdelar dock mer känsla att köra 6:an man glömmer aldirg första gången bakom ratten.. Kamkedjorna kostar  ca 3000kr inklusive allt annat som skenor/spännare osv det är arbetet som är det jobbiga vag tar hela 18k för att byta medans vissa tar en bråkdel av priset svart...Kan bli lika dyrt att köpa en G60
det är lika stora risker G-ladern kan säcka ihop första dan likaså kamkedjorna...

Ta den du är mest sugen på...


1 688 Inlägg
20 oktober 2007
#13
Finns en G60 me 2.0block och 16v här på g.org
Den e riktigt hårig, kanske är till inspiration big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 754 Inlägg
1 december 2007
#14
Men Corradon 2.0 16v då?

Något man vill ha? För den har väl 135 hk eller något liknande?

Jag kan inget om allt.


Sök